جدیدترین مطالب

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به مذاکرات اخیر خود با مقامات کشور پاکستان، گفت: مسوولان و نیروهای انتظامی و امنیتی دو کشور همسایه (ایران و پاکستان) با جدیت پیگیر آزادی پنج مرزبان ربوده شده ایرانی هستند.
 
به گزارش زاهدانه، علی اصغر میرشکاریˈ پنج شنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، نتایج نشست مشترک مسوولان ایران و پاکستان در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و افزود: هیات ایرانی به سرپرستی اینجانب و هیات پاکستانی به سرپرستی ˈبابر یعقوب فتح محمدˈ دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان در هفدهمین اجلاس مشترک مرزی پیرامون مسائل مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وی اظهار داشت: بررسی مسائل مشترک امنیتی و مرزی دو کشور از طریق دو استان همجوار و پیگیری ربایش پنج مرزبانی ایرانی ربوده شده توسط گروهی از خرده اشرار منطقه و انتقال آنان به پاکستان، از مهمترین مباحث این اجلاس بود که خوشبختانه به موفقیتهای خوبی نیز منجر شد.

وی ادامه داد: در این اجلاس تلاش بر کنترل مرزها از سوی مرزبانان دو کشور، مبارزه با تروریسم، مقابله با موادمخدر و قاچاقچیان و سوداگران مرگ و مبارزه با عناصر و عواملی که در حاشیه مرزها ناامنی ایجاد می کنند، مورد تاکید قرار گرفت و تصمیمات و توافقات قابل توجه و موثری انجام شد.

رییس هیات ایرانی شرکت کننده در هفدهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان افزود: توسعه فعالیتهای تجاری، مقابله با قاچاق کالا و رونق تجارت قانونی و فعال سازی بازارچه های مرزی از دیگر توافقهای به عمل آمده از سوی طرفین در این اجلاس بود.

میرشکاری اظهار داشت: طرف پاکستانی از رییس هیات ایرانی تقاضا کرد پاسگاههای مرزی پاکستانی همجوار با ایران از انرژی برق جمهوری اسلامی ایران بهره مند شوند که طرف ایرانی قول داد موضوع از طریق مبادی ذیربط پیگیری شود.

 هفدهمین اجلاس و کمیسیون مشترک مرزی دو کشور ایران و پاکستان از روز شنبه گذشته به مدت سه روز در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان واقع در جنوب غربی پاکستان تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

هیئت پاکستانی متشکل از وزیر مشاور دولت در ایالت بلوچستان، رییس پلیس بلوچستان، رییس سپاه مرزی پاکستان در این ایالت و مقامات ارشد دولتی بلوچستان بهمراه هیات ایرانی متشکل از مسوولان سیاسی، نظامی، امنیتی و انتظامی در این نشست شرکت کردند.

هیات ایرانی علاوه بر دیدار و مذاکره با همتایان خویش، با سروزیر، فرماندار و وزیر کشور ایالت بلوچستان پاکستان نیز ملاقات و گفت و گو کرد.

طرفین در این دیدارها درباره فعالیت ها و تحرکات گروهک های تروریستی و شرور بویژه موضوع ربوده شدن پنج مامور مرزبانی ایران به تبادل نظر و گفت و گو پرداختند.

در این اجلاس دو طرف بر مبارزه با پدیده شوم تروریسم در تمامی ابعاد تاکید کرده و به توافق رسیدند که مرزبانان دو کشور با انجام دیدارهای منظم با فواصل زمانی مشخص یکدیگر را از آخرین وضعیت تحرکات این گروه های شرور و تروریست مطلع کنند.

مبارزه جدی تر با معضل شوم قاچاق و جنایات سازمان یافته (مواد مخدر، انسان، سلاح و دیگر موارد)، استرداد مجرمین، تجدید و تعمیر علایم مرزی، رفع مشکلات ماهیگیران در مرزهای دریایی و توسعه مبادلات تجاری قانونی از دیگر مسائل مطرح شده و توافقهای دو طرف در این اجلاس بود.

موارد دیگری از جمله افزایش تجارت مرزی، مرمت و بازسازی دیوار های حائل مرزی، افتتاح پایانه جدید در منطقه مکران؛ انتقال برق، استرداد اتباع؛ صدور گذرنامه و گشت های مشترک مرزی در طول نشست مقامات مورد بحث بررسی قرار گرفت.

میرشکاری رییس هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس، در دیدار با مسوولان ایالت بلوچستان دعوت نامه رسمی ˈعلی اوسط هاشمیˈ استاندار سیستان و بلوچستان برای سفر به ایران را به دکتر مالک بلوچ سروزیر و محمد خان اچکزایی فرماندار ایالت بلوچستان پاکستان تسلیم کرد.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک مرزی دو کشور ایران و پاکستان چهار سال پیش در زاهدان برگزار شد و هجدهمین نشست این کمیسیون قرار است اول شهریور 1393 در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شود.

همچنین متعاقب این نشست سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان پس از سفر هیات ایرانی به کویته با ارسال پیام کتبی به استاندار سیستان و بلوچستان خواستار تقویت و توسعه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بویژه دو استان همجوار شد.

دکتر ˈمالک بلوچˈ در این پیام انتصاب ˈعلی اوسط هاشمیˈ به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان را تبریک گفت و خطاب به وی ابراز اطمینان کرد: ˈدر طول دوره مسوولیت جنابعالی به عنوان استاندار، روابط دوستانه موجود بین دو کشور دوست و همسایه بویژه دو استان همجوار بیشتر تقویت شودˈ.

سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان در این پیام برای ملت ایران نیز خوشبختی و سعادت را آرزو کرده است.

بلوچستان به عنوان پهناورترین ایالت پاکستان حدود نیمی از خاک این کشور همسایه را تشکیل می دهد.

دو استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان افزون بر هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی و دریایی دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید