چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 770

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور از بهره‌برداری 246 طرح عمرانی در سال آینده خبر داد و گفت: دولت توجه ویژه‌‌ای به سیستان و بلوچستان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمد باقر نوبخت امشب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امیدواریم سالی که قرار است تا ماه‌های دیگر آغاز شود و سالی که در آن قرار داریم متفاوت باشد با سال‌های پیشین،در سال جاری منابع پیش بینی شده در بودجه به تناسب انتظار تحقق پیدا نکرد و مجبور شدیم از مجلس درخواست اصلاح قانون بودجه 92 را داشته باشیم.

نوبخت به بودجه 93 اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه 93 شاید از معدود بودجه‌هایی باشد که اینگونه به مجلس ارائه شده است، چراکه برای سال آینده بودجه کشور 7/3 درصد رشد منفی دارد، اما اعتقاد ما بر این است که امید مردم به تدبیر دولت است و دولت باید بتواند با تخصیص به موقع و با تدبیر بهترین استفاده را از منابع بکند و با وجود اینکه 7/3 درصد بودجه عمومی تنزل پیدا کرد، اما 18 درصد افزایش حقوق کارمندان را در برنامه داریم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بودجه‌های عمرانی در سطح کشور از 56 هزار میلیارد تومان در سال 92، به 37 هزار میلیارد تومان در سال 93 تقلیل پیدا کرده است و فشاری که در کل کشور به بودجه‌ها وارد شد به بودجه عمرانی سیستان و بلوچستان هم وارد شد.

وی تصریح کرد: دو هزار و 906 طرح عمرانی داریم که عمده اعتبارات را متمرکز کردیم به طرح‌های عمرانی بالای 80 درصد و 186 طرح بالای 80 درصد را در سال آینده به اتمام می‌رسانیم.

نوبخت با بیان اینکه در مجموع 246 طرح در سال آینده کامل به افتتاح می‌رسد، یادآور شد: سیستان و بلوچستان از 246 طرح سهم دارد و تعدادی از طرح‌هایش سال آینده کامل تمام می‌شود.

* توجه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان در برنامه ششم توسعه

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور ابراز داشت: در حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی برنامه ریزی روی برنامه ششم آغاز شده و سیستان و بلوچستان این استحقاق و شایستگی را دارد و عدالت نیز حکم می کند در برنامه ششم به سیستان و بلوچستان توجه ویژه شود.

وی از اختصاص صد درصدی اعتبارات سال 92 سیستان و بلوچستان خبر داد و بیان داشت: تلاش می‌کنم برای سیستان و بلوچستان تا آنجاییکه امکان دارد بیشترین تخصیص را به سیستان و بلوچستان دهیم.

وی در زمینه بودجه 93 نیز گفت: در سال 93، نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان ردیف در اختیار داریم که از این رقم 450 میلیارد تومان برای آب و راه روستایی،500 میلیارد تومان برای بهسازی جاده ها و هزار و 500 میلیارد تومان برای راه آهن داریم که در این قسمت نیز حتما به استان سیستان و بلوچستان توجه خواهیم کرد تا بتوانیم نسبت به بهسازی جاده‌های استان اقدامی مناسب انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: در کنار بودجه نیز بیش از 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای مردم و بخش خصوصی در اختیار است که هرچه بخش خصوصی استان فعالتر باشد اعتبار بیشتری به آن تخصیص می‌یابد همچنین بیش از 35 میلیارد دلار برخورداری از تسهیلات خارجی را داریم که 15/5 میلیارد دلار آن آماده و قابل انجام است که طرح راه آهن سیستان و بلوچستان جز همین قسمت است و بیش از20 میلیارد دلار دیگر هم داریم که از این منبع در رابطه با راه آهن، بزرگراه و حتی در ارتباط با آب رسانی‌ها مقداری را به سیستان و بلوچستان تخصیص می‌دهیم.

* ره‌آورد سفر نوبخت به سیستان و بلوچستان

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس ‌جمهور گفت: تمامی استخدام‌هایی که مراحل اولیه آنها انجام شده و به دلیل کمبود اعتبار لغو شده است اعتبار آنها تامین می‌شود و این استخدام‎ها انجام شود.

وی از اختصاص یارانه به صنایع استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اضافه کرد: به واحدهای صنعتی استان یارانه پرداخت می‌شود و قطعه اول بزرگراه زابل- زاهدان نیز مشروط بر اینکه با اعتبار در نظر گرفته به اتمام برسد تا پایان سال هزینه آن اختصاص داده می‌شود.