چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1066

فرماندار ویژه زابل و قائم مقام استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در برنامه توسعه پنجم، مجوز چهار منطقه آزاد خشکی(منطقه آزاد خشکی شمال، منطقه آزاد خشکی جنوب، منطقه آزاد خشکی شرق و منطقه آزاد خشکی غرب)، داده شده است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان، حال این سوال مطرح است که چرا مجوز منطقه آزاد خشکی شرق را به سیستان نمی‌دهند؟ منطقه ویژه‌ای که هیچ منع قانونی و مشکلی ندارد، چرا منطقه ویژه اقتصادی رامشار و سیستان که در دو طرح رامشار و میلک تهیه شده و مصوبه هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی است و به تأیید شورای نگهبان رسیده و نقشه‌های آن توسط هیأت دولت تأیید شده و هیچ گونه مشکل و منعی ندارد، راه‌اندازی نمی‌شود؟ چرا فعالیت اقتصادی سیستان آغاز نمی‌شود؟

هوشنگ ناظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: اگر این منطقه آزاد را در شرق کشور در منطقه سیستان ایجاد کنیم، باعث بهبود وضعیت معیشتی مردم و همین‌طور تحول عظیم در منطقه سیستان خواهد شد، چرا ما سهم خود را از این حماسه اقتصادی نگیریم؟ چرا ما نباید سهم داشته باشیم؟

وی تصریح کرد: در برنامه پنج ساله ایجاد منطقه ویژه اقتصادی 4500 شغل بوجود خواهد آورد، چرا کمک نمی‌کنند تا زودتر این 4500 شغل را ایجاد کنیم تا بیکاری جوانان این منطقه رفع شود؟ اینها مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، سیستان جای کار بسیار دارد، می‌شود خیلی به این منطقه کمک کرد و طرح‌های اقتصادی بسیار بزرگی را در این منطقه اجرا کرد.

 

در سال 300 میلیون متر مکعب از سطح چاه نیمه‌ها تبخیر داریم

 

فرماندار ویژه زابل همچنین با اشاره به استفاده بهینه از آب به گونه‌ای که از حداقل آب حداکثر استفاده را باید کرد، گفت: با تغییر الگوهای آبی و کشت و انتقال آب با لوله، هرچه می‌توانیم باید از هدر رفت و تبخیر آب در سطح کانال‌ها و چاه نیمه‌ها جلوگیری کنیم.

ناظری اضافه کرد: در حدود 100 میلیون متر مکعب از چاه نیمه‌های یک، دو و سه و از سطح چاه نیمه چهارم 200 میلیون متر مکعب تبخیر داریم که مجموعاً در سال حجم تبخیر آب از چاه نیمه‌ها به 300 میلیون متر مکعب می‌رسد که این مقدار رقم قابل توجهی است و برای جلوگیری از این تبخیر پروژه‌های بزرگی باید اجرا شود، حفظ آب کمک بسیار بزرگی به مردم و منطقه سیستان است و باید ذخیره سازی آب را در سطح سیستان به عنوان کاری استراتژیک در دستور کار داشته باشیم. باید جلوی تبخیر بی‌رویه آب گرفته شود.

 

وی در پایان گفت: باید روی پروژه بزرگ آبرسانی با لوله کار شود، چون آبرسانی با کانال‌های هندسی و نیم لوله به دلیل بالابردن تبخیر درست نیست و باید بوسیله لوله این کار صورت گیرد.