کتاب«چيستي و هستي در مکتب صدرايي»، اثر غلامرضا فياضي، به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
به
گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، کتاب«چيستي و هستي در مکتب صدرايي»، اثر
استاد غلامرضا فياضي، با تحقيق و نگارش حسينعلي شيدان شيد، تأملي نو در
اصالت وجود و تفاسير، ادله و نتايج آن است.
اثر حاضر در پنج فصل با عناوين تفاسير اصالت وجود، فرقههاي تفاسير مختلف اصالت وجود، ادله موافقان اصالت وجود، ادله مخالفان اصالت وجود و فروع اصالت وجود، به بررسي مبحث وجود از ديدگاه صدرالمتألهين پرداخته است.
در مقدمه اين کتاب آمده است: «پژوهش در علوم انساني در راستاي سعادت واقعي بشر ضرورتي انکارناپذير و استفاده از عقل و آموزههاي وهياني در کنار دادههاي تجربي و در نظر گرفتن واقعيتهاي عيني و فرهنگ و ارزشهاي اصيل جوامع، شرط اساس پويايي، واقعنمايي و کارايي اينگونه پژوهشها در هر جامعه است.»
در بخشي از فصل دوم در مطلبي با عنوان ماهيت داشتن يا نداشتن واجب الوجود آمده است:«تقريباً همه فلاسفه مي گويند که واجب الوجود داراي ماهيت نيست؛ اما به نظر مي رسد که مي شود، در عين اعتقاد به اصالت وجود، براي واجب الوجود نيز ماهيت قائل شد. ليکن تنها هنگامي مي توانيم به ماهيت داشتن واجب اعتقاد بورزيم که بر اساس تفسير نخست مشي کنيم؛ زيرا بر اساس اين تفسير، ماهيت، عبارت است از ذات و درون و نهاد يک وجود؛ به تعبير ديگر، ماهيت همانا تعيّن ِدروني و چيستي و فارق ذاتي يک شيء است که خارجاً و مصداقاً عين او است و آن را از اشياي ديگر تمايز مي بخشد.»
در گزيده اي از فصل پنجم در تبيين حقيقي بودن علوم حقيقي مي خوانيم:«اگر وجود، اصيل نباشد، علوم حقيقي، ديگر علوم حقيقي نخواهند بود؛ بلکه از زمره اعتبارات خواهند شد، و فرق ميان علوم حقيقي و علوم اعتباري از ميان برخواهد خاست. دليل اين نکته آن است که اگر وجود اصالت نداشته باشد، به مقتضاي دليل چهارم اصالت وجود، هيچ ماهيتي تحقق نخواهد داشت؛ و اگر ماهيات تحقق نداشته باشند، براي علوم حقيقي ـ چه علم کلي و چه علوم جزئي ـ موضوعي واقعي و حقيقي باقي نخواهد ماند.»
کتاب«چيستي و هستي در مکتب صدرايي»، نوشت غلامرضا فياضي، با تحقيق و نگارش از حسينعلي شيدان شيد، در 326 صفحه و با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسيده است. اين کتاب براي نخستين بار در بهار سال جاري، از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
اثر حاضر در پنج فصل با عناوين تفاسير اصالت وجود، فرقههاي تفاسير مختلف اصالت وجود، ادله موافقان اصالت وجود، ادله مخالفان اصالت وجود و فروع اصالت وجود، به بررسي مبحث وجود از ديدگاه صدرالمتألهين پرداخته است.
در مقدمه اين کتاب آمده است: «پژوهش در علوم انساني در راستاي سعادت واقعي بشر ضرورتي انکارناپذير و استفاده از عقل و آموزههاي وهياني در کنار دادههاي تجربي و در نظر گرفتن واقعيتهاي عيني و فرهنگ و ارزشهاي اصيل جوامع، شرط اساس پويايي، واقعنمايي و کارايي اينگونه پژوهشها در هر جامعه است.»
در بخشي از فصل دوم در مطلبي با عنوان ماهيت داشتن يا نداشتن واجب الوجود آمده است:«تقريباً همه فلاسفه مي گويند که واجب الوجود داراي ماهيت نيست؛ اما به نظر مي رسد که مي شود، در عين اعتقاد به اصالت وجود، براي واجب الوجود نيز ماهيت قائل شد. ليکن تنها هنگامي مي توانيم به ماهيت داشتن واجب اعتقاد بورزيم که بر اساس تفسير نخست مشي کنيم؛ زيرا بر اساس اين تفسير، ماهيت، عبارت است از ذات و درون و نهاد يک وجود؛ به تعبير ديگر، ماهيت همانا تعيّن ِدروني و چيستي و فارق ذاتي يک شيء است که خارجاً و مصداقاً عين او است و آن را از اشياي ديگر تمايز مي بخشد.»
در گزيده اي از فصل پنجم در تبيين حقيقي بودن علوم حقيقي مي خوانيم:«اگر وجود، اصيل نباشد، علوم حقيقي، ديگر علوم حقيقي نخواهند بود؛ بلکه از زمره اعتبارات خواهند شد، و فرق ميان علوم حقيقي و علوم اعتباري از ميان برخواهد خاست. دليل اين نکته آن است که اگر وجود اصالت نداشته باشد، به مقتضاي دليل چهارم اصالت وجود، هيچ ماهيتي تحقق نخواهد داشت؛ و اگر ماهيات تحقق نداشته باشند، براي علوم حقيقي ـ چه علم کلي و چه علوم جزئي ـ موضوعي واقعي و حقيقي باقي نخواهد ماند.»
کتاب«چيستي و هستي در مکتب صدرايي»، نوشت غلامرضا فياضي، با تحقيق و نگارش از حسينعلي شيدان شيد، در 326 صفحه و با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسيده است. اين کتاب براي نخستين بار در بهار سال جاري، از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.