چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1015
مرداب انتحار اثر دیگری از علیرضا کیخا نویسنده کتاب عبدالمالک قطعه پازل جنگ نرم است.
 
مرداب انتحاری به بررسی عملیات انتحاری گروهک مالک در سیستان و بلوجستان می پردازد. در فصل اول نویسنده به آموزه های وهابیت، ویژگی اقدامات انتحاری تحت عنوان ضربه به اسلام به نام اسلام اشاره می کند. درفصل دوم به بررسی عملیات انتحاری عوامل ان پرداخته و در فصل سوم که برجسته ترین وممتاز ترین بخش کتاب است به بررسی ادعای مالک، ماهیت گروهک و ضربه های ناشی از اقدامات افراطی این گروهک می پردازد.

رویکرد نویسنده بی شباهت به کتاب خاطرات گروگان تاسوکی اثر رضا لک زایی نیست در واقع هدف هر دو کتاب شناخت عقاید گروهک تروریستی جندالله است . نویسنده در این کتاب سعی دارد تا با برجسته سازی عقاید این گروهک، بررسی رهبر و عوامل گروهک، جهل، نادانی و انحرافات آنان را معرفی کند. تلاش نویسنده این بوده تا ضربات این حرکت واین طرز تفکر! را به اسلام و دین را به تحریر درآورده ودر پایان خط بطلانی را بر عقاید نادرست مالک و یارانش! بکشد.

-اما ویژگی ممتاز مرداب انتحار این است که نویسنده عملیات انتحاری را زیر سوال نمی برد بلکه شرایط عملیات انتحاری، تفاوت اهداف و شاخصه های عملیات های استشهاد طلبانه را بررسی کند. نویستده توانسته به خوبی تمایز بین عاملین انتحاری حزب الله و حماس، و گروهک در روحیات، شخصیت ،اهداف و دین داری را نشان دهد. که این نو آوری نویسنده قابل تقدیر است.
 
- ویژگی دیگر این کتاب برخلاف قطعه پازل جنگ نرم محسوس تر بودن و جالب بودن ان است نکته ی مثبت دیگر کم بودن حجم آن نیز نسبت به کتاب دیگر علیرضا کیخاست. البته مرداب انتحار به نظر باید بیشتر به مسائل فقهی عملیات استشهاد طلبانه و نگرش مذهبی آن توجه می کرد.

- جلد کتاب علی رغم زیبایی به دل نمی شیند به راحتی می توان غریب بودن آن با فضای بحث را احساس کرد.

در پایان از علیرضا کیخا به خاطر خلق این اثر جالب، پرمحتوا و مفید و هم چنین کامل تر از اثر دیگرش تشکر می کنم و خسته نباشید می گویم ! و این کتاب رابه همه علاقمندان توصیه می کنم.
منبع: گزارش مطالبه گر از وبلاگ تنگه احد