جدیدترین مطالب

جايزه‌ي حكمت مطهر درباره‌ي انديشه‌ي ديني اهدا مي‌شود .

در آستانه‌ي سال‌روز شهادت استاد مرتضي مطهري، بزرگداشت و تجليل از حيات فكري اين شهيد صبح امروز در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد.

‌ در اين برنامه گزارش ديدار اعضاي ستاد دبيرخانه‌ي حكمت مطهر با مقام معظم رهبري در سال 83 پخش شد.

در ادامه سيدحسن حسيني ـ رييس دانشكده‌ي صدا و سيما و رييس همايش حكمت مطهر ـ در سخناني گفت: رسانه‌ي ملي در سال‌هاي گذشته فعاليت‌هاي مؤثري در معرفي شخصيت يگانه‌ي اين شهيد انجام داده است.

او سپس به برخي از برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني توليدشده، برگزاري نشست‌ها، چاپ و انتشار كتاب و نشريه‌ها با موضوع بررسي انديشه‌ي اين شهيد اشاره و اعلام كرد: همچنين قرار است با حمايت صدا و سيما جايزه‌ي سالانه‌ي حكمت مطهر در حوزه‌ي انديشه‌ي ديني برگزار شود. مجموعه‌ مقالات همايش حكمت مطهر نيز در سه جلد فارسي و انگليسي عرضه مي‌شوند.  

 آيت‌الله محمدرضا مهدوي كني - رييس دانشگاه امام صادق (ع) - نيز درباره‌ي شخصيت شهيد مطهري اظهار داشت: عده‌اي از انسان‌ها با اين‌كه عمر كوتاهي دارند، اما داراي آثار هزار ساله مي‌شوند. مطهري از همان اول نشان داد كه در علم از همه يك سر و گردن بالاتر است. كساني كه حوزه بوده‌اند، مي‌دانند كه در آن زمان در حوزه با تغيير روش ارايه‌ي علم مخالف بودند و حوزه از اين رو مطهري را نپذيرفت. او با مردم بود و نيازها و خواسته‌هاي واقعي مردم را شناخت. در آن عصر ورود به دانشگاه از حوزه‌ به منزله‌ي فسق بود؛ ولي كساني همچون مطهري ايستادند و به بلوغ و رشد ديگران كمك كردند و فحش‌ها را هم به جان خريدند و زندگي سخت را تحمل كردند. به وسيله‌ي اين دوستان كه در رأس آن‌ها مطهري بود، جهاد عظيمي انجام شد.

آيت‌الله مهدوي كني يادآور شد: مطهري از فكر ديگران هم كمك مي‌گرفت. اما شما نبايد فكر كنيد كه شهيد مطهري همه‌چيز را آوردند. اگر خودش بود، چيزهاي نوتر مي‌آورد. او به نيازها و سؤال‌هاي واقعي مردم فكر مي‌كرد و براي آن‌ها پاسخ عقلاني مي‌يافت. بسياري منبر او را تحريم كردند؛ اما مطهري دست از راه خود برنداشت و بي‌جهت نبود كه امام (ره) فرمودند مطهري پاره‌ي تن و محصول عمر من است. ايشان همان‌طور كه براي امام حسين (ع) گريه كردند، براي مطهري هم گريستند.  

همچنين آيت‌الله سيدحسن مصطفوي در مقاله‌اي به بررسي معرفت در انديشه‌ي ملاصدرا، شيخ‌الرييس و فلسفه‌ي غرب پرداخت و توضيح داد: ارايه و تحليل درست نظريه‌هاي معرفتي از دستاوردهاي علمي فيلسوف بزرگ مرحوم ملاصدرا است. بخصوص مبين اين فلسفه در دوره‌ي اخير شهيد مطهري بود كه با «شرح منظومه» و آثارش بر «اسفار» ملاصدرا و «الهيات شفا»، آن‌ها را آن‌طور كه بايد بيان شوند، بيان كرد، و هيچ‌كس مثل او نمي‌توانست اين‌ها را مطرح كند.

وي سپس توضيح داد: فلسفه‌ي ما پوياست و تأسف مي‌خورم از اين‌كه دانشجويان، فلسفه‌ي اسلامي نمي‌خوانند.

در ادامه، مشفق كاشاني شعر خواند و محمد محمديان ـ رييس دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها ـ در سخناني گفت: شهيد مطهري كه عمري براي تفسير قرآن و تبيين آيات الهي گذاشت، خود يكي از دلايل روشن اين آيه‌ي شريفه ولاتحسبن الذين ... شد. او واقعا زنده است و در جامعه‌ي ما نورافشاني مي‌كند.

وي سپس به ارايه‌ي گزارشي درباره‌ي فعاليت‌هاي جشنواره‌ي دوسالانه‌ي حكمت مطهر پرداخت و گفت: در مجموع 35 كتاب از آثار استاد براي مسابقه‌ي كتاب‌خواني انتخاب شد، كه اين جشنواره در دو بخش دانشجويي و اساتيد در دو سال گذشته فعاليت كرده است.

محمديان گفت: شخصيت خود استاد كه ما به اين بخش بيش‌تر از آثار ايشان نياز داريم، بايد مورد توجه قرار گيرد. شخصيت او چهار ويژگي داشت: عالم به تمام معني كه دين را از سرچشمه‌ي اصلي‌اش فرامي‌گرفت و نقشه‌ي جامع دين را ترسيم كرد؛ تهذيب و تزكيه‌ي او؛ آگاهي به زمان و اطلاع از افكار روز؛ و اين‌كه سنگربان و حافظ دين بود و واقعا غيرت ديني داشت.

علي مطهري نيز به‌عنوان آخرين سخنران برنامه در سخناني گفت: شهيد مطهري عالم به زمان خود بود و نبض فرهنگي جامعه هميشه در دستش بود. آينده را مي‌ديد و كارهايش را بر اساس دورانديشي و يك نظام برنامه‌ريزي مي‌كرد. او مرگ آگاهانه داشت و هميشه آخرين جزوات گروه فرقان، كه مدت دو سال به ايشان هشدار مي‌دادند، و آخرين مقالات مجله‌هاي روشنفكري در منزل ما بود و هميشه جلوتر از قافله در حركت بودند؛ مثل يك ديده‌بان.  

فرزند شهيد مطهري يادآور شد: ايشان مي‌گفتند اگر ما به عدالت اجتماعي اهميت ندهيم، انقلاب‌مان با شكست روبه‌رو مي‌شود و با واقع‌بيني، نه در توهم و خيالات، و اين‌طور نبود كه بگويند در هر وضعي انقلاب ما محفوظ مي‌ماند. و فكر مي‌كنم تا به امروز بهتر از مجموعه‌ي ايشان درباره‌ي انقلاب كه بعد از شهادت‌شان چاپ شد، مجموعه‌ي ديگري نباشد.

در پايان همايش از استادان و هنرمندان نمونه‌ي دانشكده‌ي صدا و سيما: احمد ضابطي جهرمي، محمد عسگري، عزيز‌الله سالاري، محمدحسين تجميدي، علي رجب‌زاده‌ طهماسبي، و نيز ميريعقوب عمامه‌پيچ و حسن رياحي و همچنين دانشجويان نمونه در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري شامل: علي‌اصغر خندان، سيدعمرالله حسيني، شريف لك‌زايي و آمنه ايماني‌پور تقدير شد.

اجراي موسيقي توسط گروه اركستر دانشكده‌ي صدا و سيما نيز از ديگر بخش‌هاي برنامه بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید