چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1031
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستا‌ن‌وبلوچستان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دو سال گذشته به چاپ و رونمایی کتاب، حمایت از مولفان، برگزاری نمایشگاه ها و نشست های نقد وبررسی کتاب اقدام کرده است.
 
سعید مهدی‌زاده، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستا‌ن‌وبلوچستان با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این اداره در سال جاری  به چاپ و رونمایی از کتاب های «سفرنامه نوشته ملاعبدالله ملازهی» و «بررسی احکام فقهی در رسانه‌های دیداری (سینما، تئاتر و تلویزیون)» نوشته دکتر شهسوار پیری اقدام کرده است.

وی ادامه داد: حمایت از چاپ و خرید کتاب از مولفان بومی، افتتاح بزرگترین گنجینه فرهنگی کتاب جهان اسلام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری همایش نویسندگان و شاعران و اهدای گسترده کتاب از دیگر اقدام‌های این اداره در سال جاری به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به سایر فعالیت‌های این اداره در حوزه کتاب گفت: اداره ارشاد استان سیستان‌وبلوچستان سال گذشته برنامه‌های فرهنگی متعددی اجرا کرد. رونمایی از کتاب‌های «امام المهدی از منظر اهل سنت» نوشته تاج‌محمد، «آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی محیطی در جنوب شرق ایران» نوشته دکتر عیسی، «حماسه‌سرایی در بلوچستان» نوشته دکترعبدالغفور جهاندیده، «نام دیگر دریا» نوشته استاد عباس باقری و کتاب «حبیب دل‌ها» نوشته ای درباره سردار حبیب لک زایی، برگزاری جشن کتاب و قدردانی از نویسندگان و ناشران برتر استان از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی درباره برنامه‌های فرهنگی این اداره در سال 1390 گفت: برگزاری چهارمین نمایشگاه کتاب و دعوت از ناشران معتبر کشوری با 40درصد تخفیف خرید کتاب، برگزاری نشست‌های نقد کتاب در نمایشگاه‌ها و انجمن‌های مربوطه، اجرای نظرسنجی عمومی از مراجعان به نمایشگاه‌های کتاب در حوزه نیازهای تحقیقاتی و مطالعاتی،اعمال در سیاستگذاری انتخاب عنوان و متون در نمایشگاه‌های بعدی و برگزاری برنامه‌های متعدد در هفته کتاب عناوین برخی از فعالیت‌های این اداره در سال 1390 به شمار می‌آیند.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان افزود: از دیگر اقدام‌های این اداره می‌توان به نمایش تازه‌های کتاب در نمایشگاه‌ها، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های موردی از انتشارات معتبر در سراسر استان، برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی با موضوع نماز، توزیع گسترده بن‌کارت‌های الکترونیکی کتاب میان اصحاب فرهنگ و هنر، تجلیل از نویسندگان برتر استانی در مراسم جشن کتاب، حمایت چاپ کتاب با اولویت‌های فرهنگی و خرید کتاب از مولفان استانی، اهدای کتاب به اشخاص حقیقی و حقوقی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و مسابقه‌های کتابخوانی در مصلاها و اماکن عمومی، و توسعه کتابخانه‌های‌باز  اشاره کرد.

مهدی‌زاده در پاسخ به این سوال که«استان سیستان‌وبلوچستان در سالی که گذشت از نظر تعداد عناوین منتشر شده در چه سطحی قرار داشت؟» گفت: سال گذشته به دلیل گرانی کاغذ حوزه نشر از رشد چشمگیری برخوردار نبود و 64 عنوان کتاب با شمارگان 171 هزار و 500 نسخه منتشر شد.

وی در ادامه گفت:سال گذشته، تعداد کتا‌ب‌های تالیفی 30 عنوان با شمارگان 70 هزار نسخه،هشت عنوان کتاب با شمارگان 25 هزار نسخه در ردیف کتاب‌‌های ترجمه شده و 23 عنوان کتاب با شمارگان 47 هزار و 500 نسخه برای نخستین بار منتشر شدند. در این میان  15 عنوان کتاب با شمارگان 47 هزار و 500 نسخه تجدید چاپی بودند.