چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 3556

فیلسوفان نظام ساز خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند. آنها غالبا انبوهی از مطالب را در آثاری متعدد، در نظم و نسقی ابتدایی ارائه می کنند بی آن که مسائلی را که سازه اصلی نظام را تشکیل می دهند از سایر مسائل متمایز کنند و نقش آنها را در سازه مذکور مشخص نمایند. آنها بیشتر به اثبات مدعیات فلسفی اهتمام دارند و کمتر به تصویر آنها می پردازند. آنها خود را با مخاطبان خاص روبرو می دانند. مخاطبانی که هم صاحبنظرند هم از اطلاعات وسیع فلسفی برخوردارند ، هم با رای یا آراء مشهور در هر مسئله ای آشنایند و هم نحوه اثبات یا نفی آن را می دانند به طوری که درک درست آراء آنها و تصویر دقیق نظامشان برای چنین مخاطبانی میسر است نه برای دیگران.  

کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرایی" تألیف عبدالرسول عبودیت از سوی انتشارات سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در 400 صفحه و شمارگان 2000 نسخه منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : کتاب حاضر به منظور معرفی نظام فلسفی حکیم بزرگ، صدرالمتالهین شیرازی نگاشته شده است. فیلسوفان نظام ساز خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند. آنها غالبا انبوهی از مطالب را در آثاری متعدد، در نظم و نسقی ابتدایی ارائه می کنند بی آن که مسائلی را که سازه اصلی نظام را تشکیل می دهند از سایر مسائل متمایز کنند و نقش آنها را در سازه مذکور مشخص نمایند.

آنها بیشتر به اثبات مدعیات فلسفی اهتمام دارند و کمتر به تصویر آنها می پردازند. آنها خود را با مخاطبان خاص روبرو می دانند. مخاطبانی که هم صاحبنظرند هم از اطلاعات وسیع فلسفی برخوردارند ، هم با رای یا آراء مشهور در هر مسئله ای آشنایند و هم نحوه اثبات یا نفی آن را می دانند به طوری که درک درست آراء آنها و تصویر دقیق نظامشان برای چنین مخاطبانی میسر است نه برای دیگران.  

این کتاب برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است.

در فصل اول کتاب به احوال، شخصیت و موقعیت و آثار ملاصدرا اشاره شده است. در فصل دوم نیز موضوعات حکمت متعالیه مانند موقعیت فلسفه پیش از ظهور حکمت متعالیه، حکمت متعالیه، فصل ممیز حکمت متعالیه، روش‌ شناسی حکمت متعالیه، وجه تمایز نظام‌های مشایی و اشراقی و حکمت متعالیه بررسی شده است.

اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، آیا کلی طبیعی موجود است؟، مشکل اتصاف ماهیت به وجود، مجعول بالذات، امکان وجودی یا امکان فقری، تقدم بالحقیقه از عناوین فصل سوم هستند.

فصل چهارم این کتاب به  موضوع تشکیک در وجود پرداخته است. وجود رابط معلول، حرکت، حرکت جوهری نیز از عناوین موضوعات فصول دیگر این کتاب هستند.