جدیدترین مطالب

picture_013.jpg بررسی فقهی حقوقی مسؤولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی نوشته محمد صالحی مازندرانی، نگرش‌های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین اثر شریف لک‌زایی و جهان‌های اجتماعی به قلم حمید پارسانیا در پانزدهمین کتاب سال حوزه برگزیده شناخته شدند.

پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با معرفی آثار برگزیده، آثار شایسته تقدیر و آثار تحسین شده پژوهشگران حوزوی به کار خود پایان داد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با معرفی برگزیدگان، پیش از ظهر امروز پنجشنبه 10 بهمن ماه با حضور حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم به کار خود پایان داد.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این مراسم قرآن کریم را اسوه در تألیف و تدوین معرفی کرد و افزود: قرآن کریم در سه مقطع با ما سخن می‌گوید، چه در مقطع آیات، سور و کل قرآن کریم که این بیگانه از زمان و زمین و عصر و مصر نیست.

 

وی با بیان اینکه شأن نزول بسیاری از آیات ناظر به تعامل متقابل آیات و رخدادهای خارجی است، گفت: شأن نزول سوره نشانه تعامل متقابل سوره با حوادث روزگار است و فضای نزول حجاز آن روز و دیگر نقاط با مجموعه قرآن نشانه تعامل متقابل این کتاب با فضای نزول است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم، ادامه داد: قرآن کتابی نیست که کسی تنها بدون ملاحظه جهان خارج تألیف کرده باشد، هم جهان خارج را می‌پروراند و هم بازده آن را در سور و آیات بعدی بازگو می‌کند.

 

معرفی آثار برگزیده

 

براساس این گزارش، فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب‌(ع) تألیف سیدعبدالعزیز طباطبایی، کتاب الأربعین نگاشته شده از سوی مکتبه العلامه المجلسی و اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل نوشته سیدمصطفی میرمحمدی عزیزی از آثار برگزیده این همایش بودند که تقدیر شدند.

 

بررسی فقهی حقوقی مسؤولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی نوشته محمد صالحی مازندرانی، نگرش‌های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین اثر شریف لک‌زایی، جهان‌های اجتماعی به قلم حمید پارسانیا و جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیتی رسمی اثر محمدرضا زیبایی نژاد نیز در پانزدهمین کتاب سال حوزه برگزیده شناخته شدند.

picture_013.jpg

 

همچنین کتاب‌های بازار سرمایه اسلامی اثر سیدعباس موسویان، حدوث جسمانی نفس به قلم ابوالحسن غفاری، المدنیات (جلد 4 و 5) تألیف حسین واثقی و شناخت وهابیت به قلم نجم الدین طبسی نیز به عنوان آثار برگزیده این همایش معرفی و تقدیر شدند.

 

معرفی آثار شایسته تقدیر

 

در بخش دیگری از این مراسم آثار شایسته تقدیر معرفی شد که از آن جمله می‌توان به تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی اثر علی اعلائی بنابی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان‌(ع) به قلم یدالله مقدسی و نقش اصحاب امامان شیعه در اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی اثر حسین حسینیان مقدم اشاره کرد.

 

پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی به قلم سیدحمیدرضا حسنی و همکاران، جامع الرواه (ج 1 تا 8) اثر محمدباقر ملکیان، معیارپذیری تفسیر قرآن کریم به قلم علی فتحی، پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران به قلم سیدمحمدتقی آل سید غفور از دیگر آثار شایسته تقدیر این همایش بودند.

 

از دیگر آثار شایسته تقدیر این همایش می‌توان به البصمة الوراثیه و اثرها فی النّسب نفیا و اثباتا به قلم محمد الساعدی، عقل عملی از دیدگاه کانت و ملاصدرا و بررسی نتایج فلسفی آن تحقیق حسین قاسمی، نفس الأمر در فلسفه اسلامی به قلم محمدعلی اردستانی و در پرتو روضات به قلم مرحوم آیت‌الله سیدمحمدعلی روضاتی اشاره کرد.

 

در این مراسم همچنین کتاب‌های نقد و بررسی منابع تاریخی فتوح در سه قرن اول هجری اثر حسین عزیزی، مع موسوعات رجال الشیعه اثر آیت‌الله سیدعبدالله شرف الدین، بررسی تطبیقی اندیشه ملکوت خدا در ادیان ابراهیمی به قلم محمدجواد نیکدل و سیری در تفکر کلامی معاصر به قلم محمدصفر جبرئیلی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

 

معرفی آثار تحسین شده

 

پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در پایان آثار تحسین شده را هم معرفی کرد که نظم و انضباط اجتماعی در اسلام و شاخص‌های اثر مشترک امان الله فصیحی، محمدعلی نظری، نصراله نظری و محمدعلی جوادی، اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام به قلم محمد جداری عالی و تبیین الگوی تصمیم‌گیری بر مبنای آموزه‌های اسلامی نوشته محسن منطقی را می‌توان جزو این آثار نام برد.

 

واقعه حرّه تألیف سیدعلیرضا واسعی، فلسفه مالکیت فکری به قلم محمود حکمت‌نیا، مختصر العروض و القوافی اثر شیخ قیس العطار، أساس الأحکام تحقیق مرکز احیای آثار اسلامی، بررسی فقهی مدیریت در روابط زن و شوهر اثر امیر رحمانی و حقوق تربیتی کودک در اسلام به قلم محمدعلی حاجی ده‌آبادی نیز در این همایش شایسته تحسین شناخته شدند.

 

مسائل فقهی و حقوقی قتل از روی ترحم به قلم اسماعیل آقابابائی بنی، احکام حکومتی اثر اسماعیل پرور، عوامل مؤثر در تشخیص موضوعات  احکام نوشته سیدجعفر علوی، نظریه فلسفی وحی از دیدگاه فارابی و ملاصدرا تألیف محمد جعفری، حقیقت آفرینش از دیدگاه ملاصدرا به قلم مرتضی رضائی و هرمس و حکمت هرمسی اثر رضا امیری نیز در این مراسم تحسین شدند.

 

آخرین کتابی که در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده همایش لقب گرفت، بررسی اعتباری یا تکوینی بودن حق از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری، استاد جوادی آملی و استاد مصباح یزدی بود که تألیف آن را سیدعباس موسوی برعهده داشت.

 

گفتنی است، براساس دوره‌های گذشته، در پایان این همایش نشستی بین برگزیدگان و دبیر همایش کتاب سال حوزه برگزار شد که طی آن دیدگاه‌های حضار برای ارزیابی امر پژوهش و تولید آثار مکتوب مطرح شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید