جدیدترین مطالب

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اراده دولت ایران و افغانستان و نهادهای بین المللی می‌توان برای احیای تالاب هامون تلاش کرد.

احمدعلی کیخا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: احیای تالاب هامون غیرممکن نیست و بسته به اراده دولت ایران و افغانستان و نهادهای بین المللی می‌توان برای احیای آن تلاش کرد.

وی افزود: دولت ایران با سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال مردم منطقه در بخش‌هایی غیر از کشاورزی و تعامل با نهادهای بین‌المللی و دولت افغانستان، می‌تواند نقشی به سزا در این مورد داشته باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نگاه رئیس دولت تدبیر و امید، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعضاء هیئت دولت به ویژه وزیر امورخارجه به تالاب هامون و تلاش برای ایجاد تعاملات بین‌المللی و رسیدن به نگاه مشترک با دولت افغانستان، قابل تقدیر است.

این مسئول با اشاره به هم زبانی، هم آئینی، فرهنگ مشترک و روابط خویشاوندی بین مردم ایران و افغانستان، ابراز امیدواری کرد: با احیای تالاب هامون و حفظ منطقه، شاهد سکونت آخرین نسل در این منطقه نباشیم.

وی از علاقمندان به حفظ محیط زیست، انرژی پاک و صاحبان فناوری‌های روز و سرمایه‌گذاران خواست: برای تولید انرژی به فکر تولید انرژی پاک از بادهای سیستان باشند.

کیخا اذعان داشت: خشکسالی هامون منشاء ریزگردهایی می‌شود که علاوه بر سیستان، زابل و به طور کلی ایران، افغانستان و پاکستان و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر این نکته که یکی از مهم‌ترین دلایل خشکسالی هامون کنترل آب و دخالت بشری در بالادست رودخانه هیرمند در افغانستان بوده، افزود: البته نباید از نقش مدیریت نادرست منابع آب و مصرف ناصحیح آب در داخل کشور که خشکسالی هامون، ارومیه، بختگان و بسیاری تالاب های دیگر را در پی داشته است، غافل شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بلند مدت تغییر نگاه از کشاورزی به عنوان بخش مولد و اشتغال‌زا در منطقه به سایر بخش‎ها مثل بازرگانی و توسعه بنادر بین‎المللی همچون بندر چابهار برای ترانزیت کالا به کشورهای هند و چین و کاهش بار بخش کشاورزی، منجر به کاهش و رفع چالش‎های تالابی کشور می‌شود.

وی با تاکید بر نقش مهم تالاب هامون بر زندگی مردم سیستان و شرایط اقلیمی منطقه، تشریح کرد: بادهای موسوم به بادهای 120 روزه سیستان که در گذشته از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه و دوره ای سه ماه داشت، امروز به دلیل خشکسالی تالاب هامون و تغییر اقلیم منطقه به صورت طوفان‎های عظیم در کل سال جریان دارد و روند عادی زندگی مردم را مختل کرده است، آنچنان که ادامه این روند تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم در سایر نقاط کشور و منطقه خواهد داشت.

کیخا سیستان را منشاء تمدنی بزرگ، زیستگاهی بسیار مهم با تنوع زیستی بسیار بالا دانست و اذعان داشت: دولت ایران و دولت افغانستان با حمایت UN  موظف به احیا و حفظ تالاب هامون هستند.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید