جدیدترین مطالب

با تأسف، وعده¬های مسؤولان در ریشه¬یابی و حل مشکل ناامنی عملی نشده و همچنان در حدّ حرف و شعار باقی مانده است. این روزها با تداوم کم¬توجهی¬ها و بعضاً بی¬توجهی¬ها به مسأله امنیت، مردم عزیز شاهد تشدید حملات تروریست¬ها بودند. به نظر می¬رسد تداوم حرکت¬های تروریستی، همچنان نشان¬دهنده ضعف و ابهام در استراتژی¬های امنیتی و انتظامی است. مگر مردم صبور سیستان و بلوچستان چه گناهی مرتکب شده¬اند که تاوان بی¬تدبیری¬ها و کم¬تدبیری¬ها را بدهند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان

به مناسبت نخستین سالگرد شهدای فاجعه تروریستی تاسوکی و حوادث تروریستی اخیر

«و ما نقمو منهم الاّ آن یؤمنوا بالله العزیز الحمید»

و به آنان کینه نورزیدند مگر از آن روی که به خداوند پیروزمند ستوده ایمان می¬ورزیدند. سوره بروج(85) آیه 8

مردم شریف ایران

مردم صبور استان سیستان و بلوچستان

در حالی همایش نکوداشت شهدای فاجعه تروریستی تاسوکی را در نخستین سالگشت این عزیزان برگزار می¬کنیم که اعمال ددمنشانه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان نه تنها کاهش و خاتمه نیافته بلکه بر ابعاد آن افزوده شده است. اگر زمانی جانیان تروریست در ابعادی کوچک و مقطعی درگیری داشتند این روزها علناً به هموطنان و شهروندان عادی حمله می کنند . فاجعه تروریستی تاسوکی که در آن جمع کثیری از هموطنان از جمله چند دانش¬آموز، دانشجو، روحانی، معلم، خبرنگار، کارگر، کاسب و ... به شهادت رسیدند نمونه¬ای از ددمنشی¬های اشرار و تروریست¬های خود فروخته است که با اعمال خود بر طبل تفرقه می¬کوبند و به امریکای جنایتکار و اسرائیل تجاوزگر خدمت می کنند.

با تأسف، وعده¬های مسؤولان در ریشه¬یابی و حل مشکل ناامنی عملی نشده و همچنان در حدّ حرف و شعار باقی مانده است. این روزها با تداوم کم¬توجهی¬ها و بعضاً بی¬توجهی¬ها به مسأله امنیت، مردم عزیز شاهد تشدید حملات تروریست¬ها بودند. به نظر می¬رسد تداوم حرکت¬های تروریستی، همچنان نشان¬دهنده ضعف و ابهام در استراتژی¬های امنیتی و انتظامی است. مگر مردم صبور سیستان و بلوچستان چه گناهی مرتکب شده¬اند که تاوان بی¬تدبیری¬ها و کم¬تدبیری¬ها را بدهند؟

همگان شاهد بودند که در حوادث اخیر تروریستی که جمعی از بهترین فرزندان این مرز و بوم به شهادت رسیده و جمعی زخمی شدند، رشادت برخی از هموطنان موجبات دستگیری برخی جانیان را فراهم آورد. و اگر نبود این رشادت و حماسه، مسؤولان چه پاسخی به مردم داشتند؟ لازم است خاطرنشان کنیم وظیفه اساسی دستگاه¬های امنیتی و اطلاعاتی کشف و خنثی سازی اخلال¬های امنیتی قبل از بروز حوادث است. با این حال چه پاسخی برای بروز چنین حوادثی وجود دارد؟

بر این باوریم، اگرچه شهادت باعث افتخار و مایه مباهات و رشد و آگاهی است و خود ریشه ظلمِ بدخواهان را برخواهد کند، اما مردم عزیز از مسؤولان می پرسند: تا کی باید شاهد این گونه اعمال دلخراش و فاجعه آمیز باشند؟

به هر حال در آستانه نخستین سالگرد فاجعه تروریستی تاسوکی نکاتی را به استحضار هموطنان عزیز و مسؤولان می¬رسانیم:

1. لازم است مسؤولان گزارشی از اقدامات خود در زمینه تأمین امنیت به مردم عزیز ارائه کنند. به ویژه مسؤولان اقدامات انجام گرفته درباره دستگیری جانیان فاجعه تاسوکی را به ملت گزارش کنند و بگویند تا کنون چند نفر از عاملان حوادث اخیر و فاجعه دلخراش تروریستی تاسوکی دستگیر، محاکمه و مجازات گشته¬اند. همچنین ارائه گزارش با توجه به وعده¬های داده شده درباره برقراری امنیت پس از فاجعه تروریستی تاسوکی و نیز ایجاد قرارگاه¬های متعدد و این که چگونه تحرکات تروریستی خاتمه نیافته و بلکه در ابعادی دیگر و بعضاً جدیدتر و حتی وسیع¬تر تداوم یافته است بیشتر ضروری می¬نماید. از این رو، مصرّانه از مسؤولان می خواهیم عاملان جنایت¬های تروریستی اخیر را پس از دستگیری و انجام تشریفات قانونی مجازات کنند تا دیگرباره شاهد وقوع چنین حوادث هولناکی برای هموطنانمان در سرتاسر استان پهناور سیستان و بلوچستان نباشیم.

2. ضروری است برخورد با عناصر خاطی فاجعه تروریستی تاسوکی و طرد و تغییر و عزل عناصر سست و ضعیف به اطلاع مردم رسانده شود. به یقین، قطع دستان آلوده نامحرمان و اهمال کاران و نااهلان از امور مربوط به امنيت مردم و برکناری و محاکمه خاطیان و ارائه گزارش به مردم در زمینه کارهای انجام گرفته فضای اعتماد میان مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی را افزون خواهد کرد. به ویژه مردم انتظار دارند با قانون¬شکنی¬های علنی و پنهانی قاطعانه برخورد شود.

3. لازم است به اطلاع برسانیم مردم در صورتی که در فرایند تأمین امنیت به همکاری فراخوانده شوند آماده همکاری با نهادهای مسؤول هستند. اگر نبود اقدام به موقع مردم در دستگیری برخی عوامل بمب¬گزاری¬های اخیر همچنان شاهد فرار تروریست¬ها می¬بودیم و این خود نشان¬گر آن است که مسؤولان در زمینه همکاری با مردم و به کارگیری به موقع آنان بیشتر تأمل کنند و از توان و ظرفیت مردم مؤمن، بسيجي، فداکار و انقلابی بهره گیرند.

4. تردید نباید کرد که در فجایعی از این قبیل، سوء استفاده اجانب و شرارت استكبار جهاني عليه ايران انقلابي و اسلامي نیز منشأ اثر بوده و تفرقه افکنی برخی نااهلان و تحریک و تهییج ناآگاهان زمینه بروز چنین فجایعی توسط متعصبان جاهل و جماعت های تکفیری را پدید آورده است. از این رو لازم است تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ گردد و از قومیت گرایی و فرقه گرایی به جدّ اجتناب و پایه های وحدت و همبستگی روز به روز محکم¬تر و استوارتر گردد و عناصر خودسر و افراطی شناسایی و طرد شوند.

5. از مسؤولان می خواهیم تدابیر لازم برای آزادی و بازگشت گروگان¬های فاجعه اخیر را در اولویت برنامه های خود داشته باشند و اجازه ندهند گروگان¬های اخیر همانند گروگان¬های فاجعه تروریستی تاسوکی ماه¬ها در بند تروریست¬ها و اشرار باشند و همانند یک گروگان فاجعه تروریستی تاسوکی و موارد مشابه به شهادت برسند. لازم است مسئولان از هیچ کوششی در این راه دریغ نورزند و به نگرانی خانواده¬های ماتم زده خاتمه دهند. به یقین مردم، قدردان مسؤولان صادق، خدوم، پاسخگو، دلسوز و شجاع خواهند بود.

6. لازم است یادآوری نماییم که مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان، همچنان، ضمن ابراز همدردی با خانواده¬های داغدار و عزادار فجایع تروریستی یک سال اخیر در استان سیستان و بلوچستان، مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري، خود را موظف می¬داند در راه تأمین امنیت پایدار در منطقه سیستان و بلوچستان از هیچ مساعدتی دریغ نورزد. به ویژه همبستگی خود را با عالمان فهیم اهل سنت اعلام می¬دارد و بر وحدت و تقریب مذهب تشیع و تسنن پای می¬فشرد. رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي راهنماي خوبي براي عالمان استان خواهد بود آنجا كه مي¬فرمايند: «بحمدالله در اينجا روحانيون محترم شيعه و سني، مردماني عالم، فهيم، مصلحت¬دان، عاقل و متوجه¬اند. اين اتحاد و همدلي موجود كمك بزرگي براي رفع مشكلات اين منطقه است، آن را غنيمت بشماريد

7. در پایان ضمن طلب علو درجات برای شهدای فاجعه جانگداز تروریستی تاسوکی و نیز شهدای فجایع تروریستی ماههای اخیر و صبر و اجر برای خانواده های داغدیده، از خداوند متعال توفیقات روز افزون و تأییدات همه مردم ایران و مسؤولان را مسألت داریم.

مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید