چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 809

امروز بحران سیستان دچار فاجعه شده است و این امر باعث مهاجرت افراد زیادی از این منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان حجت الاسلام والمسلمین خدری که در جمع معتمدان و ریش سفیدان سیستانی در حاشیه بازید دکتر بروجردی به سیستان در مصلی المهدی(عج) زابل سخن می گفت اظهار داشت: بر طبق آماری که گرفته شده بیش از چهار هزار و 800 خانوار تا کنون از منطقه سیستان به سایر استانهای همجوار کوچ کرده اند و این آماری است که مردم وسایل منازل شان را بوسیله کامیونها برده اند و خیلی از افراد تمامی وسایل خود را بفروش رسانده و با یک چمدان از منطقه کوچ کرده اند که آمار دقیقی از آنها در دست نیست. حال باید جواب بدهید که آیا بحران است یا فاجعه؟

وی افزود: بیش از 16 سال است که ما در این منطقه مشکل آب داریم دریاچه هامون هفتمین تالاب بین المللی آب شیرین جهان خشک شده و متأسفانه هیچ مدیریتی تا کنون صورت نگرفته است، جلسات متعددی گرفته شده اما هیچ گونه اتفاقی برای احیای هامون صورت نگرفته است.

وی همچنین خطاب به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: خط فقر در کشور چند هزار تومان است؟ اگر شما خط فقر را برای افراد یک میلیون تومان در نظر گرفته اید و تعریف می کنید که افراد زیر این درآمد فقیرند به شما می گویم که در منطقه سیستان مردم صد هزار تومان هم در آمد ندارند.

امام جمعه زهک تصریح کرد: در غرب کشور اتفاقی عادی در مورد بروز طوفانهای شن رخ می دهد همه افرادبه راه افتادند و کارگروه های مختلف و... تشکیل دادند اما مردم منطقه سیستان بیش از 120 روز در سال با اتفاقاتی بسیار شدیدتر و طوفانهایی با شدت و سرعت بیشتر، آلودگی ریزگردهایی که چندین برابر استانداردهای بین المللی است زندگی می کنند ولی متأسفانه هیچ کس توجهی نمی کند و اتفاقی در این زمینه نمی افتد.

حجت الاسلام والمسلمین خدری اضافه کرد: به خاطر وجود طوفانها و ریزگردهای بسیار زیاد معلق در هوا امروز ما رتبه اول بیماریهای ریوی در کشور را داریم. منطقه ما نا امن نیست ولی احساس نا امنی در مردم وجود دارد به خاطر بیکاری و فقر در روستاها سرقت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: خدمات نظام برهیچ کسی پوشیده نیست و خدمات زیادی در منطقه صورت گرفته است و اگر 15 سال است که مردم تحمل کرده اند بخاطر این بوده که به برکت نظام آب شرب و برق و مخابرات به روستاها رفته ولی اکنون مردم به خاطر نداشتن درآمد و هزینه زندگی شان مهاجرت می کنند.

وی گفت: ارتزاق مردم سیستان از راه مرز بوده است و بیش از پانصد میلیارد تومان وارد خزانه دولت شده است و در طی 4 سال چندین میلیارد تومان پول از همین مرز سیستان وارد خزانه دولت شده است در هرماه حدود پنج میلیارد تومان هزینه گمرکی است که گمرک و پایانه مرزی از ماشینها می گیرد درآمد عاید دولت می شود اینها همه از فرصت مرز سیستان است حال با این همه درآمد نمی طلبد که مقداری از آن برای منطقه خرج شود؟ و چرا به سفره مردم برنمی گردد؟ مردم سیستان چقدر باید هزینه کنند تا به آنها توجه شود؟

امام جمعه زهک اذعان داشت: امروز راه نجات منطقه سیستان ساماندهی مرز، تشکیل ستاد بحران در شورای عالی امنیت ملی با محوریت سیستان می باشد.

گفتنی است در این جلسه سه نفر از معتمدان و ریش سفیدان به نمایندگی از مردم سیستان در خصوص مسایل و مشکلات منطقه سخنانی را ایراد کردند.