چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1769
شماری از افراد پليس ايران در ارتباط با کشتار گروهی از مسئولان محلی استان و سيستان و بلوچستان و همچنين مسافران عبوری از يکی از جاده های اين استان در دادگاه محکوم شناخته شده و مجازاتهايی برايشان تعيين گرديده است.

حادثه ای که اين مأموران پليس نيز در ارتباط با آن مقصر شناخته شده اند حدود ساعت نه پنجشنبه شب شانزدهم مارس 2006 (25 اسفند 1384) در منطقه تاسوکی واقع در جاده زاهدان به زابل در جنوب شرق ايران رخ داد که طی آن افراد مسلح در حالی که لباس مأموران انتظامی و نظامی به تن داشتند، راه را بر خودروهای عبوری بستند و سپس چندين نفر از سرنشينان اين خودروها را خارج کرده، به گلوله بستند و پس از آن محل را ترک کرده، به افغانستان و پاکستان گريختند.

طی اين واقعه که به حادثه تاسوکی معروف شده دست کم 21 نفر جان باختند که از جمله آنان، مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و يکی از روحانيون دفتر نماينده ولی فقيه در استان سيستان و بلوچستان بودند.

فرماندار زاهدان و ‬معاونش همراه با مسئول عقيدتی سياسی نيروی انتظامی استان سيستان و بلوچستان در ميان هفت زخمی حادثه بودند.

مقامات ايرانی عاملان حادثه را اشرار خواندند اما در عين حال از وجود انگيزه سياسی برای اين حمله نيز سخن گفتند.

محمدکاظم بهرامی، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح ايران در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته تعدادی از مأموران انتظامی در حادثه تاسوکی مرتکب "سهل ‌انگاری و قصور" شده بودند که بسرعت محاکمه و مجرم شناخته شدند اما اعتراض محکومان و ايرادهايی که دیوان عالی کشور به حکم دادگاه گرفت، موجب شد که رسيدگی به پرونده آنان به طول بينجامد.

آقای بهرامی گفته ايراداتی که ديوان عالی به حکم دادگاه گرفته بود رفع شده و برای مأموران انتظامی که مجرم شناخته شده اند مجازاتهای تازه ای تعيين شده اما وی مشخص نکرده که مأمورانی که مجرم شناخته شده اند چند نفر بوده اند، چه قصوری مرتکب شده اند و با چه مجازاتی مواجهند.

وی تأکيد کرده که جرم اين مأموران پليس به هیچ وجه همدستی با حمله کنندگان نبوده بلکه آنان تنها مرتکب کوتاهی و قصور در انجام وظيفه شناخته شده اند.

اخيراً دو مأمور انتظامی در استان سيستان و بلوچستان اعدام شدند که جرم آنان همدستی با قاچاقچيان موادمخدر اعلام شد.

استان سيستان و بلوچستان که دهها سال است عمده ترين کانون فعاليت قاچاقچيان موادمخدر در ايران به شمار می رود طی سالهای اخير صحنه فعاليت گروههايی شده که مأموران انتظامی و مسئولان محلی را به صورت سازمانيافته هدف حمله قرار می دهند و مسئوليت بسياری از اين حملات را گروهی به نام جندالله به عهده گرفته که دارای اهداف سياسی است.

مقامات ايرانی يکی از دلائل عمده شدت گرفتن فعاليت گروههای مسلح در استان سيستان و بلوچستان را تدابير تازه ای می دانند که برای حفاظت از مرزها در ايران در پيش گرفته شده است.

به گفته آنان، قاچاقچيان می کوشند با افزايش حملات خود، گذرگاههای مرزی را برای عبور و مرور خود باز نگاه دارند.