جدیدترین مطالب

مقالة حاضر برای نخستین­ بار به تبیین و بررسی وجوه نهادی اندیشه و عمل آیت الله سید محمد حسینی بهشتی و نسبت آن با انقلاب اسلامی می­ پردازد. از این روی، پرسش اصلی مقاله این است که ابعاد نهادی اندیشه و عمل آیت الله بهشتی چیست و کدام است؟ این موضوع از آنجا اهمیت می­ یابد که بهشتی در شمار افراد مؤثر در پیدایش انقلاب اسلامی ایران و نیز ساختارهای پسینی آن در قالب جمهوری اسلامی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» با مقاله ای از شریف لک زایی با عنوان «نهادگرایی در اندیشه و عمل شهید بهشتی» منتشر شد. در ادامه چکیده این مقاله را ملاحظه می فرمایید.
 
نظریة نهادی، به رغم ظرفیت­ هایی که برای تحلیل اندیشه و عمل متفکران معاصر دارد، نظریة شناخته شده­ای در مطالعات انقلاب اسلامی و اندیشة سیاسی در ایران نیست. بر این قیاس، تبیین اندیشه و عمل یک اندیشمند و بیان ارتباط آن با انقلاب اسلامی و تأکید بر ابعاد نهادی آن نیز مسبوق به سابقه نیست.
 
مقالة حاضر با فرض چنین وضعیتی برای نخستین­ بار به تبیین و بررسی وجوه نهادی اندیشه و عمل آیت الله سید محمد حسینی بهشتی و نسبت آن با انقلاب اسلامی می­ پردازد. از این روی، پرسش اصلی مقاله این است که ابعاد نهادی اندیشه و عمل آیت الله بهشتی چیست و کدام است؟
 
این موضوع از آنجا اهمیت می­ یابد که بهشتی در شمار افراد مؤثر در پیدایش انقلاب اسلامی ایران و نیز ساختارهای پسینی آن در قالب جمهوری اسلامی است.
 
مدعای نگارنده این است که هم اندیشه و هم عمل آیت الله بهشتی واجد عناصری است که با نظریة نهادی ارتباط وثیقی دارد و در قالب آن می­ توان به تحلیل اندیشه ایشان پرداخت. هدف نهایی از طرح چنین مباحثی، نهادی ساختن پاره­ای از ارزش­ ها در جامعه و در نتیجه، حل و فصل مشکلاتی است که جامعة ما بیش از یک سده است با آن درگیر است.
 
گفتنی است این سومین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» است که توسط دانشگاه بوعلی سینا همدان در تابستان 1391 منتشر می شود.
 
برای دسترسی به متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.
 
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید