چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 2563
 "ایقاظ النائمین" ملاصدرا به تصحیح دکتر محمد خوانساری امسال منتشر می شود.
دکتر محمد خوانساری در کتاب "ایقاظ النائمین" که به معنی بیدار کردن خفتگان است، مجموعه مطالب عرفانی و پراکنده ملاصدرا را گردآوری کرده است. نسخه اصلی این کتاب به زبان عربی بوده که به گفته خوانساری نخستین بار سال ها پیش به شکل مغلوط گردآوری و تصحیح شده است.
محمد خوانساری در تصحیح جدید کتاب به زدودن اغلاط موجود در این کتاب پرداخته است. ایقاظ النائمین از کتب ملاصدراست که توسط پروفسور هانری کربن مورد تائید قرار گرفت. در این کتاب ملاصدرا بر شیوه عرفای ماقبل به بررسی مبانی خود می پردازد و کمتر سخنی از فلاسفه در آن دیده می شود. در این کتاب وجود توسط ملاصدرا به سه معنای وجود حقیقی (واجب الوجود) و کون (هستی یا وجود خیالی) و وجدان تقسیم می شود.
"ایقاظ النائمین" را امسال بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا چاپ می کند.
كتاب «تأثیرات ابن‌عربی بر حكمت متعالیه» نوشته «دكتر فرشته ندری ابیانه» از سوی انتشارات «بنیاد حكمت اسلامی صدرا» منتشر می‌شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد حكمت اسلامی صدرا، این كتاب شامل پنج بخش:
۱) فهرستی از تصریحات ملاصدرا بر كلام ابن‌عربی
۲) فهرستی از تأثیرات ابن‌عربی بر ملاصدرا
۳) مباحث مربوط به وجود
۴) علیت و تجلی
۵) حركت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، علم الهی، نفس.
و بیست و دو فصل در مقدمه، جایگاه و شخصیت ابن‌عربی در نظام فكری ملاصدرا، تدوین شده است.
در مقدمه این كتاب كه به قلم مولّف نگاشته شده، آمده است:
«در بخش اول، اجمالی از تصریحات ملاصدرا بر كلام شیخ اكبر محی الدین ابن‌عربی ذكر شده است. در بخش دوم تاثیرات شیخ اكبر بر ملاصدرا در برخی از مباحث فلسفی و قرآنی آورده شده است. بطور خلاصه مباحث وجود، نفس، خلقت و خلافت انسان كامل، علم خداوند و معاد بررسی شده و در مباحث قرآنی، به تفسیر انسی این دو استاد عرفان و فلسفه، بر آیات قرآن استشهاد شده است.
در بخش سوم و چهارم، نیز به تبیین معانی وجود و نحوه اطلاق آن به خداوند با توجه به تاثیرات ابن‌عربی بر ملاصدرا و همچنین بحث «علّیت و تجلی» پرداخته شده است.»
وی ادامه می‌دهد: «در بخش چهارم خلاصه‌ای از مباحث تجلی، نحوه تجلی حقتعالی در دنیا و آخرت بر عاشقان حق، بر صور اشیاء در عالم میثاق، بر عقول خالص، بر صفات و اسماء خود آورده شده است و بخش پنجم به مباحث حركت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و علم الهی اختصاص یافته است.»
مهم‌ترین منابع مورد استفاده در این كتاب عبارتند از: فتوحات مكیه كه دائرهٔ المعارفی بر عارفان اسلامی است اعم از چاپ قدیم (۴ جلدی) و چاپ جدید با تصحیح و ضبط احمد شمس الدین (۹ جلدی) و تصحیح عثمان یحیی، فصوص الحكم با شروح متعدد آن از جمله شرح قیصری، كاشانی، حسن زاده آملی و دیگر شارحان آن. رسائل ابن‌عربی، تجلیات الهیه و سایر آثار وی و نیز مجموعه كتابهای ملاصدرا بخصوص الحكمهٔ المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعهٔ (۹ جلدی)، الشواهد الربوبیه، المشاعر، ایقاظ النائمین، اسرار الآیات، مفاتیح الغیب، تفسیر قرآن كریم و كتب دیگر ملاصدرا.
دكتر ندری ابیانه در پایان مقدمه خود نوشته است: «خلاصه سخن آنكه این كتاب گزارشی اجمالی از میزان تأثیرات عمیق مكاشفات عرفانی ابن‌عربی بر افكار حكمی ملاصدرا می‌باشد، و تكمیل آن نیازمند فكری عمیق و كشفی تمام است و وقوف به اندیشه‌های حكیمانه و مكاشفات عارفانه این دو «عذب فرات» كه در نقاط بسیاری با هم تلاقی دارند، برای اینجانب بسیار دشوار و بلكه محال است. لكن نشستن بر كنار ساحل برای دیدن وسعت دریا و تلاطم امواج آبی آن، برای سبكباران ساحلها لذتی دارد كه دریغ است خود را از آن محرم سازیم.»
كتاب «تاثیرات ابن‌عربی بر حكمت متعالیه» با ۳۰۳ صفحه، شمارگان دوهزار نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان به‌زودی در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.