جدیدترین مطالب

شماره ۱۸۶ هفته نامه خبری ـ تحلیلی «پنجره» در بخشهای مختلفی مانند مجله خبری، باشگاه اهل قلم، باشگاه ترجمه، سیاست، پرونده ویژه و اندیشه منتشر شد.

به گزارش جهان، صد و هشتاد و چهارمین شماره هفته نامه پنجره به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه و بهای ۴۵۰۰ تومان هم اکنون روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با ۵۰ درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود.

مجله خبري این هفته نیز به موضوعات مختلفی مانند ديکتاتوري مظلومانه، از سرگيري رابطه ايران و آمريکا چه مانعي دارد؟، سونامي برف و درخواست حقوقدان از سرهنگ، پايان کار حاتمي کيا؟، وزير زير قولش زد و ... می پردازد.

پرونده ویژه

پرونده ويژه این هفته با عنوان خودکرده را «تدبير» نيست، به ناکامیهاي دولت اختصاص دارد. شايد هفته‎اي که گذشت را بتوان پرخبرترين هفته دولت يازدهم ناميد. شايد مهم‎ترين و تلخ‎ترين اتفاق، نحوه توزيع سبد کالا و اتفاقات پيرامون آن باشد؛ واژه‎اي که با واژگان ناکامي، صف و متأسفانه کشته و زخمي شدن هموطنان همراه شد. ناکارآمدي و ضعف مديريت دولت را در بحث برف هم مي‎توان ديد که قطعي سراسري برق، آب و گاز در چندين شهر و روستا را به همراه داشت. ضعف مديريت در صحنه و از مرکز توسط مسئولان رده اول کشوري، به مشکلات اين شهر‎ها و روستا‎ها افزود. اگر بتوانيم تمامي آنچه را رخ داده است ناشي از سهل‎انگاري مديريت دولتي بدانيم، اما نمي‎توان از ادبيات توهين‎آميز رئيس‎جمهور صرفنظر کرد که مخالفان توافقنامه را افرادي کم‎سواد خوانده و از اساتيد باسواد دانشگاه درخواست کرده حرف‎هايي را که در نامه‎‎هاي محرمانه به وي بيان ميکنند در يادداشت‎ها و در کلاس درس بگويند. اين پرونده در تلاش است اين موضوعات را به‎همراه هشداري در جهت اصلاح، بررسي نمايد. گفتگو با سیدمحمد بیاتیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس و یادداشتهایی از رضا کیانی، شایان شفیع و طاها اورعی از جمله مطالب این پرونده است.

از دیگر بخشهای مهم مجله می توان به پرونده های ذیل اشاره کرد:

ـ اندیشه

وجوه ناشناخته يک تحول (تأملي دوباره بر نظريه‎‎هاي انقلاب اسلامي که برخاسته از سنت اسلامي است)
انقلاب‎ها، بالاخص انقلاب‎‎هاي بشري که رهبري آن مشخصا برعهده انبيا و اولياء الهي نيست، هرچند به‎ندرت اتفاق مي‎افتند، اما به‎جهت آنکه موجد تحولاتي عظيم و بنيادين در زندگي انسان‎‎ها هستند، موضوع نظريه‎پردازي‎‎هاي کلان اجتماعي و سياسي قرار گرفته‎اند. در اين ميان، انقلاب اسلامي استثنايي در ميان اين قواعد است و به جهت نقش محوري اسلام به‎عنوان يک ايدئولوژي ديني و جايگاه رفيع مرجعيت ديني حضرت امام خميني(ره) در رهبري انقلاب و پيشبرد آن، نه تنها ناقض تمامي تحليل‎‎هاي پيشين بوده، بلکه زمينه ظهور نسل چهارمي از نظريه‎‎هاي انقلاب را نيز فراهم آورده است. آنچه در این پرونده آمده، تلاشي براي نشان دادن برخي کوششهاي نظري در تبيين وقوع انقلاب اسلامي از منظر متفکرين ايراني و مسلمان است؛ نظريه‎‎ها يا شبه‎نظريه‎‎هايي که مي‎کوشند نه از افق علوم اجتماعي يا سياسي غرب، بلکه با نگاه به بينش‎‎هاي برخاسته از سنت اسلامي، در چهار شاخه فقه شيعي، فلسفه سياسي اسلام بالاخص فلسفه صدرايي، عرفان شيعي و تاريخ مسلمين، وجوه جديدي از اين رخداد شگرف را بگشايند. گفتگوهایی با احمد رهدار، نجف لک زایی، موسی نجفی و یادداشتهایی از عماد افروغ، سیدسجاد ایزدهی، شریف لک زایی، محسن اسماعیلی، امیر نجات بخش از جمله مطالب این پرونده است.

ـ سياســت

روز چندم از ماه عسل؟! (بررسي گذشته و آينده رابطه شيخ ديپلمات و شيخ کهنه کار)

رابطه بين آقاي هاشمي و دکتر روحاني نه از جنس مريد و مرادي است و نه از جنس رئيس و مرئوسي. مخلوطي است از تمام آنچه در يک رابطه دوستانه مي‎توان متصور بود. مناسباتي که بين اين دو در اين مدت هشت ماهه شکل گرفت و بعد‎ها شکل خواهد گرفت، محل بحث فراواني است. آيا هاشمي و تيمش از روحاني عبور خواهند کرد؟ آيا روحاني و دولتش پروژه عبور از هاشمي را مجددا کليد خواهند زد؟ آيا اصلاح‎طلبان هر دو را دور خواهند زد؟ يا اينکه اين ماه عسل پاياني نخواهد داشت. در این پرونده به این سؤالات پرداخته شده است.گفتگو با مهدی طائب، غلامعلی رجایی و امیر محبیان و یادداشتهایی از مهدی شمشیری و نفیسه رحمانی مهدی بلوکات، کبری آسویار، جلال خالقی، احسان متین رزم و مهدی علاقمند از مطالب منتشر شده در این پرونده است.

ـ ضمیمه

ضمیمه پنجره پلاس هم در ۱۶ صفحه منتشر شده است. این هفته در صفحه گپ با سعید باباوند همراهید؛ گرافیست و نویسنده جوان اهل ذوق و نظر. با او در زمینه زندگی و هنرش گپ زده‎ایم. در صفحه طنز، مهمان نوشته‎ای از اسماعیل امینی هستید. از آقای امینی خواهش کرده‎ایم در هفته‎‎های بعد هم ما را مهمان قلم‎شان کنند. بعد از طنز، پنجره ماضیه به‎سراغتان می‎آید تا شما را با گذشته و گذشته را با شما آشنا کند. سجاد نجفی در این شماره برایتان از جشن‎‎های دو هزار و پانصد ساله می‎گوید و ماجرای تقلب انتخاباتی در اصفهان و شعاع‎السلطنه که آب از دستش نمی‎چکید و یک فقره پابوسی به مناسبت اصلاحات ارضی و یک لانگ‎شات از مجلس شورای ملی و یک مدیوم‎شات از جناب شارلمانی. نویسندگان صفحه خودنویس این شماره دکتر محمدرضا ترکی،‎ اسماعیل امینی، علی داوودی و مصطفی حریری‎اند و صفحه کتاب، علاوه بر یادداشتی از حسام‎الدین مطهری، یک سبد کتاب انقلابی به شما معرفی می‎کند. پیشنهاد‎های فرهنگی حجت عزیزی کماکان در فرهنگستان هستند و در صفحه گلگشت نیز، هم شعر می‎خوانید و هم چهار کوتاه‎نوشت. مثل هفته گذشته، صفحه زندگی خوب که مهمان پنجره پلاس است، به‎رغم خواهش‎ و تمنا‎های ما، تا این لحظه به دست‎مان نرسیده و خبر هم نداریم درباره چیست. اما هرچه هست، لابد چیز خوبی است.

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی از علی دارابی، عطاء الله رفیعی آتانی، احمد رهدار، محمدحسین جعفریان، جواد محدثی، سیدمحمدتقی موحد ابطحی و محمد روحانی آمده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید