چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1366
یادواره شهدای تاسوکی در روز شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در مدرسه راهنمایی فرزانگان قم برگزار شد.
در این مراسم که با حضور همسر شهید روحانی نعمت الله پیغان برگزار شد ایشان به بیان خاطراتی از این واقعه پرداختند. همچنین فرزند شهید با بیان توضیحاتی در رابطه با چگونگی وقوع حادثه تاسوکی به ایراد سخنانی پرداخت.

مطالب بیان شده توسط فرزند شهید به این شرح است:

سلام بر کویر تاسوکی، سلام بر غربت تاسوکی، سلام بر مظلومیت تاسوکی، سلام بر قتلگاه تاسوکی، سلام بر کربلای سیستان، سلام بر روان پاک شهدای تاسوکی و سلام بر همه شهدا، همان‌هایی که مظلومانه و بدون هیچ گناهی سر بر سنگ‌های بیابان گذاشته و غریبانه و بی‌کس، از جور ستم نامردان جان سپرده‌اند.

حادثه تاسوکی در تاریخ ۲۵ اسفند۱۳۸۴ توسط گروه تروریستی جند الشیطان به سركردگي معدوم عبد المالک رگی نزدیک ساعت ۹ شب، در جاده زابل زاهدان انجام و سبب کشته و زخمی‌شدن ۲۸ تن شد. دست‌کم ۷ نفر دیگر نیز در این حادثه گروگان گرفته‌شدند. یک تن از گروگانها (ستوان یکم پاسدار محمد شاهبازی) نیز در ایام اسارت کشته شد و ۶ تن دیگر بتدریج طی ۲۰۰ روز آزاد شدند.

این گروه تروریستی با لباس مأموران انتظامی و نظامی در منطقه تاسوکی، ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد کردند و با متوقف ساختن خودروهای مسئولان محلی و مردم عادی، سرنشینان آن‌ها را پیاده و شماری را در همان منطقه به صورت دست‌بسته، به گلوله بسته و شماری را نیز به گروگان گرفتند.

بیشتر قربانیان افراد معمولی بوده‌اند که برای تعطیلات آخر هفته و ایام عید در حال مسافرت بودند. در این حمله تعدادی نوجوانان دانش آموز ۱۳ و ۱۴ ساله نیز به قتل رسیدند.

اسامی شهدا بدین شهر است:

    نعمت الله پیغان (روحانی)
    محمد شاهبازی
    منوچهر حیدری
    محسن ذوالفقاری
    محمود سرگزی
    غلامرضا سرگلزایی نظامی
    حسین صیادی
    جواد روح الله طیبی
    جابر قویدل
    باقر فتوت
    علیرضا قیصری
    عیسی کوهستانی
    صادق کیخا
    مهدی کیخا
    حمید کیخازاده
    مجتبی کیخایی
    مهدی گرگ
    مسلم لک زایی
    مهدی نجفی
    مهدی نوری
    محمد امیر واعظی
    محمد حسین واعظی
    محبعلی یوسفی

ریگی در هنگام اعدام تنها 27 سال سن داشت اما اعتقادات و گرایشات شدید وهابی داشت و با استفاده ابزاری از دین و مذهب در پی اهداف شوم خود است.
 این گروه جنایتکار تاکنون بیش از 140 نفر اعم از شیعه و سنی که بیشتر آنها در منطقه سیستان و بلوچستان بوده اند را به طرز فجیعی به شهادت رسانده است.
غربی ها تا جایی که در توان داشتند از ریگی برای اهداف خرابکارانه خود بهره گرفتند و پس از دستگیری هم به او به دیده مهره سوخته‌ای می‌نگرند که تاریخ مصرفش باطل شده است.

روزشمار ترورهای گروهک جندالشیطان، عبدالشیطان ریگی:
۲۵ اسفند 1384 : کشتار ۲۳شهروند بی‏گناه و گروگان گرفتن 7 نفر دیگر در "منطقه تاسوکی" در جاده زاهدان ـ زابل. یک تن از این گروگان‏ها شهید شد و بقیه پس از اخاذی آزاد شدند.

 25 بهمن 1385 : انفجار اتوبوس حامل پاسداران که باعث شهادت 11 و زخمی شدن 18 پاسدار نیروی زمینی سپاه شد.

23 اردیبهشت 1385 : کشتار 34 شهروند بی‏گناه و گروگان گرفتن تعدادی دیگر در "منطقه دارزین" در جاده بم ـ کرمان.
 7 خرداد 1388 ؛ بمب‏گذاری در مسجد امیرالمؤمنین(ع) زاهدان وشهادت بیش از 20 هموطن بی‏گناه.
 26 مهر 1388 : شهادت سردار شهید شوشتری و بیش از 42 نفر از بی‏گناهان و نیز شیوخ اهل سنت شرق کشور.

۲۴تیر۱۳۸۹:بمب‏گذاری در مسجد جامع زاهدان که باعث شهادت بیش از۲۷ نفر و زخمی‌شدن ۱۶۹ نفر شد

پدرم، هفتمین سالگرد شهادتت رسیده است، بر تربت پاکت در گلزار شهدای حضرت رسول اکرم شهر ادیمی بوسه می‌زنم و می‌گویم:
 
پدرم همۀ این روزها گذشت و من حالا پس از گذشت هفت سال معنی همۀ حرف‌ها تو را می‌دانم و از همه اینها گذشته به خودم افتخار می‌کنم که فرزند شهیدی چون تو هستم که در راه هدف و اعتقادت به چیزی رسیدی که لیاقتش را داشتی و آن هم شهادت در راه خدای خوبی‌هاست و این بالاترین پاداش بندگان خوب خداست، چون خودش در قرآن فرموده است:
«انسان‌های خوب را به پیشگاه خودم دعوت می‌کنم و آنها زندگی راحتی نزد من دارند.»
و چون تو از خوبان بودی خداوند تو را دعوت کرد.
سفرت مبارک ای گل، به خدا سپردمت.