جدیدترین مطالب

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت و وحدت دو پایه توسعه است گفت: برای آبرسانی به 46 هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق خطوط لوله در استان طی سه سال برنامه ‌داریم که هزینه اجرای این پروژه بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان است.


به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، دکتر حسن روحانی لحظاتی پیش در دیدار با مردم منطقه سیستان در ورزشگاه شهید طباطبایی اظهار داشت: مردم عزیز قهرمان، بزرگوار و فهیم زابل و تمام مردم قهرمان استان سیستان و بلوچستان خدا را شاکریم که امروز با هیئت همراه در محضر شما قهرمانان و بزرگ‌مردان و بزرگ زنان در سرزمین اسطوره‌ها هستیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور خاطرنشان کرد: مردم اعم از شیعه و سنی همه با هم برادرند و با اخوت با هم زندگی می‌کنند و این دستور خداوند و اهل بیت(ع) است که نگاه ما به هم برادرانه و مهربانانه باشد.

رئیس جمهور  با تاکید بر اینکه امنیت رمز پیروزی است گفت: امنیت سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است و امنیت استان نیز  به دست مردم، طوایف، قبایل، مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن، اسلام و قرآن در دل آن‌ها زنده است پایدار می‌ماند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و تشکل‌های خاص از نام سیستان و بلوچستان به نفع خود استفاده کند، احزاب تشکل‌ها فعالیتشان آزاد است اما از برادری و اخوت و وحدت و انسجام مردم کسی نباید کم بگذارند یا سوء‌استفاده کند البته راه برای رقابت باز است.

وی ادامه داد: مردم این استان غیور، هوشمند و با استعداد هستند و  این استعداد و انسجام و امنیت زمینه‎ای خواهد بود برای توسعه منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان.

اعزام گروهی از افغانستان برای اجرای قرارداد حق آبه منطقه سیستان

رئیس جمهور افزود: اولین قدم دولت برای این منطقه با اینکه بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود مسئله کشاورزی منطقه سیستان است.

وی گفت: برای اینکه کشاورزی منطقه توسعه یابد مشکل اساسی کمبود آب در منطقه است که برای آن چند راه بیشتر نداریم یکی از آنها دیپلماسی آب است که بتوانیم حق آبه مردم و آب مورد نیاز منطقه را طبق قرارداد بین ما و کشور همسایه‌مان بگیریم.

روحانی گفت: رئیس جمهور افغانستان قول داده به قرار داد ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حق آبه مردم مقررات بین‎المللی احترام بگذارد و در این راستان هیئتی به ایران سفر می‌کنند تا در خصوص اجرای دقیق قرارداد صحبت کنند و در استان نیز مقامات استانی پیگیر هستند تا حق مردم و آبی که متعلق به سرزمین است در دشت جاری شود.

اختصاص هزار و 500 میلیارد تومان برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله

رئیس جمهور گفت: این آب به دلیل شرایط آب و هوایی تبخیر می‌شود، برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله اقدام می‌کنیم که 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه برای استفاده بهره‌ورانه قرار خواهیم داد و منابع آن برای اجرای پروژه هزار و 500 میلیارد تومان است و هر سال باید 500 میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا ظرف 3 سال اجرا شود تا تحول بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود آید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح دیگری برای آبیاری تحت فشار برای استان مورد نظر است که اجرا و عملیاتی خواهد شد و 100 هزار هکتار را در استان تحت پوشش قرار خواهد داد.

راه‌‌اندازی نیروگاه گازی در زابل

وی گفت: در زمینه مسئله گاز طرح انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و زاهدان تا پایان سال 94 برای زاهدان و خاش اجرا خواهد شد در این سفر شهرستان زابل را نیز اضافه کردیم و دولت هزینه را تامین می‌کند تا مردم از نعمت گاز بهره‎مند می‌شود و با انتقال لوله گاز به زابل، نیروگاه گازی در زابل ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور ابراز داشت: دو نیروگاه بادی به قدرت 100 مگاوات از چند ماه دیگر عملیات اجرای آن شروع خواهد شد که امیدواریم در دولت یازدهم کامل شود.

روحانی عنوان کرد: طرح‎های دیگری برای کل استان در نظر داریم و همه بازارچه‌هایی که  تعطیل و نیمه‌تعطیل بوده‌اند احیا می‎شوند تا تجارت در منطقه رونق گیرد.

تثبیت شن‌های روان در سیستان

این مقام مسئول گفت: برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و دولت این طرح را گسترش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همه طرح‎ها به توسعه استان کمک می‎کند و این استان باید به استانی تجاری و ترانزیتی تبدیل شود.

روحانی افزود: دولت زمینه‎های لازم را برای سرمایه‎گذاری آماده می‌کند هر کس که در این استان بتواند سرمایه‎گذاری کند شرایطش وجود دارد و همچنین وام پرداخت می‎شود و دو سال به بازپرداخت وام اضافه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه معادن ارزشمندی در نوار شرقی این استان وجود دارد اضافه کرد: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن  از سوی دولت در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

این مسئول اذعان داشت: همچنین تبدیل منطقه زابل به منطقه آزاد تجاری را در دستور کار هیئت وزیران قرار خواهیم داد.

وی در پایان متذکر شد: دولت به عنوان خدمتگزار مردم اولین سفر سال 93 را به این استان اختصاص داد و با وحدت، یکپارچگی و استعدادهای درخشانی که در این استان قرار دارد شاهد تحول خواهیم بود و طرح‌های متعددی برای شهرستان‌های استان وجود دارد که در شورای اداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید