چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 1187
وقتی یک مصوبه دولت دهم ملغی می شود!
جناب آقای لاریجانی اجازه بدهید بعنوان یک سیستانی هموطن صادقانه با حضرتعالی سخن بگویم.
جناب رئیس مجلس آیا این اداره کل به فرض اینکه خلاف قانون هم بوده باشدانقدر مهم واولویت دار بود که شما در آغازین روزهای کار دولت جدید به تدبیر افتادید که جلویش باید گرفته شود؟آیا جلوگیری از مصوبات هیئت دولت قبلی خیلی مهمتر از مشکلات اقتصادی مردم بخصوص مردم خشکسالی زده وفقیر شده حومه هامون مقدس بود؟آیا این مصوبه خیلی به بیت المال فشاروارد می کرد وحتی بیشتر از فشاری که نابودی دریاچه هامون وارد کرد؟جناب آقای لاریجانی ما همیشه به شما به دیده احترام نگاه می کردیم ومیکنیم نه فقط به خاطر اینکه دامادسیستانی ها هستید؟نه اینکه وابستگی نسبی وسببی با حضرت آیت ا.مطهری(ره) که از طایفه های مومن سیستانی بودند؛دارید.نه به این دلیل که رئیس مجلس شورای اسلامی هستید و....بلکه بواسطه عدالت وشرافت وصداقتتان که همواره به وجهات رفتار وکلامتان به خودم بالیدم که هموطنتان هستیم.بلکه به واسطه سابقه خانوادگی وتعلق به خانواده ای بزرگ ازاهل دیانت وتشیع!
جناب لاریجانی درست در زمانی که یک روزنه امیدی برای بخشی کوچک از سیستان وتوسعه اش فراهم شده بود شما به فکر افتادید که جلوی حیف ومیل بیت المال را بگیرید ونگذارید که حق پایمال شود ولی جناب رئیس کجا بودید وقتی که هامون خشک شد؟کجا بودید که تذکر قانون اساسی بدهید وقتی سیستان که به فرموده مولایمان امام خامنه ای تنگه احد ایران است داشت از سکنه خالی می شد؟کجا بودید که تذکر قانون اساسی بدهید زمانی که مردم غیور ولایی سیستان فوج فوج ترک زادگاه می کردند و روانه غربت می شدند؟چرا نپرسیدید چرا بخشی از زابل وشهرهای سیستان در اختیار شهروندان بیگانه قرار گرفت؟چرا وقتی دهها هکتار زمین مرغوب ایران عزیزتر از جانم در خاک همسایه ماند ومشکل امنیت ملی برای ما پیش آمد کسی تذکر نداد که امنیت ایران در خطر افتاده وچرا تذکر ندادید که قانون اساسی اجرا نشده است؟
جناب لاریجانی عزیز آیا می دانید چندین هزار دامدار وصیاد وکشاورز و..که رگ جان ونفسشان بسته به هامون بود بیکار وجلای وطن شدند؟آیا پرسیده اید که خشکی هامون که در ادیان متعدد دارای ارزش وقداست بوده وجایگاه بزرگ برای ایرانیان داشته است چه تبعاتی داشته است که حتی به امنیت ملی هم مستقیم ربط پیدامی کند؟ ایا ارزشش کمتر از ملغی کردن این مصوبه دولت گذشته بود؟جناب رئیس مجلس بزرگوار وقتی سازمان عمران سیستان که مصوبه هیئت دولت ومجلس شورای اسلامی را داشت لغو شد آیا کسی نبود بپرسد چرا این سازمان لغوشد؟آیا سیستان توسعه یافته بود وشرایط ولزوم ایجاب وایجاد این سازمان از بین رفته بود ویا اینکه ضرورت نداشت که سیستان توسعه یابد؟ یا اینکه وقتی لغو شد ارزش نداشت که به مردم گزارش داده شود؟ جناب لاریجانی بزرگوار بخدا هدفمان تخریب کسی ونادیده گرفتن تلاش ها وارزشها نیست ولی اجازه بدهید دلگیر باشیم وقتی دریاچه هامون خشک شد وافغانستان حق آبه ایران را نداد وحتی رجز خواند که حق ابه می دهیم ونه مذاکره می کنیم ایا ارزش نداشت که تذکری بدهید؟که دلمان خوش باشد؟
جناب رئیس مجلس ایا می دانید که در همین بغل دست ما شهر زرنج افغانستان در اوج ناامنی به دلیل افتخاراتی که اکثرا متعلق به سیستان وخراسان عزیز است بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام 2013 میلادی معرفی شد ولی در شهر رستم ویعقوب لیث وفرخی وسردار میرحسینی وشهید عالی و...ما آب خوردن هم نداریم؟ دلمان می گید که غریبانه در مسجد خانه خدا فرزندانمان را شهید می کنند وجاده را می بندند وکودکانمان را به طرز فجیع ومظلومانه می کشند ولی بازهم در تشنگی وگردوغبار وطوفان شن هم مرزبانی می کنیم ولی این یک مصوبه هم که به نفع مابود بلافاصله باید لغو شود.
جناب لاریجانی سیستان سرزمین نخستین هاست از نخستین خط کش دنیا؛نخستین جراحی چشم دنیا؛نخستین انیمیشن وفیلم سینمایی متحرک دنیا،نخستین جراحی مغز دنیا ونخستین آسیاب بادی دنیا؛نخستین کولرهای آبی دنیا ودهها نخستین دیگر واماکنی چون دریاچه هامون وکوه خواجه که برای زرتشتیان دنیا مقدس است واز سیستان ورستم که برای دنیا مهم است واز شهر سوخته ودهانه غلامان وشهر هخامنشی که قرار است ثبت جهانی شود و...که همگی افتخارات سرزمین مقدس ایران است آیا نیاز به یک اداره مستقل ندارد؟ گیرم که مصوبه هیئت دولت قبلی خلاف باشد ولی آیا نمی شود همین یک راه که برای ایجادشغل وجذب توریست برای ما سیستانیهای مظلوم مانده است برایمان باقی بماند؟ آیا خواسته زیادی است؟آیا در لجبازی سیاسی وبگیرو بگم های سیاسی باید ما تاوان بدهیم؟ چقدر امید در دل مردم ما زنده شد وچقدر دل بستیم که احتمالا از این رهگذر توریسم منطقه تکانی بخورد ولی افسوس .اما جناب رئیس اگر شما می فرمائید طبق قانون اساسی ادارات کل فقط باید در مرکز استان ها باشد پس چطور است در استان شما یعنی مازندران عزیز دو اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری در ساری ونوشهر داریم؟ ایا آن خلاف قانون نیست؟حتی زمانی که گلستان تاسیس نشده بود مازندران 3 تا اداره کل منابع طبیعی داشت یعنی گرگان وساری ونوشهر/لابد می فرمائید که بخش محیط زیست وحفظ منابع طبیعی وضرورتهای خاص می طلبد ولی ایا ارزش داشته های تمدنی وسابقه تاریخی وفرهنگی سیستان اینقدر ارزش ندارد؟ ایا توسعه میراث فرهنگی وگردشگری وصنایع دستی یک نقطه مرزی که به فرموده مولایمان امام خامنه ای:سیستان برگردن ایران حق دارد)) ویا درجایی که امید محرومان ولی امر مسلمین جهان می فرمایند: ((سیستان تنگه احد ایران است)) نمی طلبد که این اداره مستقل وجود داشته باشد؟ چه ضرورتی وجود داشت که در نخستین روزهای شروع بکار دولت تدبیر وامید یکی از امیدهای ما سیستانیها را نا امید کنید؟ من نمی گویم شما غرضی داشتید وکار خلافی کرده اید ولی سوالاتی دارم که مطرح کردم چون شما را از دلسوزان مردم ونظام می دانم.
جناب لاریجانی در زابل وبرخی شهرهای سیستان حدود یک سوم شهروندان سایر کشورها ساکن شدند وزمین ها را خریداری کرده اند وبادهای 120 روزه که بیماریها را از بین می برد حالا طوفان شن آن هم 180 روزه شده است. دیگر توان مردم طاق شده است. دیگرامیدی برایمان نمانده که مرزبانی کنیم وشهید مبارزه با اشرار وقاچاقچیان بین المللی تقدیم نظام ووطن کنیم. دیگر رمقی نمانده که یک جوان سیستانی جلوی تیغ جهل وهابیت برود. دیگر رمقی نمانده است که جلوی جلیقه های انتحاری سلفی های عقب مانده برود. اگر ما براساس عقیده وبه عشق زهرا(س) وفرزندانش به مرزبانی می پردازیم ودم نمی زنیم واگر به عشق رهبر وشما در خشکالی وبیکاری بازهم تنگه احد را رها نکرده ایم واگر به عشق هموطنانمان وقتی در بین 10شهر بیکار ایران که حداقل نیمی از از این آمار بیکاری مربوط به دیار ماست ولی باز هم ما مقاوم ایستاده ایم واگر آبی برای خوردن وکشاورزی نیست ولی ما می ایستیم و اجازه نمی دهیم قاچاقچیان بین المللی قصد جان عزیزانمان در تهران وتبریز وشیراز و..بکنند حداقل ما را دریابید واجازه ندهید قربانی سیاسی کاریها شویم.
اما جناب رئیس جمهور عزیز وامید تازه ایرانیان صادقانه عرض می کنم که یک دستور بدهید که بررسی کنند وگزارش بدهند که چقدر مردم سیستان به شما رای داده اند؟ اگرچه شما خیلی شفاف فرمودید که رئیس جمهور تمام مردم ایران هستم حتی مخالفینم. جناب اقای روحانی بزرگوار شما منادی تدبیر وامید هستید ما از شما انتظار داریم که امیدمان را ناامید نکنید. جناب رئیس جمهور عاجزانه می خواهم در این خصوص تحقیقات میدانی شود ازشماعاجزانه تمنا دارم که برای بررسی موضوع واثراتی که این تصمصم در امید به زندگی سیستانیها دارد از موثرین محلی در منطقه از جمله استاد باقری که همین اخیرا نشان فرهنگ وهنر گرفت یا جناب خسروی از خادمین میراث فرهنگی ویا ازفرهیختگان سیستانی تحقیق شود. ما سیستانیها برخلاف گذشته وبرخلاف انزمان که سازمان عمران سیستان که مصوبه هیئت دولت ومجلس بود را ملغی کردند اینبار این موضوع را به فراست وبا تیزبینی زیر نظر داریم وحدود چهار میلیون سیستانی در استان های مختلف ایران به موضوع حساس هستند ودر تصمیمات حال وآینده ایشان اثر گذار خواهد بود .جناب رئیس جمهور گرانقدر همانگونه که برای ارومیه در نخستین جلسه دولت تدبیر وامید چاره جویی کردید برای سیستان وهامون نیز چاره ای بیابید واجازه ندهید برخی فشارها امیدما را ناامید کند.
اما سخنی با نامیندگان محترم مجلس بویِژه نمایندگان سیستان وبلوچستان وگلستان وبرخی شهرها که سیستانیها حضور چشگیر دارند: ما سیستانیها همواره در کنارتان بوده ایم واین روزهای سخت را هیچگاه از یاد نخواهیم برد .حساسیت و پیگیری شما بزرگواران در حافظه تاریخی ملت ایران وبخصوص سیستانیها خواهد ماند.
اما ملت بزرگوار ایران ومردم شریف این سرزمین اهورایی : بگذار بعنوان یک معلم دلشکسه وهموطن با شما سخن بگویم. هموطن دریاچه هامون که یک تالاب بین المللی است ودر ادیان مختلف دارای خود دریاچه هامون وکوه خواجه دارای ارزش بوده اند بخصوص در بین هموطنان عزیز زرتشتی مان که منتظر ظهور سوشیانت ومنجی خود از هامون هستند، هموطن ما مرزبانانی بی ادعا برایتان بوده ایم. فرزندان ما جلوی خنجر سفاکان وسلفی ها وقاچاقچیان بین المللی هر روز پرپر می شوند تا شما وجوانان وطنم راحت باشند ودر مصونیت مسجدجوانان سیستانی و زنان وکودکان قطعه قطعه شدند در تاسوکی مظلومانه کودک وجوانمان را قطعه قطعه کردند،قحطی وخشکسالی پی درپی وطوفان های شن را تحمل می کنیم به عشق شما؛ ما نوادگان رستم هستیم که شاهنامه فردوسی که افتخار ماایرانیان است حول نام او وکارهایش می چرخد؛ما نوادگان یعقوب لیث صفاری سیستانی هستیم که زبان فارسی را احیا کرد؛ما همشهریهای سرداران شهید میرحسینی وعالی و..هستیم.ما از نابودی دریاچه ارومیه نارحت می شویم ما با زلزله زدگان بوشهر ابرازهمدری کردیم ؛مابرای میزرا کوچک خان ارزش زیادی قائل هستیم.ما هم ریشه کردها ولرهای عزیز ومردم فارس وشیرازیم. ما مثل یزدیها وچک چک اردکان؛بی بی دوست زابل را داریم. اگر خوزستانی هاقبر یعقوب لیث را ابرومندانه نگه داشتند ما همشهریهایش هستیم.در یک کلام ما پاسبان مرزهای مقدس میهن هستیم وجانثار اسلام و وطن وشمایان هستیم. ما انتظار داریم که بیادمان باشید ودر زمانی که افغانستان زیر فشار آمریکا حق ابه ایران را نمی دهد وما در حسرت اب وآبادانی هستیم وگرفتار طوفان شن هستیم ونفسمان به شماره افتاده ما را دریابید وبه نمایندگان خود در مجلس پیشنهادبدهید به فکر احیای دریاچه هامون باشند ما از خراسانیهای عزیز که بخش اعظم تاریخ وفرهنگمان مشابه وعجین است تقاضا وانتظار داریم که در این وانفسا بیادمان باشند.هموطن ما باید هوای هم را داشته باشیم .ما روزهای سختی را می گذرانیم وچشم بران لطف شما هستیم.

برای اینکه بتوانم منظورم را واضح تر با هموطنانم در میان بگذارم بهتر است یک مثال ساده بیاورم در خصوص تنها یکی از مشکلات مردم نجیب سیستان.وقتی هامون خشکید وما درگیر طوفان های شن شدیم وخانه هایمان در محاصره شن های روان قرار گرفت وبیماریهای تنفسی ما را زمین گیر کرد وهر آنچه داشتیم را از دست دادیم اما همین تصمصم کوچک در خصوص تاسیس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری ما سیستانی های قانع را امیدوار کرد که از این روش شاید بشود سرزمین رستم وداشته های تمدنی وتاریخی اش را راحت تر مدیریت وحفظ کرد واز این طریق جذب توریست وگردشگر کرد واز راه ثبت جهانی شهرسوخته سیستان وکوه خواجه وشهرهخامنشی دهانه غلامان زابل بتوانیم کاری برای حفظ سیستان بکنیم که گویا این امید اندک هم قرار است در اغاز تدبیر وامید از ما گرفته شود ولی بازهم ما دلخوش هستیم به تدبیر مسولین وامید داریم به لباس مقدس حجت الاسلامی که برتن رئیس جمهور کشورمان است وامید بسته ایم به امید های او ودلخوش به دولت تدبیر وامید تحت لوای اسلام ونظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ودر اخر کلام یاداوری این کلام مولایمان امام خامنه ای ((سیستان تنگه احد ایران است)) وکلام دیگرشان که(( سیستان بر گردن ایران حق دارد)).
برای اطلاعات از نظرات بیشتر به سایت بنیاد نیمروز کانون فرهیختگان سیستانی بروید.