جدیدترین مطالب

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید هم الگوی اعتقادی و هم الگوی اخلاقی را کشف کرد؛ در کشف الگو با مراتب مختلفی و نگاهی انسجام گرایانه مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز در نشست علمی هم اندیشی ظرفیت‌های حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

وی اظهار داشت: به کار بردن عبارت ظرفیت برای حکمت متعالیه در راستای تدوین الگوی پیشرفت، متواضعانه است؛ زیرا این عبارت در جایی به کار می‌رود که در اصل بهره آن تردید وجود داشته باشد در حالی که تردیدی در اثر بخشی حکمت متعالیه وجود ندارد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که تأثیرات حکمت متعالیه در الگو چند گونه است، عنوان کرد: یک سری از ظرفیت‌ها پارادایمی است؛ این به صورت طبیعی می‌تواند در برداشت‌ها تأثیر بگذارد.

وی با بیان این‌که حکمت متعالیه در نظریه سازی بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: ما قصد ساختن الگوی اسلامی را نداریم بلکه به دنبال کشف آن هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی افزود: با بهره گیری از منابع دینی که داریم، باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را کشف، استنباط و استخراج کرده و سپس آن را تطبیق بر جغرافیاهای مختلف کنیم.

وی با بیان این‌که حکمت متعالیه پای علوم را به الگو باز می‌کند، تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند، انسان سه لایه وجودی دارد؛ یکی از آن‌ها روح است که عقل هم به آن می‌گویند؛ دوم نفس یا همان قلب است؛ سومین لایه آن ظاهر و جسم انسانی است. اصول دین برای عقل، اخلاق برای نفس و فقه برای رفتارهای ظاهری به کار می‌رود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: وقتی از کمال فرد و جامعه صحبت می‌کنیم باید در هر سه بخش به کمال برسد؛ ما به فقه نیاز داریم اما باید متعالی باشد و بر ضرورت اخلاق و رشد عقل هم تأکید داشته باشد.

وی افزود: اگر تنها در یکی از لایه‌های سه گانه انسان پیشرفت باشد و دیگر لایه‌ها پیشرفتی نکنند، نتیجه تابع اخص مقدمات است؛ از این رو چنانچه کسی در یکی از سه بخش مثلا در رفتار دچار وسواس شدید باشد، دچار بداخلاقی خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی گفت: در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید هم الگوی اعتقادی و هم الگوی اخلاقی را کشف کرد؛ در کشف الگو با مراتب مختلفی و نگاهی انسجام گرایانه مواجه هستیم.

وی با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) ابراز کرد: انسان مؤمن عاقل بوده و عاقل کسی است که به دنبال رفع خطراتی باشد که در آینده متوجه بقائش می‌شود؛ خطراتی که نه تنها برای بقاء دنیوی بلکه بقاء اخروی را هدف گرفته باشند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در الگوهای پیشرفت رایج غیب، بقای ابدی کنار گذاشته شده و فقط برای بقاء دنیوی برنامه ریزی می‌شود؛ در حالی که حکمت متعالی این اختیار را می‌دهد که هنگام کشف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بقاء ابدی هم لحاظ شود.

وی ادامه داد: در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ایمان به غیب در تعارض میان ارزش‌های مادی و معنوی اصالت دارد؛ حق تقدم با ارزش‌های معنوی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در پایان گفت: برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید از آن‌چه که داریم استفاده ببریم؛ لازم است تا دارایی‌های خود را شناسایی کرده، بررسی کنیم و در نهایت با تکمیل خلأها از آن استفاده ببریم.
 
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید