چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1043
انقلاب اسلامي ايران با تحولي بنيادين در تمامي ابعاد جامعه محاسبات نظريه پردازان و سياستمداران را درهم ريخت . ملت ايران با دستهايي خالي و بدور از هرگونه پشتوانه خارجي اما با سلاح ايمان و اعتقاد دژهاي مستحكم رژيم ستم شاهي را در هم شكست و ارزش هاي والاي اسلام را به يكباره زنده كرد و نظام ارزشي نويني را بنيان نهاد. براستي اگر مردم در سايه ايمان و اعتقاد به نظام مقدس اسلامي بي پروا و با ايثار جان و مال خود در ميادين مختلف حاضر نمي شدند بي شك در همان روزهاي نخستين خورشيد انقلاب غروب مي كرد. تاريخ خون رنگ انقلاب حماسه هاي جاويد مردم را در روزهاي سخت و دشوار مبارزه هرگز از ياد نخواهد برد. به نقش روحانيت متعهدي كه آشكارا با رژيم منفور پهلوي به مبارزه پرداخته و با القاي تفسير انقلابي امام خميني (ره ) از مفاهيم فرهنگ اسلامي زمينه ساز تفكر و ذهنيت انقلابي در بين مردم شدند را نيز نبايد غافل بود. پيش از پيروزي انقلاب استان پهناور سيستان و بلوچستان تبعيدگاه روحانيون علما و افراد مبارز ساير مناطق بويژه قم و تهران بود. آنان با بهره گيري از فضاي انقلابي و علماي تراز اول شيعه و سني اين منطقه زمينه رشد فكري و آگاه سازي برخي جوانان و مردم را از فضاي كفرآميز و جور حكومت جبار شاهنشاهي فراهم مي كردند. مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي، آيت الله ناصر مكارم شيرازي، حجت الاسلام حجتي كرماني و فاضل هرندي ازجمله عناصر مبارزي بودند كه در مدت زمان تبعيد به استان سيستان و بلوچستان با ايراد سخنراني و ديگر فعاليت هاي ديني و سياسي جوانان و ساير گروههاي مردمي استان را از اوضاع كشور و وضعيت رژيم شاهنشاهي آگاه مي كردند.
علاوه بر اينان از بين مردم مرزدار سيستان و بلوچستان نيز مبارزاني سرشناس و شجاع علم مخالفت و مبارزه با رژيم پهلوي را بر دست گرفته و پيشاپيش مردم در سرنگوني حكومت ظلم و جور حركت مي كردند. از اين دست مبارزين مي توان به شهيد والامقام حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدتقي حسيني طباطبايي اشاره كرد كه با ذوقي سرشار قلمي توانا ايماني خالص و دلي پرمهر پس از رنج هاي فراوان در راه كسب علم و دانش به مرحله والاي اجتهاد رسيد. وي در ايام سياه حكومت طاغوت اصول دين مبين اسلام را تبليغ و سعي مي كرد از اين طريق مردم را با اسلام راستين آشنا و آنان را از ستم رژيم غاصب آگاه كند و در واقع عامل مهم رسيدن موج انقلاب به سيستان و بلوچستان شد.
شهيد حسينی طباطبايي بعد از قيام خونين پانزده خرداد 1342 بعنوان نماينده امام خميني (ره ) در زابل خدمت مي كرد و با توجه به موقعيت منطقه و وجود مرز نقش مهمي در عبور طلاب و روحانيون از مرز افغانستان و پاكستان به عراق و فلسطين داشت . در ايامي كه اين شهيد در زابل حضور داشت جو خفقان بر منطقه حاكم بود و هر صداي اعتراض در گلو خفه مي شد اما براي آنكه خود و ياران و هوادارانش به سادگي گرفتار ساواك مخوف نشوند اقدام به ايجاد تشكيلات مخفي و يارگيري و جذب افراد مورد وثوق پرداخت سپس به كمك آنان فعاليت و مبارزه بي امان خود را عليه حكومت باطل به پيش برد. نمونه اي از اين فعاليتها تهيه و توزيع رساله اعلاميه و سخنراني هاي امام خميني (ره ) بود كه در سطح سيستان و بلوچستان به طرق مختلف انجام مي شد.
تقريبا در تمام سالهاي بعد از خرداد 42 همواره فرد يا افرادي از آزادمردان و آزادانديشان مسلمان در زابل و ديگر شهرهاي استان در تبعيد به سر مي بردند . در حاليكه از جانب ساواك توصيه مي شد تا مردم با تبعيديها تماس و ارتباطي نداشته باشند منزل محقر و ساده اين شهيد محل اقامت آنان بود. عليرغم آنكه افراد تبعيدي ممنوع المنبر بودند با برنامه ريزي حساب شده از آنان در حوزه علميه خود براي تدريس و در مجالس و مراسم سخنراني و وعظ استفاده مي كرد. حجج اسلام محمدي ري شهري صلواتي اراكي علي اكبر مرواريد و حضرات آيات طالقاني خزعلي و مرحوم ايزدي نجف آبادي تعدادي از شخصيت هاي تبعيدي بودند كه ايشان با آنها ارتباط داشت . يكي ديگر از فعاليت هاي شهيد حسينی طباطبايي در راستاي تحقق اهداف مقدس حضرت امام خميني (ره ) تهيه اسلحه و مهمات و ارسال آنها به مناطق مختلف كشور براي مبارزين مسلمان بود .
در سال 1354 شمسي ماموران ساواك به منزل و مدرسه ايشان يورش برده و به بررسي و تفتيش پرداختند در نتيجه ايشان را دستگير و مدت يكسال در زندان قصر تهران محبوس كردند. اين شهيد پس از رهايي از بند دامنه فعاليت و اقدامات خود را عليه حكومت باطل گسترش داد و دوستان و هواداران خود را متحد و متشكل نمود. از بدو حركت توفنده مردم عليه شاه خائن در سيستان شهيد حسينی از علما و شخصيت هاي معروف و مجاهد دعوت مي كرد تا در زابل حضور يافته و براي مردم در مساجد و مراسم سخنراني كنند. از جمله اين افراد مي توان به آيت الله جنتي و حجت الاسلام محمدي ري شهري اشاره كرد كه در مسجد حكيم زابل سخنراني داشتند.
شهيد حسين كه حتي قبل از 22 بهمن 57 اقدام به تشكيل كميته هايي با عناوين انتظامات پشتيباني و تبليغات كرده بود در اولين روزهاي پيروزي انقلاب و قبل از بسياري شهرهاي ديگر نهادهاي انقلابي را در ظهر زابل تشكيل داد. شهيد سرفراز حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد تقي حسيني طباطبائي در انفجار هفتم تير در آتش خشم دشمن سوخت تا رايت اسلام همچنان سرافراز باشد.
مرحوم آيت الله كفعمي خراساني روحاني پرآوازه شهر زاهدان نيز در دوران انقلاب اسلامي نفوذ چشمگيري در ميان مردم منطقه اعم از شيعه و سني داشت و همگام با مرحوم مولوي عبدالعزيز ملازاده در تحكيم وحدت تشيع و تسنن در سراسر استان خدمات زيادي نمود. خانه مرحوم آيت الله كفعمي پناهگاه امني براي طرفداران امام (ره ) بود و اعلاميه هاي بسياري از اين خانه بيرون مي رفت كه در زاهدان و ديگر شهرهاي استان توزيع مي شد. ايشان وظيفه حساس فراردادن مبارزاني كه با حكومت مطرود پهلوي در ستيز بودند را بعهده گرفته بود. ازجمله اين افراد مبارز مي توان به شهيد اندرزگو، شهيد محمد منتظري، ابوشريف آيت الله زادگان رباني و بسياري ديگر اشاره نمود.
همچنين خانه ايشان يكي از راههاي رساندن پيام ها و رساله هاي امام خميني (ره ) به پاكستان بود. در كار بسيار مهم ارسال پيام ها و رسالات امام به پاكستان داماد بزرگوار آن مرحوم شهيد سرفراز حجت الاسلام والمسلمين مزاري نيز قش اساسي داشت . مسئوليت ديگر مرحوم كفعمي ياري و كمك به تبعيديان بود كه فعالانه در اين راه مي كوشيد و خانه اش همواره منزلگاه خانه هاي اين مردان خدا بود. هنگامي كه شعله هاي مقدس انقلاب اسلامي بالا گرفت مرحوم كفعمي با وجود كهولت سن فعالانه در صحنه هاي پورشور انقلاب حضور داشت ايشان در شمار اولين كساني بود كه در فرودگاه مهرآباد از امام استقبال كرد و پس از آن در مدرسه علوي مراتب وفاداري و پشتيباني مردم استان را به عرض رهبر كبير انقلاب رسانيد.
شهيد حجت الاسلام والمسلمين علي مزاري نيز از روحانيون برجسته و معروف زاهداني بود كه در مبارزه با رژيم پهلوي شيوه انقلابي تري داشت و سخنراني هاي پرشوري عليه حكومت غاصب ايراد مي كرد به طوري كه فعاليت ها و ارتباطاتش همواره مورد مراقبت و كنترل ساواك قرار داشت . اين شهيد پايگاه اجتماعي بسيار بالايي در بين اقشار مختلف مردم استان سيستان و بلوچستان داشت بگونه اي كه علما اهل سنت هم به ايشان اعتماد مي كردند. شهيد مزاري پايگاهي استوار و محكم براي انقلاب تشيع ولايت و اجتماع اسلامي به شماره مي فت و با ارتباط حسنه و صميمي كه داشت علاقمندان زيادي را به خود جذب مي كرد بگونه اي كه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در پيام خويش بمناسبت شهادت اين شهيد فرمودند : « خدمات فرهنگي و اجتماعي او براي همه معلوم و خلوص و پاكدامني او در فعاليت ها و تلاش هاي صادقانه اش مشهود است » اين شهيد ازجمله افراد تاثير گذار در برپايي راهپيمايي ها و تظاهرات عليه رژيم پهلوي در زاهدان بود و خانه اش به يكي از كانونهاي مقابله با رژيم پهلوي تبديل شده بود. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با آغاز جنگ تحميلي نقش موثري در اعزام و سازماندهي نيرو به جبهه ايفا كرد و حتي از امدادرساني به محرومان و يتيمان دست برنداشت . شهيد حجت الاسلام مزاري پس از ساليان متمادي تلاش و خدمت در عرصه هاي ديني مذهبي و فرهنگي هنگام بازگشت از مسجد در مقابل منزلش توسط اشرار مسلح به شهادت رسيد.
يكي ديگر از چهره هاي مبارز انقلابي در سيستان و بلوچستان شهيد حاج محمدحسين كريمپور است . تبعيد آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به ايرانشهر فرصتي استثنايي براي او فراهم آورده بود تا در ارتباط مستمرش با مقام معظم رهبري به شناخت عميق تري نسبت به روحانيت و ولايت امام خميني (ره ) در انقلاب دست يابد. دلباختگي و علاقه او به امام جرات و شهادمتي به وي بخشيده بود كه در جو خفقان آن روزها بدون واهمه اعلاميه ها عكس ها و نوارهاي سخنراني ايشان را در زاهدان تكثير و پخش مي كرد. خود او اولين كسي بود كه عكس امام را در محرم سال 57 در حسينيه بيرجنديهاي زاهدان نصب كرد . در تدارك و راه اندازي راهپيمايي هاي دهه اول محرم كه نقش اساسي در سقوط رژيم شاه داشت فعالانه عمل مي كرد و با آگاهي از نقش دانشجويان در به ثمررساندن انقلاب در توزيع اعلاميه ها هميشه براي دانشگاه اولويت قائل مي شد.
مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در بيان خاطرات خود از شهيد كريمپور مي فرمايند : « ما آقاي كريمپور را تشويق كرديم كه در زاهدان به تلاش هاي تبليغاتي اسلامي و انقلابي كه آن روزها در برخي از شهرها تازه رايج شده بود بپردازد. ايشان هم طبق همان برنامه ريزي كه ما مي كرديم به دقت و خوبي عمل مي كرد... خيلي زود توانست با مرحوم آقاي كفعمي عالم معروف آن روز زاهدان ارتباط برقرار كند و ايشان را وادار كند كه مسجد خود را پايگاه تبليغات اسلامي قرار دهد كه اين كار در آن روز زاهدان مسئله مهمي محسوب مي شد. سخنران هايي را دعوت كردند و در حقيقت حوادث به دست اين برادر و در پايگاه مسجد جامع زاهدان انجام گرفت كه در ماههاي آخر انقلاب به حوادث خونيني منتهي شد... مرحوم كريمپور با تلاش خودش وادار كرد كه فعاليت هاي انقلابي را به صحنه مبارزات آشكار بكشانند در پايان لازم است ياد و خاطره اولين شهداي گرانقدر انقلاب در استان سيستان و بلوچستان شهيدان محمد رزمجومقدم شهيد مهندس نيكبخت و ديگر شهداي والايي كه خون شرخ شان تداوم نهضت اسلامي را بيمه نمود گرامي داريم .
اشرفي ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي
يکشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1387