چاپ
دسته: سردار حبیب لک زایی
بازدید: 943

حجت الاسلام نجف لک زایی با بیان اینکه بخشی از فعالیت های شهید لک زایی در استان سیستان و بلوچستان معطوف به احیای مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر وحدت و تقریب میان مذاهب بود، گفت: وی معتقد بود مشکلات استان به ویژه مسئله نا امنی ها و محرومیت ها از طریق احیای فرهنگی ریشه کن می شود.

حجت الاسلام نجف لک زایی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهلبیت(ع) در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا در خصوص سیره سردار شهید «حبیب لک زایی»، جانشین فرمانده سپاه سلمان اظهار داشت: شهید لکزایی در یکی از مناطق محروم ایران یعنی درمنطقه سیستان در سال 1342 متولد شد و با توجه به اینکه در یک خانواده روحانی به دنیا آمد، از همان ابتدا با معارف اسلامی مأنوس بود. او حضرت امام را در جریان فعالیت های مبارزاتی و انقلابی پدرش شناخت و با این آشنایی وارد فضای مبارزه علیه رژیم پهلوی شد.

 

وی افزود: شهید لک زایی در جوانی به همراه تعداد دیگری از جوانان سیستانی و با راهنمایی و نظارت پدر، در فعالیت های انقلابی شرکت می کرد. بعد از پیروزی انقلاب نیز وارد سپاه پاسداران شد و در دوره فعالیت هایش در این ارگان، نقش بسزایی در جذب و آموزش نیروهای متعهد و بسیجی و اعزام آنها به جبهه ها برای دفاع از کیان نظام اسلامی داشت؛ البته خودش نیز در مقطعی عازم جبهه شد و به درجه جانبازی نائل آمد و بخشی از سلامتی خویش، به خصوص یکی از دو چشمش را در راه خدا قربانی کرد.

 

حجت الاسلام لک زایی خاطرنشان کرد: ما زندگی و فعالیت های شهید لکزایی را به دو دوره 24 ساله، یعنی 24 سال قبل از جانبازی و 24 سال بعد از جانبازی تقسیم می کنیم و شاهد هستیم که در مقطع دوم نیز، شهید لکزایی منشأ خیر و برکت فراوانی در سطح استان سیستان وبلوچستان و حتی سطح کشور بودند.

 

برادر شهید لک زایی گفت: از جمله اقدامات مهم این شهید در منطقه سیستان و بلوچستان، فعالیت های فرهنگی وی در سطح استان بود، چرا که معتقد بود مشکلات استان به ویژه مسئله نا امنی ها و محرومیت ها از طریق احیای فرهنگی ریشه کنمی شود؛ شهید لک زایی معتقد بود ما اگر بتوانیم اندیشه ها و انگیزه های مردم را اصلاح کنیم و ارتقا دهیم آن مشکلات نیز برطرف می شود لذا بخشی از فعالیت های او معطوف به احیای مکتب اهل بیت در سطح استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر وحدت و تقریب میان مذاهب بود. در این زمینه می توان به توسعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد. وی مسئولیت ستاد احیای امر به معروف را برعهده گرفت و بنابر شهادت نماینده ولی فقیه در استان و دوستان دیگر، این ستاد یکی از ستادهای برجسته در سطح کشور بوده است.

 

وی گفت: شهید لک زایی با همکاری بنیاد فرهنگی مهدی موعود بحث احیای فرهنگ مهدویت را در استان پیش گرفت و برخی از کتاب های مرتبط را باتیراژ بالای 110 هزار جلد به چاپ رساند و با همکاری خود مردم در سطح استان توزیع و از محتوای آن مسابقه برگزار شد که در نوع خود بی نظیر بود.

یکی دیگر از اقدامات ارزشمند شهید لک زایی، رسیدگی به محرومین بود. وی در این راستا نیز همکاری هایی با ستادهای مربوطه در تهران و استان های دیگر داشت که دراین خصوص می توان به همکاری نزدیک با قرارگاه محرومیت زدایی و موسسه خیریه امدادگران عاشورا اشاره کرد.

 

حجت الاسلام لک زایی بیان داشت: اما شاید بتوان به عنوان برجسته ترین اقدام ایشان در زمینه فرهنگی، به تأسیس هیئت امنای گلزار شهدای رسول اکرم(ص)در منطقه ادیمی سیستان اشاره کرد. شهید لک زایی همواره توجه ویژه ای به مسئله شهدا و خانواده شهدا داشت و معتقد بود با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبر به پراکندن عطر ایثار و شهادت در جامعه، یکی از راه های ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) در استان سیستان و بلوچستان توجه به فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

 لذا ایشان در برخی مناطق به ویژه در شهرستان نیمروز، هیئت امنای گلزار شهدا را تشکیل داد که 114عضو داشت. شهید لک زایی معتقد بود اینگونه فعالیت ها باید با همت خود مردم انجام شود لذا از حضور مردم استقبال می کرد و با توجه به اینکه افرادی که در این صحنه ها حضور پیدا می کردند، مسئولیت های دیگری هم داشتند، لذا سعی می کرد مسئولیت ها را تجزیه و کوچک کند تا خللی در فعالیت های اصلی افراد ایجاد نشود و به لطف خدا این مجموعه همچنان فعال است.

 

وی افزود: در گلزار شهدای رسول اکرم (ص)، 65 شهید آرمیده اند که در رابطه با زندگی نامه و وصیت نامه این شهدا فعالیت هایی صورت گرفته و مسجد و حسینیه و مرکز فرهنگی خوبی نیز در این گلزار، توسط سردار شهید لک زایی احداث شد که در مناسبت های مختلف مذهبی، اعیاد و شهادت اهل بیت و همچنین مناسبت های سیاسی و ملی دراین مرکز برنامه های خوبی اجرا می شد که همچنان ادامه دارد.  محور دیگر فعالیت های شهید لکزایی، حضور در دانشگاه ها بود. ایشان علاوه بر تدریس در دانشگاه، در حوزه بسیج اساتید و دانشجویی نیز حضور داشت و به عنوان استاد به مزاکز علمی دعوت می شد.

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)،  در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های اخلاقی شهید لک زایی اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش قصد دارم به ویژگی هایی اشاره کنم که توانست فعالیت های فرهنگی و حتی نظامی ایشان را بسیار اثربخش کند. یکی از این ویژگی ها، ویژگی های اعتقادی، اندیشه ای و ولایی شهید لک زایی بود.

این شهید بزرگوار، یک عنصر ولایت مدار بود و این ولایت مداری در ابعاد مختلف زندگی او چه در سال های قبل از انقلاب و چه بعد از آن مشهود است. در دوره ای نیز که فرماندهی و مدیریت را برعهده داشت، سعی می کرد به عنوان یک عنصر ولایت مدار تکالیفش را به خوبی به انجام برساند و این روحیه را به دیگران را نیز منتقل کند به طوریکه می توان گفت شهید لک زایی اهتمام ویژه، مؤثر و مفیدی در نهادینه کردن روحیه ولایت مداری در استان سیستان و بلوچستان داشت.

 

حجت الاسلام لک زایی تصریح کرد: شهید لکزایی اهتمام جدی به تقویت ابعاد معنوی، دینی و اخلاقی داشت و سعی می کرد در گسترش توحید و باورهای توحیدی و معاد و باورهای معاد در جامعه نقش مؤثری داشته باشد. یعنی به لحاظ اعتقادی به مبانی اعتقادی اهل بیت علیهم السلام پایبند بود و توکل عجیبی به خداوند متعال داشت و هرگز ترس به دل راه نمی داد و اعتقادش به معاد موجب شده بود که از مرگ نترسد وبه استقبال شهادت برود.

 

وی گفت: بخش دوم، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شهید لک زایی است. او فردی متخلق بود و فضایلی که در اخلاق اسلامی آمده است و سفارش شده که مؤمنان به آنها توجه داشته باشند، شهید لک زایی در حد اعلا به این زینت های اخلاقی آراسته بود و رذایل را هم به خوبی از خود دور می کرد. همه دوستان و نزدیکان شهید لک زایی از ویژگی های اخلاقی و مهربانی، صداقت، ایثارگری و دردمندی او خاطرات زیادی به یاد دارند و اینکه سعی می کرد بدون تکبر و ریا وظایفی که به دوش داشت را ایفا کند.

او یک الگوی اخلاقی و تربیتی، هم در سطح خانواده و هم سطح اجتماع و محل کار به حساب می آید. به حمدالله نیز فرزندان موفقی را تربیت کرده و تحویل جامعه داده است. به طوری که یکی از فرزندانش که در حوزه علمیه قم تحصیل می کرد در حمله تروریستی منطقه تاسوکی و در مقابله با گروهک ریگی به شهادت رسید. فرزندان دیگرش نیز در صحنه های مختلف بسیج، سپاه، دانشگاه، علم و عمران نقش خوب و مؤثری دارند.

 

برادر شهید لک زایی، در بخش سوم نیزبه ویژگی های رفتاری و عملی شهید اشاره کرد و اظهار داشت: شهید لک زایی در حوزه های مختلف نگاه راهبردی داشت. او کسی بود که در اقداماتش پیوسته سعی می کرد میان اهداف، امکانات و روش ها یک موازنه برقرار کند وهدفی که انتخاب می کرد همواره یک هدف راهبردی بود.شهید لک زایی بسیار به نظم اهمیت می داد و انسان منظمی بود و برای هر کاری برنامه ریزی می کرد تادر زمانبندی خاص خودش آن کار را انجام دهد.

 

او اهل تعامل و برقراری ارتباط با نهادها و سازمانهای انقلابی بود و تلاش می کرد با همکاری آنها اهداف نظام را در سطح استان سیستان و بلوچستان پیاده کند. سازمانهایی مانند آموزش و پرورش، جهادسازندگی، جهادکشاورزی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، دانشگاه ها و دیگر نهادها.

 

حجت الاسلام لک زایی عنوان کرد: شهید لک زایی سعی می کرد تفکر بسیجی را در سطح استان سیستان و بلوچستان به مرحله عمل برساند و در عرصه های مختلف محقق کند. او در راستای احقاق حقوق محرومان و مستضعفان نهایت تلاش خود را به کار می گرفت.

 

وی با اشاره به تئوری جالب شهید لک زایی در پرورش انسان ها گفت: شهید لک زایی به شدت به تئوری «اصلاح به جای اخراج» پایبند بود و به آن اعتقاد داشت.اگر در مجموعه تحت مدیریتش کسانی صلاحیت نداشتند و دچاراشتباه و خطایی می شدند، معتقد بود باید با این افراد صحبت شود و آنها را آموزش دادو به جای اینکه آنها رااخراج کنیمباید سعی کنیم آنها را اصلاح کرده و توانمند سازیم و به این ترتیب در راستای تربیت نیرو قدم برداریم.

لذا در دوران مدیریتش به تربیت کادر و نیروی متخصص توجه فراوان داشت. افرادی که در برهه های مختلف به مدیریت هایی در سطح استان رسیدند یا مسئولیت های دیگر را پذیرفتند، این مطلب را اذعان می کنند که ما محصول عملکرد و اقدامات شهید لک زایی هستیم چون ایشان به ما اعتماد کرد، مسئولیت داد و آموزش داد تا استعدادهای مان شکوفا شود.

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: شهید لکزایی به حق نمونه خوبی در تعامل با اهل سنت بود؛ به طوری که شاهد هستیم بسیاری از مراسم های بزرگداشت شهید این روزها به همت اهل سنت برگزار می شود. تعامل خوبی را با طوایف، ریش سفیدها و علمابه خصوص نمایندگان ولی فقیه در استان داشت؛ بارها از سوی حضرت آیت الله سلیمانی و دیگر علمای استان و حتی علمای خارج از استان شنیده ایم که شهید لک زایی مقید به ارتباط منظم و مستمر با علما و بهره گیری از نظرات علما بود؛ حتی وقتی بنده در قم بودم و شهید لک زایی به قم تشریف می آورد، اگر زمان داشت به محضر مراجع عظام تقلید شرف یاب می شد که خاطرات آن در مجموعه «حبیب دلها» در بخش دیدار با علما منتشر شده است.


 

  وی گفت: شهید لک زایی به کار جمعی اعتقاد زیادی داشت و به نسل جوان اعتماد می کرد. او انسانی عدالتگرا، قانونگرا، مردمدار، مردمگرا و شایسته سالار بود و سعی می کرد رفتارهای اسلامی و ارزشهای اسلامی را در سطح جامعه نهادینه کند. گاهی یک فرد رفتارهای اسلامی دارد اما توجهی به نهادینه کردن آنها ندارد، اما شهید لک زایی این دو فضیلت را با هم داشت و با توجه به اینکه در جایگاه مدیریتی هم بود، این اقدامات وی مؤثر واقع می شد.

 

برادر شهید لک زایی بیان داتشت: به اعتقاد بنده، شهادت حق او بود. فردی که عمری را در راه خدا مجاهدت می کند شهادت شایسته ترین شیوه رخت بربستن از این دیاربرای وی است.

او24 سال با 63 ترکش در بدنش زندگی کرد، بدون اینکه گله ای داشته باشد و حتی استراحت کند؛ با اینکه بر اساس مقررات می توانست شاغل نباشد، اما با توانمندی هایش و انگیزه های الهی که داشت، نه تنها به فعالیتش در سپاه ادامه داد بلکه فعالیتهای دیگری را نیز برعهده گرفت.

شهادت او، ضایعه ای برای کشور و به ویژه برای استان سیستان و بلوچستان است. امیدوارم افرادی که از نزدیک با این شهیدعزیز حشر و نشر داشته اند، سعی کنند خلا وجود ایشان را پر کنند و جوانان عزیز با تلاش علمی و اخلاقی و دینی خود یک جامعه الهی و اخلاق مدار بسازند.

 

حجت الاسلام لک زایی بااشاره به اعتقاد عمیق شهید لک زایی به حرکت بر اساس مواضع ولایت فقیه اظهار داشت: شهید بزرگوار، برخی دروس مربوط به مسائل استراتژیک معاصر و برخی از درسهای دیگر این حوزه را در دانشگاه تدریس می کرد. گاهی که در این خصوص صحبتی به میان می آمد، عنوان می کرد وقتی با دانشجویان بحث می کنیم گاهی این سؤال پرسیده می شود که ما باید براساس صحبت واعتقادات کدام جناح حرکت کنیم؟ یا در زمینه سیاست های خارجی، در جمع های دانشگاهی در خصوص مواضع درست سؤالاتی پیش می آید و در نهایت جمع بندی که شهید لک زایی عنوان می کرد، این بود که باید در مسائل به حجت شرعی نگاه کنیم. یعنی باید از کسی تبعیت کنیم که وقتی در روز قیامت خداوند متعال از ما پرسید شما چرااین کار را انجام دادید، جواب ما یک جواب دینی و درست باشد و این زمانی محقق میشود که پشتوانه حرکت و حرف ما یک حجت شرعی باشد.

 

وی گفت: شهید لک زایی معتقد بود در حال حاضر حجت شرعی ولی فقیه است و همه موظفیم از ولایت فقیه تبعیت کنیم. لذا اگر از فلان جناح تبعیت کردیم و در قیامت زیرسؤال رفتیم به این دلیل بوده که آن جناح حجت شرعی نیست؛شهید لک زایی معتقد بود که حق نداریم از ولی فقیه جلوتر حرکت کنیم و حق هم نداریم پشت سر ولی فقیه حرکت نکنیم. باید پشت سر امام مسلمین حرکت کنیم و وظیفه ما تنها تبعیت است که این حرکت شامل حوزه سیاست خارجی هم می شود.

 

حجت الاسلام لک زایی رئیس هیئت امنای گلزار شهدای شهرستان ادیمی در خصوص برنامه های نخستین سالگرد شهادت سردار شهید «حبیب لک زایی» نیز خاطرنشان کرد: بر اساس شیوه ای که شهید لک زایی در گلزار شهدای رسول اکرم شهرستان ادیمی بنیانگذاری کرده است، پنجشنبه هر هفته سالگرد شهدای آن هفته در گلزار برگزار می شود و این برنامه دائمی گلزار است که بعد از شهادت سردار لک زایی نیز، همچنان این برنامه به طور منظم در حال برگزاری است.

 

در میان هیئت امنا هم یک نفر مسئول امور اجرایی و یک نفر مسئول تعاون است که این مراسم را پیگیری می کند . به خانواده شهدا اطلاع می دهد و آنها رابرای برنامه دعوت می کند و به این ترتیب از شهدای آن هفته تجلیل به عمل می آمد. بر این اساس، هیئت امنای گلزار شهدا تصویب کرد که پنجشنبه آخر مهرماه هر سال سالگرد شهادت شهید لک زایی در گلزار شهدای شهرستان ادیمی برگزار شود. امسال مراسم بزرگداشت شهید 25 مهرماهبرگزار می شود؛ البته سالروز شهادت ایشان 24 مهر است که با یک روز فاصله در گلزار شهدای رسول اکرم (ص) برگزار میشود.

 

رئیس هیئت امنای گلزار شهدای رسول اکرم (ص) ادیمی گفت: علاوه براین، 30 سازمان و نهاد در قم، تهران، خراسان و سیستان، برنامه ریزی کرده اند و همایشی را از حدود 8 ماه پیش فراخوان کرده اند که قرار شده است همزمان با سالگرد ایشان و به منظور ترویج فرهنگ شهید وشهادت در مراکز علمی و دانشگاهی، مراسم هایی برای بزرگداشت این شهید بزرگوار برگزار شود. ضمن اینکه همایش اصلی نخستین سالگرد شهید لک زایی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان زاهدان برگزار می شود و همایش دیگری نیز در دانشگاه ولایت شهرستان ایرانشهر در منطقه بلوچستان و همایشی نیز در شهرستان چابهار دانشگاه علوم دریانوردی برگزار خواهد شد. برنامه های دیگری نیز برنامه ریزی شده است که به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.