جدیدترین مطالب

در نخستین روز از سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به سیستان و بلوچستان اهم سخنان و مطالب مطرح شده بر دو محور تقویت امنیت منطقه با بهره‌گیری از توان مردمی و همچنین توسعه استان با ترسیم چشم‌اندازی جامع بر محور بهره‌برداری از منابع تاکید داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته به اتفاق هیئت همراه وارد زاهدان شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.

فرزندان شهید شهرکی و جانباز شه‌بخش ورود رئیس جمهور را به استان ولایت‌مدار و شهیدپرور سیستان و بلوچستان خیرمقدم گفتند.

رئیس جمهور در فرودگاه بین‌المللی زاهدان

حسن روحانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در فرودگاه زاهدان اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در سال جدید این توفیق را دارم که مهمان مردم عزیز سیستان و بلوچستان باشم.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان اهمیت راهبردی برای کشور دارد، گفت: چهره سیستان و بلوچستان تا پایان دولت تدبیر و امید تغییر خواهد کرد

وی ادامه داد: این استان اهمیت زیادی از نظر استراتژیکی دارد و مردمان این استان در طول تاریخ حافظ مرزهای شرقی کشور بوده‌اند.

این مسئول گفت: دولت برنامه‌های زیادی برای عمران و آبادانی سیستان و بلوچستان دارد که به زودی اعلام می‌شود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: چهره سیستان و بلوچستان تا پایان دولت تدبیر و امید تغییر خواهد کرد و به سمت توسعه و آبادانی سوق داده می‌شود.

رئیس جمهور در جمع با‌شکوه مردم شیعه و سنی ولایتمدار و شهیدپرور سیستان و بلوچستان

حسن روحانی در جمع با‌شکوه مردم شیعه و سنی ولایتمدار و شهیدپرور سیستان و بلوچستان در ورزشگاه 17 شهریور زاهدان بیان داشت: سلام و درود بر مردم قهرمان و دلاور و مرزدار سیستان و بلوچستان داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است، افزود: سیستان سرزمین اسطوره‌های تاریخی است  و بلوچستان صاحب کهن‌ترین فرهنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: ما شیعیان و برادران اهل تسنن همه زیر پرچم اسلام هستیم و همه افتخار می‌کنیم که پیرو قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) و همه دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت(ع) هستیم.

تامین امنیت منطقه تنها با توان مردمی قابل دسترسی است

این مقام مسئول افزود: اولین نکته برای سیستان و بلوچستان امنیت است و تامین این امنیت بر دوش و بر عهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار خواهند بود.

روحانی تصریح کرد:‌ تمام اقوام و طوایف و مذاهب شیعه و سنی باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی هستیم، ما همه زیر پرچم رهبری معظم انقلاب هستیم.

رئیس جمهور بیان داشت: در این قانون اساسی بین اقوام تفاوتی وجود ندارد و همه از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند؛ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم ، در این کشور شایسته‌سالاری حاکم است، هر که شایسته‌‌تر باشد قطعا مقام بالاتر خواهد داشت.

تقدیر از عوامل مردمی آزادی مرزبانان

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور ادامه داد: وقتی که چند مرزبان ربوده شدند از این خطه همه یک صدا ندای وحدت سر دادید، من سپاس مردم ایران را به شیعه و سنی و علمای آنها و تمام ریش‌سفیدان و تمام آنهایی که برای آزادی مرزبانان ما تلاش کردند تقدیم می‌کنم.

وی گفت: علاوه بر امنیت، توسعه در سیستان و بلوچستان نیز لازم است که این توسعه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های معادن آغاز شود.

روحانی ادامه داد: فعلا با هشت گروه شناسایی برای استخراج معادن و اکتشاف در شمال سیستان و بلوچستان رایزنی صورت گرفته است.

توسعه علمی را متوقف نمی‌کنیم/ تحریم ظالمانه ضدحقوق‌بشری را خواهیم شکست

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با کمک شما مردم با هدایتی که از قانون اساسی و رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم داشت شاهد شکستن تحریم در ماه‌های پیش رو خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: امروز شاهد شکسته‌‌شدن برخی از تحریم‌ها هستیم و قدم به قدم مذاکرات را به پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور عنوان کرد: در این مذاکرات به دنیا اثبات می‌کنیم که آنچه در مورد ایران در گذشته گفته شده است دروغ است.

این مقام مسئول گفت: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، اما توسعه علمی را ادامه خواهیم داد و تحریم ظالمانه ضد‌حقوق‌بشری را خواهیم شکست.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما به ویژه سیستان و بلوچستان شاهد توسعه و شکوفایی خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: شما نه تنها مرزبان جغرافیایی هستید بلکه صادر کننده فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه هستید.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز از شما مردم غیور سیستان و بلوچستان می‌خواهیم واسط فرهنگی بین ملت ایران و ملت‎های شرقی و جنوبی این سرزمین باشید.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود و تفاوتی بین اقوام و مذاهب نداشته و نخواهیم داشت.

وی گفت: اگر یک رأی هم از این استان نداشتم توسعه این استان را وظیفه خودم می دانستم.

سخنرانی رئیس جمهور در جمع ایثارگران و منتخبان سیستان و بلوچستان

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با ایثارگران و نخبگان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: به راستی اگر ایثار و از خود‌گذشتگی برای جانبازی و شهادت نبود ما نمی‌توانستیم انقلابمان را در مقابل دشمنان پیروز کنیم.

وی با بیان اینکه به سیستان و بلوچستان می‌گویند، استان محروم پر از رنج و غم، اما ما هیچکدام را نمی‌پسندیم، ‌ادامه داد: سرزمینی که اقوام دلاوری چون بلوچ و سیستانی دارد، سرزمین ‌که فرزندان غیور و با استعداد دارد محروم نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه استاندار باید توجه ویژه‌ای به ورزش استان به ویژه در زمینه والیبال داشته باشد‌ خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: شما برنامه‌ریزی کنید و دولت هم کمک می‌کند تا نشاط بیشتری به بخش ورزش این منطقه تزریق شود.

روحانی با بیان اینکه دولت به وحدت و اتحاد و صمیمیت و برادری شما افتخار می‌کند و امیدواریم سرمشق برای کشورهای اسلامی باشید، یادآور شد: یکی از جاهایی که وحدت می‌آفریند برای ما ورزش است، میدان ورزش میدان وحدت و اتحاد است.

این مسئول عنوان کرد: در تمام انجمن‌های مردم‌نهاد باید در کنار هم باشند و فکر را در نگاه عمل به کار ببندیم چرا که با شعار راه به جایی نخواهیم برد.

نخبگان با همفکری و تعامل به توسعه استان و کشور کمک کنند

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در نظر داریم به شرکت‌های دانش‌بنیان ‌‌کمک ویژه کنیم، گفت: حتما در دولت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

‌وی خطاب به نخبگان سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: نخبگان رسالت سنگینی بر دوش دارند، نخبه کسی است که واقعیت‌ها را درک و برای رفع مشکلات منطقه‌اش سریعتر راهکار پیدا کند.

‌روحانی ادامه داد: فکر روشن یک نخبه به تنهایی قادر به رفع مشکلات نیست باید تمام نخبگان با همفکری و تعامل به توسعه استان و کشور کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: ‌سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، معتقدم در هر استانی اگر قولی به مردم می‌دهم باید برمبنای کارشناسی باشد، یک سری تصمیمات برای توسعه این استان اتخاذ شده که برخی امروز اعلام شده و برخی نیز فردا اعلام می‌شود و همه با کمک و حمایت مردم جامعه عمل پوشانده می‌شود.

سیستان و بلوچستان شرایط بحرانی دارد

وی بیان داشت: گام اصلی در بخش کشاورزی مسئله آب است، اصولاً کشور ما با خشکسالی مواجه است، سیستان و بلوچستان نیز شرایط بحرانی دارد که ما باید به بهترین نحو از آب موجود استفاده کنیم.

‌روحانی با بیان اینکه حق‌آبه حق ما‌ست و از حق خود به نحو احسنت استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد‌: برای استفاده بهینه از آب طرح‌ها و برنامه‌هایی را مدنظر داریم.

رئیس جمهور افزود: گاز تا ایرانشهر آمده و به گونه‌برنامه‌ریزی می‌شود که گاز به سمت زاهدان و سایر شهرستان‌ها نیز بیاید‌ و برنامه ریزی شده تا پایان سال آینده گاز به زاهدان بیاید.

این مسئول گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم سیستان و بلوچستان باید به یکی از استان‌های ترانزیتی تبدیل و چابهار نیز جزء یکی از بنادر مهم و بزرگ کشور تبدیل خواهد شد.

اتحاد و و‌حدت امنیت پایدار را رقم می‌زند‌

وی خاطرنشان کرد: اگر همه طوایف و قبایل و مردم در کنار نیروهای مسلح به صحنه بیایند امنیت سیستان و بلوچستان تامین می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همدلی، اتحاد و و‌حدت ‌با هم امنیت پایدار را رقم می‌زند‌، گفت: همجواری دو کشور پاکستان و افغانستان با سیستان و بلوچستان به امنیت این منطقه لطمه زده‌ که باید حتی برای تامین امنیت آن کشورها نیز همکاری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: فرهنگ، امنیت، مسائل اجتماعی به دست مردم انجام می‌شود و دولت فقط می‌تواند حمایت و کمک کند.

رئیس جمهور در پایان اضافه کرد:‌ تمام موارد و قول‌هایی که در این سفر بیان شده به دور از شعار بوده و حتما اجرایی خواهد شد.

‌‌‌سخنان رئیس جمهور در جمع ‌علما‌ و طلاب سیستان و بلوچستان

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع علما، فضلا و طلاب سیستان و بلوچستان با برشمردن رسالت علما و طلاب در جامعه اسلامی افزود: رسالت علما در برهه بسیار سنگین است.

وی ابراز داشت: ‌‌خواستم در این سفر با علمای شیعه و سنی، فضلا و بزرگان و تمامی کسانی که در مسیر علم و دانش هستند دیداری داشته باشم.‌

روحانی با بیان اینکه رسالت علما بسیار سنگین است و خداوند به توفیق داده که مردم را به راه راست هدایت کنند، تصریح کرد: ‌بین مذاهب اسلامی چتر وحدت، ایمان و اعتقاد افکنده شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اسلام دین قدرت‌ساز، فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز است و اسلام دینی است که قدرت‌آفرین، فرهنگ‌آفرین و تمدن‌آفرین است‌، ادامه داد: بین مذاهب اسلامی چتر وحدت، ایمان و اعتقاد افکنده شده است.

روحانی با بیان اینکه ‌امروز دنیا تشنه معنویت و فرهنگ است که بتواند بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد، خاطرنشان کرد: توطئه‌های زیادی شده تا بین شیعه و سنی تفرقه و افتراق به وجود آید و ‌امروز دشمنانی در دنیا داریم که با اصل اسلام و قرآن و پیامبر اسلام (ص) مخالف هستند.

وی با بیان اینکه امروز دنیای اسلامی شریعت اسلام قرآن مجید و مسیر حق و راه اهل بین دشمنانی دارد که باید رد برابر آن دشمنان هوشیا‌ر باشیم، تاکید کرد: در طول تاریخ شیعه و سنی و اقوام مختلف در کنار هم بوده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اگر بخواهیم همه اقوام در این استان راحت‌تر زندگی کنند استان را باید توسعه مادی و ‌معنوی بدهیم، اضافه کرد: این استان استعداد فراوانی ‌دارد. از نظر توسعه انسانی سیستان و بلوچستان با بیش از 100 هزار دانشجو‌، طلاب و روحانیون زمینه و ظرفیت در این استان فراهم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استان بسیار مهم و استراتژیکی است، گفت: سیستان و بلوچستان به اقیانوس متصل است و این استان می‌تواند از نظر معنوی و فرهنگی برای منطقه ما الگو و نمونه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه و امنیت از مردم است دولت خادم مردم است و نیازمند به همه علما، مردم و حوزه‌های علمیه هستیم، ادامه داد: امروز اگر می‌خواهیم سیستان و بلوچستان جایگاه پیدا کند و به نقطه‌ای برسد که رضای خدا و مردم در آن باشد همه مردم به ویژه علما باید تلاش کنند.

روحانی با بیان اینکه بدون کار فرهنگی توسعه امکان‌پذیر نیست، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که استعدادهای استان شکوفا شود.

سرمایه‌گذاران بومی داخلی و خارجی

وی در این جلسه‌ که با حضور سرمایه‌گذاران بومی داخل و خارج کشور در تالار امام‌ رضا (ع)‌ دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، ابراز داشت: زمینه برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم است، هم‌اکنون استقبال بی‌نظیری از طرف کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال‌های آینده شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود، این تنها نظر دولت نیست؛ بلکه کارشناسان بزرگ اقتصادی در حوزه بین‌الملل نیز به این موضوع اذعان دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به آینده کشور خوش‌بین هستیم، کشور در حال تحول بزرگ در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

روحانی ابراز داشت: دولت می‌داند برای کار اقتصادی باید زمینه را فراهم کند و کمک‌های لازم را انجام دهد.

رئیس جمهور عنوان کرد:‌ تا پایان سال 94 به بخش‌های زیادی از استان سیستان و بلوچستان گاز می‌رسانیم.

وی متذکر شد: باید توسعه مادی را در سیستان و بلوچستان اجرایی کرده، معادن را توسعه و اکتشافات را افزایش دهیم و راه زندگی را برای مردم آسان کنیم.

این مسئول در پایان اذعان داشت: اگر می‌خواهیم در سیستان و بلوچستان توسعه و امنیت برقرار شود این امر فقط با همکاری مردم و طوایف محقق می‌شود.

به گزارش فارس در این جلسه تفاهم‌نامه انجام مطالعات اکتشافی با سازمان‌های توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صدر انجام شد.

رئیس جمهور صبح امروز زاهدان را به مقصد زابل ترک کرد و امروز با مردم ولایت مدار منطقه سیستان دیدار خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید