چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 2678

کتاب«عقل از نظر قرآن و حکمت متعاليه» اثر دکتر حبيب الله دانش شهرکي، از سوي مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، کتاب«عقل از نظر قرآن و حکمت متعاليه» به قلم دکتر حبيب الله دانش شهرکي، به همت مؤسسه بوستان کتاب قم، به بررسي جايگاه عقل در قرآن و حکمت مي پردازد.
در اين کتاب آمده است: عقل، معيار اصيل و هدايت‏خيزى است كه مسير دنيا و آخرت آدمى را نور باران مى‏كند. قرآن، يگانه متن مقدسى است كه عقل را فراوان ستوده و آدميان را به انديشه‏ورزى، توصيه كرده است. در نزدِ فلاسفه نيز عقل، تنها ابزار براى كشف حقايق هستى و سرچشمه همه خيرات و بركات است، و در حكمتِ متعاليه صدرايى نيز منزلتى بس ارجمند دارد.
اين اثر به منزلت عقل در قرآن اشاره کرد و آورده است: عقل فني و محاسبه­گر، نازل ترين و ضعيف ترين مرتبه آن عقلي است که مورد نظر قرآن است. از نظر قرآن، عقل اصل و سرچشمه و لُبّ عالم امکان و قلم تکويني الهي در قوس نزول و شخصيت گزيده انسان در قوس صعود است که هستي امکاني از عقل شروع و به عقل ختم مي شود.
اين نوشتار در شش فصل سامان يافته است که سه فصل نخستين آن به حکمت متعاليه و حکيم متألّه و زندگي نامه ملاصدرا، عقل و معاني، و جايگاه عقل در قرآن، عنوان يافت.
در بخشي از فصل سوم با نام علم و عقل در قرآن آمده است: علمي نافع و انساني خواهد بود که از سوي عقل حاصل شده و در خدمت او باشد؛ زيرا تنها راهي که منجر به شناخت واقعي و حقايق هستي و رسيدن به کمال لايق انسان است، همانا راه عقل است؛ زيرا تا عقل نباشد معرفت نيست و تا معرفت نباشد عبادت حقيقي نخواهد بود.
سه فصل پاياني اين کتاب نيز با عناوين سير نزولي و صعودي عقل در حکمت متعاليه، عقل در قوس صعود يا عقل متصل و علم و اتحاد آن با عالم تدوين شده است.
در گزيده اي از بخش پنجم با عنوان رابطه عقل نظري و عقل عملي مي خوانيم: عقل نظري و عقل عملي از هم جدا نيستند؛ بلکه دو روي يک سکه هستند و دو جناح مي باشند که هر چه پايين تر مي آيند از يکديگر دور تر مي شوند تا اين که يکي قوي و ديگري ضعيف مي­شود؛ البته در يک مرتبه از مراتب. يا اين که به مرتبه اي مي رسند که يکي در آن مرتبه است و ديگري اصلاً نيست. در عالم بي عمل، يکي هست و ديگري نيست، در مقدس بي درک يکي هست و ديگري نيست.
تعريف علم، علم بسيط و علم مرکب، علم حصولي و علم حضوري، چگونگي دريافت علوم از طرف نفس ناطقه، اتحاد عقل و عاقل و معقول و رابطه علم ايمان؛ زير فصل هاي فصل ششم هستند.
کتاب عقل از نظر قرآن و حکمت متعاليه، اثر دکتر حبيب الله دانش شهرکي، در 240 صفحه و شمارگان هزار و پانصد نسخه، از سوي مؤسسه بوستان کتاب قم، در سال جاري روانه بازار طبع شد.