جدیدترین مطالب

کتاب «نگاهی دوباره، بازخوانی اندیشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی» به همت دانشگاه مفید و بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و با مقالاتی از دکتر نجف لک زایی و دکتر شریف لک زایی منتشر شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «نگاهی دوباره، بازخوانی اندیشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی» به همت دانشگاه مفید و بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ، کتاب مجموعه مقالات «نگاهی دوباره، بازخوانی اندیشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی» در قالب یک جلد و 561 صفحه با همکاری دانشگاه مفید و بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی در انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسید.

شهید آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی برای ما ایرانیان نامی آشناست و تلاش مستمر وی برای به ثمر نشستن نهضت اسلامی و کوشش‌های بی‌وقفه‌اش برای بنیان جمهوری اسلامی مشهور و مشهود است.

آنچه از این شخصیت برجسته و تأثیرگذار تاریخ معاصر کمتر شناخته شده است، اندیشه‌های ژرف و تابناکی است که به شکلی نظام‌مند در زمینه‌های گوناگون ارائه کرده است.

مجموعه مقالاتی که در این کتاب آمده با همکاری دانشگاه مفید و بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی گردآوری شده‌اند.

در این مقالات تلاش شده دیدگاه‌های شهید بهشتی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی توسط صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی معرفی، نقد و ارزیابی شود و مورد استفاده علاقه‌مندان به آشنایی با اندیشه‌های آن شهید بزرگوار، تاریخ فکری ایران معاصر و گفتمان نواندیشی دینی قرار بگیرد.

کتاب «نگاهی دوباره، بازخوانی اندیشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شهید بهشتی» در سه بخش اصلی که به مقالات می‌پردازد و بخش آخر که میزگرد نام دارد تدوین شده است.

در بخش نخست این کتاب، گزارش افتتاحیه همایش علمی «بازخوانی اندیشه‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی»، شهید بهشتی: نگاهی دوباره به قلم مجید رضایی دوانی، پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی به همایش «نگاهی دوباره»، مکتب اجتهادی قم و ویژگی‌های آن به قلم سیدمصطفی محقق داماد و اندیشه و بیان شهید بهشتی در نگاهی دیگر به قلم عبدالمجید معادی‌خواه آمده است.

بخش دوم این کتاب که به مقالات اجتماعی و سیاسی اختصاص دارد، مقالاتی با عناوین شهید بهشتی و عقلانیت و الهیات رهایی بخش به قلم مجتبی امیری، شهید بهشتی و لیبرالیسم به قلم سید علیرضا حسینی بهشتی، قلمرو اجبار در حکومت اسلامی به قلم محمد سروش، رهبری و حکومت در اندیشه شهید بهشتی و «نظریه امت و امامت» به قلم داد فتاحی به چشم می‌خورد.

وجوه نهادگرایانه اندیشه و عمل شهید بهشتی به قلم شریف لک‌زایی، امنیت از دیدگاه شهید بهشتی به قلم نجف لک‌زایی، قبای امامت بر قامت «امام» یا «امت»؛ تحلیلی بر نظریه «امت و امامت» در اندیشه سیاسی شهید بهشتی به قلم میثم محمدی، تعریف انسان در آینه اندیشه شهید بهشتی به قلم محمد حسن مخبر، عقل و نقل و دلالت‌های معرفتی اندیشه سیاسی شهید بهشتی به قلم عباس منوچهری از دیگر مقالاتی است که در این بخش نگاشته شده است.

از دیگر مقالاتی که در این بخش آمده است می‌توان به آزادی بیان و حدود آن؛ بحثی درباره کتب ضلال با نگاه به اندیشه‌های شهید بهشتی به قلم سیدابوالفضل موسویان، آزادی در اندیشه سیاسی شهید بهشتی به قلم منصور میراحمدی، علل و عوامل انحراف حکومت از دیدگاه شهید بهشتی به قلم سیدجواد ورعی و جلوه‌های مشارکت سیاسی زنان در قانون اساسی با تاکید بر اندیشه‌های شهید بهشتی به قلم سید محمد‌علی هاشمی اشاره کرد.

مقالات اقتصادی بخش سوم این کتاب است که بررسی و تحلیل ماهیت پول و رابطه آن با ربا از دیدگاه شهید بهشتی در مقایسه با نظر غزالی، طالقانی و مطهری به قلم مجتبی باقری تودشکی، نسبت آرای آیت‌الله شهید بهشتی یا نظریه عدالت به قلم حسین راغفر، دیدگاه شهید بهشتی در مورد کار و فعالیت مولد به قلم عباس شاکری از جمله مقالاتی است که در این بخش آمده است.

مؤلفه‌های اصلی نظام اقتصادی اسلامی از دیدگاه شهید بهشتی به قلم محمد نقی نظرپور و بهجت صیدیلو، بررسی و تحلیل دیدگاه شهید بهشتی در مورد پول و ربا به قلم محمدرضا یوسفی عناوین دیگر مقالات است که در این بخش گنجانده شده است.

بخش آخر این کتاب به میزگرد اختصاص دارد و خطوط کلی روش‌شناسی شهید بهشتی به قلم فرشاد مؤمنی به همراه نمایه در آن به چشم می‌خورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید