چاپ
دسته: سردار حبیب لک زایی
بازدید: 1305
صفحه سردار سرتیپ پاسدار شهید حاج حبیب لک زایی در ویکی پدیا راه اندازی شد.
 
حبیب لک زائی (۱۳۴۲-۱۳۹۱) از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرق ایران و جانشین سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بود.

محتویات

تولد

وی متولد ۱۸ شهریور ماه ۱۳۴۲ شمسی است. پدر وی حجت الاسلام و المسلمین محمد اعتمادی (لک زایی) از روحانیون فعال و مبارز منطقه و اساتید حوزه و امام جمعه موقت شهرهای زابل، زهک و ادیمی می‌باشد.

بعد از انقلاب

وی بعد از پیروزی انقلاب، علاوه بر ایفای نقش فعال و تأثیرگذار در محرومیت زدایی از منطقه زابل و شرکت در برنامه‌های فرهنگی، به جهادسازندگی پیوست.

بعد از پیروزی انقلاب با سپاه همکاری داشت و در سال ۱۳۵۸ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد.

جنگ ایران و عراق

وی در ۸ تیرماه ۶۰ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در دوران جنگ تحمیلی نیز در قالب لشکر ۴۱ ثارالله چندین بار در جنگ حضور پیدا کرد.

حبیب لک‌زایی در شرایطی به جنگ می‌رفت که فرماندهان تمایل بیشتری به حضور او در پشت جبهه و تلاش برای تقویت نیروهای اعزامی داشتند و بارها پس از ورودش به جبهه به دستور فرماندهان به عقب باز می‌گشت.

وی در سال ۶۷ در منطقه شلمچه به شدت مجروح شد، به طوری که ۴ روز در بی هوشی به سر برد او در اثر این مجروحیت‌ها جانباز ۷۷ درصد شد و ترکش‌هایی در ناحیه سر و گردن و چشم و قفسه سینه و دیگر جاهای بدنش، سال‌ها همنشین این سردار پرتلاش بوده‌اند.

لک‌زایی از ابتدای جنگ تا مرگ، مسئولیت‌های زیادی را برعهده داشت؛ از جمله:

  1. تک تیرانداز گردان کمیل لشکر ۴۱ ثارالله در دشت عباس
  2. حضور در جبهه با سپاه حضرت رسول (ص)
  3. تلاش فراوان برای جذب و اعزام نیرو به جبهه
  4. تک تیرانداز گردان ۴۰۹ لشکر ۴۱ ثارالله در جنوب اهواز
  5. مسئول اکیپ گشت پایگاه زابل
  6. مسئول بسیج پایگاه زابل در سال ۶۱
  7. فرمانده حوزه مقاومت نجف اشرف بخش مرکزی زابل در سال ۶۳
  8. مسئول ستاد گردان لشکر ۴۱ ثارالله در جنوب شلمچه در سال ۶۶
  9. کمک فراوان به سیل‌زدگان زابل در سال‌های ۶۹ و ۷۰
  10. نقش تعیین‌کننده در عملیات نصر ۳ در مقابله با اشراری که اموال عمومی سنگین را در سال ۷۰ از منطقه دزدیده بودند
  11. فرمانده سپاه زابل از سال ۶۹ تا ۷۹
  12. معاون هماهنگ کننده منطقه مقاومت سیستان و بلوچستان از سال ۷۹ تا ۸۶
  13. جانشین فرمانده منطقه مقاومت و جانشین فرمانده سپاه سلمان از سال ۸۷ تا هنگام مرگ.


او در طول جنگ هشت ساله ایران در عملیات فتح المبین و کربلای پنج حضور داشت و سابقه بیش از صدماه حضور در مناطق عملیاتی جنوب شرق کشور را دارد. همچنین در هشت سال دفاع مقدس مسئولیت نیروهای اعزامی از منطقه سیستان را عهده دار بوده‌است. در آن زمان نیروهای اعزامی از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در موقعیت لشکر ۴۱ ثارالله قرار می‌گرفتند که فرمانده آن حاج قاسم سلیمانی (که در حال حاضر فرمانده قدس سپاه پاسداران و دارای درجه سرلشگری است) و قائم مقام آن حاج قاسم میرحسینی (که در عملیات کربلای پنج شهید شدند) بوده است.

جانبازی

وی در سال ۶۷ در منطقه عملیاتی شلمچه از ناحیه چشم، پهلو، سر، گردن و پا به شدت مجروح گشت بطوریکه سایر همرزمان وی که اسیر شدند تصور نمودند کشته شده‌است و در اردوگاه اسرا برای وی مراسم فاتحه گرفتند. اما بعد از مداوا و تلاش پزشکان در بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان به عنوان شهید زنده به زندگی بازگشت. از قول وی نقل شده‌است که می‌گفت: "از زمان جبهه به بعد، خدا به او برای زندگی وقت اضافه داده‌است و لذا آن را وقف خدا می‌نماید."

وی جانباز ۷۷ درصد می‌باشد و دارای درجهٔ سرتیپ تمامی می‌باشد. گفته می‌شود وی در سال ۱۳۷۵ شمسی از سوی سپاه شایسته درجه امیری شناخته شد. در سال‌های ۶۹ تا ۷۵ و بعد از آن چند سال پیاپی به عنوان فرمانده سپاه نمونه کشوری برگزیده شد. در جریان سیل سیستان در سال ۱۳۶۹ شمسی او و همکارانش، از افراد موثر در امدادرسانی به سیل زدگان منطقه بودند. در آن زمان وی ۲۷ سال سن و فرماندهی سپاه سیستان را به عهده داشت.

برادر وی در واقعه تاسوکی در سال ۱۳۸۴ شمسی به اسارت گروهک جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی درآمد.

تحصیلات

وی دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی و استراتژیک از دانشگاه فرماندهی و ستاد تهران (۱۳۷۹) می‌باشد. همچنین دارای دکترای (افتخاری) ایثارگری می‌باشد. وی دوره عالی فرماندهی دافوس را در کنار سرداران ارشد سپاه چون سردار حجازی (فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج) گذرانده‌است. گفته می‌شود وی در مسائل مدیریت بحران تبحر داشته و هم رزمانش او را شایسته دریافت دکترای بسیج دانسته‌اند. مقالات، بیانات و آثار منتشره از او شدیداً متاثر از ایدئولوژی انقلاب اسلامی و رهبری ایران، سید علی خامنه‌ای است.

مسئولیت ها

  1. جانشین و فرمانده سپاه شهرستان زابل،
  2. معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان،
  3. جانشین سپاه سلمان،
  4. سرپرست سپاه سیستان و بلوچستان،
  5. رئیس هیئت امنای گلزار شهدای حضرت رسول اکرم ادیمی،
  6. دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان،
  7. نماینده مجلس ایثارگران کشور،
  8. عضو هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام،
  9. رئیس موسسه خیریه امدادگران عاشورا
  10. مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود سیستان و بلوچستان
  11. تدریس در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان
  12. "فعال مهدوی"

شهادت

در تاریخ ۲۵ مهر۱۳۹۱، پس از تحمل ۲۴ سال رنج ناشی از جراحات و مصدومیت‌های دوران جنگ در حالی که بیش از ۶۰ ترکش در بدن داشت، در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش در تهران به دیار حق شتافت و بعد از انتفال به زادگاهش، در حسینیه شهدا و در گلزار شهدای ادیمی به خاک سپرده شد. وی بعد از مرگ به درجه سرتیپ تمامی ارتقاء یافت.

تقدیرها

  • سال ۱۳۷۰ - تقدیر از سوی رهبر ایران به پاس تلاش در حراست از مرزهای کشور
  • تقدیر از سوی ستاد فرماندهی کل قوا و فرماندهی کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی و معاونت‌های مختلف سپاه و نیروی انتظامی و ارتش

کتاب‌های درباره او

  • حبیب دلها جلد اول (چاپ شده است در آذر 1391) از سوی موسسه عرشیان کویر تاسوکی
  • حبیب دلها جلد دوم (چاپ شده است در اسفند 1391) از سوی موسسه عرشیان کویر تاسوکی
  • حبیب دلها جلد سوم (چاپ شده است در اردیبهشت 1392) از سوی موسسه عرشیان کویر تاسوکی

منابع


پیوند به بیرون