چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 270
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: فلسفه سیاسی دقیقاً علم سیاسی است اما در نظام دانایی مدرن این معنا را ندارد، معنای عقلانیت را براساس معانی خواجه و صدرا برجسته کنیم.
 

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران قاعدتاً با یک عقبه فرهنگی و تاریخی عینیت پیدا کرد منتها زبان رسمی آکادمیک خود را کم تر توانسته پیدا کند.

وی با اشاره به علوم آکادمیک افزود: این علم بیشتر به دنبال تئوریزه کردن و بازخوانی مسائل در سطح مصطلح علمی جامعه است.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید به ثمره حکمت سیاسی متعالیه اظهار کرد: حکمت سیاسی متعالیه با عقبه فلسفی که می تواند رویکرد فقهی را برای زندگی و زیست تامین کند، متافیزیک، الهیات و نبوت در آن زنده است و این عقبه ها را دست فقیه می دهد تا بتواند فقاهت خود را اعتبار ببخشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمت سیاسی متعالیه در این جهت تلاش می کند تا این گذشته را بازنمایی و به میدان بیاورد اما با یک عرصه ای که در حوزه علوم انسانی به لحاظ کمیت در ایران چنین توازنی دارد و در سطح جهانی هم یک نوع مرجعیت و رسمیتی علوم اجتماعی و سیاسی مدرن دارد.

وی با بیان اینکه بحث کردن اندیشه اجتماعی، سیاسی و تاریخی جهان اسلام اقتضائات بیشتری دارد، عنوان کرد: اگر 200 سال پیش حوزه فعالی را در تداوم گفت و گوی تاریخی خودمان داشتیم، مدل کار ما به خوبی جواب می داد همانطور که در بحث های فقهی اینگونه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به رابطه فلسفه علم سیاسی با فلسفه سیاسی تصریح کرد:  از نیمه دوم قرن بیستم رابطه فلسفه علم سیاسی با فلسفه سیاسی عمیق تر شد و بلکه فلسفه اجتماعی برای علم اجتماعی هویت بخش شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: فلسفه سیاسی دقیقاً علم سیاسی است اما در نظام دانایی مدرن این معنا را ندارد، معنای عقلانیت آن معنایی که خواجه و صدرا دارند، نیست، باید این معانی را برجسته کنیم.

وی با اشاره به مفاهیم فلسفه سیاسی بیان کرد: تا مفاهیم نشکند به تعبیر صدر المتألهین این جهان عوض نمی شود، این عالم را اصطلاحات علمی اش و فرهنگ عمومی اش ساخته است و تا اینها وجود دارد ما با این رویکرد به عالم می آییم و عالم نیز زنده است و مطابق این رویکرد به ما پاسخ می دهد.

مطالب مرتبط

دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» برگزار می شود: مصاجبه با دبیر علمی کنگره

پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه

گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای: در دولت متعالیه اصل بر ساخت نهاد‌های قرآن‌محور است

گفت‌وگو با مهدی امیدی درباره نظریه دولت متعالیه: دولت متعالیه دولتی مشروطه است

شریف لک زایی مطرح کرد؛ از تشریح فعالیت دومین کنگره علمی تا ضرورت حکمت سیاسی متعالیه

۱۷ تا ۱۹ اسفندماه؛ دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» برگزار می شود

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سیدمهدی امامی‌جمعه درباره چیستی و جایگاه مدینه فاضله در دولت متعالیه

گفت‌وگو با مجتبی مصباح‌یزدی: انسان مدرن فهمی مبهم از عدالت دارد

گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای: در دولت متعالیه اصل بر ساخت نهاد‌های قرآن‌محور است

دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» برگزار می شود

آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه برگزار شد

 گزارش تصویری کنگره حکمت سیاسی متعالیه

 آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه برگزار شد