جدیدترین مطالب

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیاست مورد نظر امام خمینی(ره) را متعالی و توحید محور خواند و خاطرنشان کرد: سیاست متعالیه یک نظریه فلسفی است و همان گونه که امروزه در قالب ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی جریان دارد، می‌تواند در قالب مردمسالاری دینی به کشورهای مسلمان منطقه عرضه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه سه‌شنبه در جمع دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به سیاست متعالی و متدانی اشاره کرد و گفت: سیاست متعالیه برگرفته از حدیث جنود عقل و جهل امام صادق(ع) است که نظام‌های سیاسی را به توحید محور و دنیاگرا تقسیم می‌کند.

وی سیاست مورد نظر امام خمینی(ره) را متعالی و توحید محور خواند و خاطرنشان کرد: سیاست متعالیه یک نظریه فلسفی است و همان گونه که امروزه در قالب ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی جریان دارد؛ این نظریه متعالی می‌تواند در قالب مردمسالاری دینی به کشورهای مسلمان منطقه و حتی قابل عرضه به کشورهای غیر مسلمانان در قالب رعایت کرامت و ارزش‌های انسانی است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امام خمینی(ره) می‌فرماید «مبنای فلسفی سیاست متعالیه علم شهودی است و هر فردی با مراجعه به خودش می‌تواند به عناصر آن که عقل و تمایلات مثبت انسانی است آن را درک کند».

 وی صفات رذیله و تمایلات منفی را عناصر سیاست متدانیه برشمرد و ابراز داشت: درنده‌خویی، حیله‌گری و شهوترانی، عناصر سیاست متدانی محسوب می‌شود چنان که سیاست آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای دنباله‌رو غرب متدانی است.

 ضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به جنایات آمریکا در دنیا به‌ویژه در کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کرد:‌ در حال حاضر کشور آمریکا با ادعای حقوق بشر، آزادی و مبارزه با تروریسم به کشورها حمله می‌کند، از رژیم صهیونیستی، حاکمان و گروه‌های جنایتکار در منطقه حمایت می‌کند اما با لفافه‌ای از جنس تعالی‌گرایانه به فکر سلطه‌جویی و جلوگیری از استقلال کشورها است.

 وی تأکید کرد: اگر فردی بخواهد به سیاست متعالی و ارزش‌های دینی پایبند باشد همچون پیامبر اکرم(ص) در برخورد با غلام وحشی نیز از تمایلات شخصی‌اش می‌گذرد و همانند امیرمؤمنان(ع) سود و منافع شخصی را کنار می‌گذارد چنان که حضرت در جریان جنگ خندق و مبارزه با عمربن عبدود، رضایت الهی را بر خشم و غضبش مقدم کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی، وجه غالب در علوم انسانی فعلی را مبتنی بر فلسفه و مکاتب غرب دانست و یادآور شد:‌ به رغم فرهنگ غرب گرایی در دوره‌های گذشته در رشته‌های مختلف علوم انسانی و مراکز دانشگاهی این گونه معمول شده است که اگر مباحث و نظریات غربی بیان شود در علمی بودن آن کسی خدشه نمی‌تواند وارد کند اما اگر نظریه‌های اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی و ایرانی مطرح شود با برچسب غیر علمی بودن رد می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید