چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1036
معاون رئیس جمهور گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم تا فضای فرهنگی و تاریخی استان سیستان و بلوچستان را به جهان معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، محمد شریف ملک‌زاده پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی نوروزی صدای بهار در شهر سوخته اظهار داشت: زابل شهر من است، شهر صفا و صداقت، شهر مادری و پدری، شهر آبرو و ناموس من است.

وی افزود: هر کسی به این استان خدمت می‌کند به دلایل شرایط ویژه یعنی اینکه به کل مردم ایران خدمت کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مسئولان و مردم صبور و زحمتکش این استان با تحمل مصائب زیادی، پایداری کردند تا به توسعه این منطقه منجر شود.

ملک‌زاده بیان داشت: صداقت و خلوص نیت و صبوری، نشانه و نماد هویت این مردم است که باید این نیز ثبت ملی و جهانی شود.

وی یادآور شد: اگر ما تخت جمشید و یا آثار موجود در اصفهان را در این خطه نداریم اما آثار تاریخی این منطقه متمایز از سایر نقاط کشور است زیرا غنای فرهنگی، صفای مردمی، خصلت مهمان‌نوازی از آثار ملی و فرهنگی مردم این دیار است.

معاون رئیس جمهور گفت: عزت و آبروی مردم این سرزمین جهانگیر و فراگیر است و امروز حضور  و بودن در میان این مردم عزیز، یکی از بهترین روزهای عمر بنده است.

ملک‌زاده هنر مردان و زنان غیور سیستانی را تحسین کرد و افزود: منش‌های مردم این سرزمین را به مثابه روحیه یعقوب لیث صفاری می‌دانم و فرهیختگی فرهنگی این مردم نیز پیشتاز و پیشرو فرهنگ در کشور است.

وی تصریح کرد: جراحی جمجمه، نخستین انیمیشن، شبکه لوله‌کشی و بسیاری از آثار به دست آمده در این شهر باستانی نشان دهنده فرهنگ و دانش ممتاز این مردم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه از اندیشه و تفکر و همچنین اصالت هنر سیستان سخن گفت و شهر سوخته را با قدمت چندین ساله و ابنیه‌های تاریخی آن و کاخ موزه‌های قدیمی و نیز سنن دیرینه مردم را بالاترین و قدیمی‌ترین فرهنگ تاریخی کشور برشمرد.

ملک‌زاده از استاد شیرمحمد اسپندار یگانه دونلی نواز جهان و نوای خوش نی وی را تحسین کرد و آن را منحصربه‌فرد دانست و گفت: ما توانستیم نوای نی استاد اسپندار را ثبت جهانی کنیم.

وی بیان داشت: همچنین خواسته می‌شود تا تلاش شود صبوری و عزت نفس مردم این استان به خاطر ارزش‌هایش ثبت جهانی شود.

معاون رئیس جمهور همچنین از هنرهای سفالگری استان یاد کرد و از رسانه‌ها و مطبوعات خواست تا فضای فرهنگی و تاریخی این استان را به نحو شایسته‌ای به جهان معرفی کنند.