جدیدترین مطالب

شهید لک‌زایی‏، سردار بی ادعای بازمانده از خیل شهدای هشت سال جنگ تحمیلی بود و در ترغیب آحاد مردم در جبهه حق علیه باطل، مطیع امر ولایت بود و تا آخرین لحظات عمر گرانبهای خویش خدمتگزار مردم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب لک‌زایی 18 شهریور سال 1342 در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود. پدرش روحانی و از مبارزان دوران ستم‌شاهی بود و این روح مبارزاتی از کودکی در وجود حبیب ریشه دواند و از او فرد شجاعی ساخت که در دوران کودکی و نوجوانی، خواب آرام را از چشمان ضدانقلاب به کابوس بدل کرد و پاسداری شد که اهالی سیستان و بلوچستان زیر سایه صلابت او آرامش می‌یافتند.

ابوالشهید سردار رشید سپاه اسلام، سرتیپ شهید حاج حبیب لک‌زایی، بیش از 30 سال در استان سیستان و بلوچستان به خدمت اشتغال داشت. سردار لک‌زایی در شمار شهدایی است که دارای شخصیت بسیار نافذ و تاثیرگذار در استان سیستان و بلوچستان چه در بعد معنوی و چه در بعد ولایی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی بود، به اختصار به گوشه ای از زندگانی آن شهید بزرگوار می پردازیم.

دوران انقلاب

حاج حبیب لک‌زایی، در دوران انقلاب، علی‌رغم اینکه دانش‌آموز بود، اما با اقداماتی همچون پاره کردن عکس خاندان منحوس پهلوی از کتاب‌های درسی و تدریس قرآن و توزیع عکس و رساله امام خمینی(ره) در بین انقلابیون و نوشتن شعار بر دیوارهای روستا و مدرسه، در صف نخست مبارزان انقلابی زابل جای گرفت.

دوران دفاع مقدس و جانبازی

حبیب لک‌زایی در شرایطی به جنگ می‌رفت که فرماندهان تمایل بیشتری به حضور او در پشت جبهه و تلاش برای تقویت نیروهای اعزامی داشتند و بارها پس از ورودش به جبهه به دستور فرماندهان به عقب باز می‌گشت.

شهید لک‌زایی از آن شخصیت‌هایی بود که بازمانده از خیل شهدای هشت سال جنگ تحمیلی بود عزیزی که هم پیمان با دیگر عزیزان نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و در ترغیب آحاد مردم در جبهه حق علیه باطل، و هم در پیروی از فرمایشات رهبری بسیار کوشا و مطیع امر ولایت بود و تا آخرین لحظات عمر گرانبهای خویش خدمتگزار مردم بود.

شهید لک‌زایی در سال 67 در منطقه شلمچه به شدت مجروح شد، به طوری‌که چهار روز در بی هوشی به سر برد. وی در اثر این مجروحیت‌ها جانباز 77 درصد شد و ترکش‌های به جای مانده در ناحیه سر، گردن، چشم و قفسه سینه سال‌ها همنشین این سردار پرتلاش بوده‌اند.

این سردار سربلند سپاه اسلام که مدال جانباز نمونه کشور در زمینه مبارزه با تهاجم فرهنگی را نیز بر سینه داشت، در سال 1370 به پاس تلاش در حراست از مرزهای کشور از سوی مقام معظم رهبری تقدیر ‌شد.

مسئولیت ها و اقدامات حبیب دلها

جانشین و فرمانده سپاه شهرستان زابل، معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان، جانشین سپاه سلمان، سرپرست سپاه سیستان و بلوچستان و عضو هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام، حضور در جبهه با سپاه حضرت رسول (ص) مسئول بسیج پایگاه زابل در سال ۶۱،  فرمانده سپاه زابل از سال ۶۹ تا ۷۹، بخشی از مسئولیت‌های ایشان در زمان حیاتشان بود‏.

سردار شهید حبیب لک‌زایی، بعد از شهادت شهید محمدزاده مدتی سرپرست سپاه سلمان بوده است. وی همچنین مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان سیستان و بلوچستان، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان،‌ ریاست هیئت مدیره مؤسسه خیریه امدادگران عاشورای استان، رییس هیئت مدیره گلزار شهدای حضرت رسول (ص)، عضو هیئت امنای هیئت رزمندگان کشور و نماینده ایثارگران استان در مجلس ایثارگران کشور را نیز در کارنامه خود داشت.

علاوه بر این، در طول حیاتش بارها توسط فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح تشویق و تقدیر ‌شد که از آن جمله می‌توان به تقدیر از سوی ستاد فرماندهی کل قوا و فرماندهی کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی و معاونت‌های مختلف سپاه و نیرو انتظامی اشاره کرد.

آرامیدن حبیب دلها

سردار بی ادعا و گمنام زمین و نام آَشنای آسمانی‌ها، در 25 مهرماه 1391 در مأموریت کاری و در لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش مصادف با سالروز شهادت حضرت امام جواد (ع) و در سومین سالگرد شهادت سرداران شهید نورعلی شوشتری و شهید رجب‏علی محمدزاده که به تعبیر سردار شهید لک‏زایی شهدای وحدت، امنیت و خدمت بودند، به فیض شهادت نائل شد و در سایه سپیدارهای ملکوت آرمید.

در همین زمینه در همایشی که قبل از ظهر پنج شنبه، به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار سرتیپ پاسدار حاج حبیب لک زایی، در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد‏، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به نقش شهیدان در جامعه اسلامی گفت: در بحث شهید و شهادت دو بعد داریم‏ یک جنبه فرهنگ عمومی و عامه مردم که مراسم سالگرد شهدا را برگزار می‌کنیم و دیگری‏‏‏ بررسی‌های علمی و الگو سازی و معرفی شهدا به عنوان یک جریان و فرهنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی افزود: مراکز علمی‏‏، دانشگاهی، پژوهشگاهی و حوزوی باید در بحث فرهنگ سازی شهید و شهادت اهتمام و توجه بیشتری داشته باشند، تا هویت اسلامی مان را در جهان تقویت کنیم و مسیر خروج از ظلمت بسوی نور را به نسل جدید به خوبی انتقال دهیم.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که، توجه به شهدا مربوط به شخص نیست بلکه توجه به جریان حق در برابر باطل است‏ تصریح کرد: در استان قم هر دو نوع برنامه عمومی و برنامه تخصصی و علمی در ترویج فرهنگ شهادت و الگو سازی شهدا داریم، اما این کافی نیست و باید تک تک افراد به جریان فرهنگ سازی شهادت کمک کنند.

در پایان این مراسم از کتاب حبیب دلها در آیینه اشعار‍‎ نوشته جمعی از شاعران‏، توسط شریف لک زایی‏، دبیر علمی همایش حبیب دلها رونمایی شد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید