جدیدترین مطالب

صبح روز پنجشنبه، نخستین جلسه کمیته علمی اندیشه و عمل امام موسی صدر با حضور اعضای این کمیته برگزار شد.

در آغاز این جلسه، دکتر شریف لک زایی، دبیر این کمیته، گزارشی از جلسه گذشته تعامل بین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت ابتدا باید به تبیین اهداف و وظایف کمیته علمی بپردازد و مشخص نماییم که کمیته چه کاری باید انجام دهد و هدف از تشکیل این کمیته و وظایف آن چیست. همچنین نسبت به برگزاری جلسات کمیته و نحوه برگزاری و زمان آن بایستی تصمیم گیری به عمل آید.

وی سپس به بیان پیشنهادات خود در این زمینه پرداخت و گفت: هدف اصلی این کمیته برنامه ریزی برای تبیین و بسط اندیشه و عمل امام موسی صدر است.
 
به گفته دکتر لک زایی، این کمیته علمی می تواند به دنبال تمهید و مقدمه چینی یک همایش علمی یا بین المللی برای تبیین اندیشه و عمل امام موسی صدر باشد.
 
وی در ادامه به قالب هایی که می توان به هدف مورد نظر دست یافت اشاره و اظهار کرد: شست، نقد کتاب، رونمایی از جدیدترین آثار، انتشار ویژه نامه، بحث و گفتگوهای علمی و تشکیل کارگاههایی برای ارائه بحث می تواند مورد توجه قرار گیرد که البته اوج و نقطه نهایی آن، برگزاری یک همایش می تواند باشد.
 
دبیر کمیته علمی اندیشه و عمل امام موسی صدر، پیشنهاد کرد در نهم شهریور یک کار مقدماتی کلید بخورد که می تواند به صورت رونمایی از ویراست هشت جلدی کتاب جدیدالانتشار امام موسی صدر باشد که در روز ربایش ایشان رونمایی بشود. همچنین تهیه نرم افزار آثار ایشان با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور می تواند در دستور کار قرار گیرد. همچنین نمایشگاهی از آثار امام ترتیب داده شود تا به عنوان شروع کار مورد توجه باشد. در ادامه برای بحث روز 30 بهمن به عنوان روز گفتگو می توان برنامه ریزی مفصل تری انجام داد. نکته دیگر تدوین فراخوان همایش بین المللی سیره امام موسی صدر است.

ایشان درباره جلسات کمیته علمی نیز پیشنهاد کرد جلسات به صورت ماهانه در هر ماه طور منظم برگزار شود.
 
به گفته دکتر لک زایی، می توانیم نرم افزار اثار ایشان را زودتر اماده کنیم. چون محتوا آماده است. همچنین ارائه آثار اندروید آثار امام موسی صدر نیز از دیگر برنامه ها می تواند باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نصرتی رئیس اداره همکاریهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه گفت: می توان همایش را هدف اصلی این کمیته قرار داد.

در ادامه جعفرآبادی از اعضای موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر گفت: بر اساس اساسنامه و اهداف پژوهشگاه می توان این همایش را به عنوان یک تاکتیک و یک مرحله از معرفی اندیشه و عمل امام مطرح کرد.

فرخیان، معاون پژوهشی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر نیز دغدغه اصلی این موسسه را معرفی اندیشه و عمل امام موسی صدر عنوان کرد. به گفته وی به طور مشخص می توان دو نشست را در سال جاری برگزار کرد. و ما نظرمان بر روی 30 بهمن است که ایشان به کلیسای مسیحیان دعوت شدند.

به گفته فرخیان می توان موضوعاتی را از آثار ایشان انتخاب کرد و پیرامون آنها نقد و بررسی شود و یک نمایه سازی صورت گیرد. همچنین می توان در مهرماه یک نشست برگزار کرد با محوریت یکی از کتابهای ایشان و سی بهمن با تعداد بیشتری برگزار شود. نیز می توان یک سیر مطالعاتی را برای اثار و اندیشه های ایشان در شهر قم و بین طلاب برگزار کرد.

در ادامه اقای جعفرابادی همکاریهای موسسه و پژوهشگاه را دو سنخ عنوان کرد که مثلا برای برخی از این موارد پژوهشگاه می تواند تسهیل گر این موضوع باشد. اینکه محققان و پژوهشگران مشخص شوند که حوزه های تخصصی کدام یک از آنها به اندیشه و عمل ایشان نزدیکتر است.

دکتر نصرتی نیز برگزاری کارگاه ها را از دیگر برنامه ها بیان کرد که می تواند مفید واقع شود.
 
منبع: اختصاصی سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید