جدیدترین مطالب

سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان با آرزو و امیدهای بسیاری از طرف مردم صبور این استان همراه بود تا با توجه ویژه دولت تدبیر و امید غبار از محرومیت های بر جای مانده در این استان بزداید و در این بین مردم سیستان و مسئولان بر تنها خواسته خود از هیئت دولت به منظور تبدیل شدن سیستان به منطقه آزاد تجاری اصرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سفر دکتر روحانی به سیستان و بلوچستان با وجود تصویب 99 طرح عمرانی و صنعتی هر چند که روزنه امید را در دل مردم استان زنده کرد اما تبدیل سیستان به منطقه آزاد از جمله در خواست هایی است که موجب شد تا پس از سفر رییس جمهور نیز این موضوع در خطبه های نماز جمعه یادآوری شود و با تجمع تعدادی از سیستانیان در روز گذشته مقابل دفتر امام جمعه زاهدان بر این موضوع تاکید و اصرار ورزیده شود.

منطقه آزاد اقتصادی

ایجاد منطقه آزاد تجاری یکی از خواسته ها و مطالبات مردم سیستان در این سفر بود که پیش از سفر رییس جمهور به استان موجی از سخنان و ابراز نظر های مسئولان استانی از جمله استاندار، امام جمعه زاهدان، فرماندار ویژه سیستان، امام جمعه زابل و همچنین نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داد.

استاندار سیستان و بلوچستان در بهمن ماه سال گذشته در سفر خود به منطقه سیستان و همچنین دیدار با ساکنان شهر های زهک، نیمروز و زابل با قول مساعد برای تبدیل این منطقه به منطقه آزاد بسیاری از مردم را به گرفتن این حق از دولت امیدوار ساخت و این مهم را به عنوان یکی از مطالبات اصلی و اولویت های کار خویش عنوان کرد.

با قوت گرفتن خبر سفر ریاست جمهوری، فرماندار ویژه زابل و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز این خواسته را در صدر اولویت های کاری و مطالبات خود قرار دادند و با مصاحبه ها با رسانه ها بر این موضوع تاکید کردند. 

تبدیل سیستان به منطقه تجاری آزاد موجب شد تا مردم سیستان در مراسم استقبال از رییس جمهور نیز با چسباندن برگه هایی بر سینه خود از رییس جمهور این خواسته را مطالبه کنند تا هیئت دولت برای کمک به رونق اشتغال و اقتصاد این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

هر چند که رییس جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم سیستان به این موضوع تکیه نکرد اما این مطالبه موجب شد تا خبرنگاران استان در نشست خبری با رییس جمهور بار دیگر تبدیل سیستان به منطقه آزاد را یادآوری کنند که این موضوع از طرف رییس جمهور در نشست خبری با لحنی شیرین بدون پاسخ ماند.

مردم سیستان تنها یک خواسته از رییس جمهور داشتند

عدم رغبت دولت به منظور اعلام ایجاد منطقه آزاد در سیستان موجب شد تا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان در نماز جمعه این هفته این شهرستان بار دیگر بر تنها خواسته مردم سیستان تاکید کند.

آیت الله عباسعلی سلیمانی در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان خطاب به رییس جمهور گفت: من به دولت عزیز عرض می کنم خود آقای روحانی هم دید که مردم سیستان تنها یک خواسته داشتند و آن هم تبدیل سیستان به منطقه آزاد بود.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در خطبه های نماز جمعه این هفته بیان داشت: مردم نگفتند ما آب نداریم، مردم نگفتند فقر دارد ما را رنج می دهد، مردم نگفتند پول نفت را به ما بده آنها تنها یک خواسته داشتند و آنهم این بود که سیستان به منطقه آزاد تبدیل بشود.

آیت الله سلیمانی از تیربون نماز جمعه اعلام داشت: آقای دکتر روحانی نمی دانم صدایم به شما می رسد یا خیر؟ اگر می رسد که خوب است و اگر نمی رسد عزیزان صدا و سیما و رسانه ها صدای ما را به شما برسانند.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه این خواسته از طرف بیش از 2 هزار خانواده شهید مطرح شده است گفت: مردم سیستان حق زیادی بر گردن نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.  

خانواده های شهدا دست به قلم شدند

در همین راستا عده ای از خانواده های شهدا نیز طی روز گذشته با انتشار نامه ای در رسانه های استانی از رییس جمهور خواستند تا ایشان سیستان را منطقه آزاد تجاری اعلام کند.

خانواده‌های سرداران شهید منطقه سیستان از جمله شهید لک‌زایی، سرلشکر حاج قاسم میرحسینی،  سردار شهید عالی، شهیدان دولتی مقدم و خانواده شهید خدری از رییس جمهور خواستند برای محقق شدن مهم‌ترین خواسته مردم سیستان که « ایجاد منطقه آزاد تجاری» در سیستان است، تدبیر لازم اندیشیده شود.

در بخشی از ‌نامه خانواده‌های سرداران شهید منطقه سیستان خطاب به ریاست محترم جمهور آمده است: سفر حضرتعالی به استان سیستان و بلوچستان خیر و برکات بسیاری به همراه داشت که در جای خود قابل تقدیر و تحسین است اما عموم مردم سیستان از حضرتعالی یک تقاضا داشتند که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته به سرانجام نرسیده است.

در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: در سفری که حضرتعالی به سیستان داشتید مهم‌ترین خواسته مردم سیستان به ویژه پدران و مادران و فرزندان شهدا که در آن روز به استقبال ریاست جمهور  آمده بودند ایجاد منطقه آزاد تجاری بود،طرحی که امید است با دستور جنابعالی به نتیجه برسد، مردم زیادی را چشم انتظار نگه داشته است.

در این نامه همچنین تاکید شده است: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری ندای دیرینه مردم سیستان است که با سفر شما به سیستان انتظار می‌رفت تحقق یابد.

سیستانی ها که به منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه در این راستا اصرار دارند عصر روز گذشته با تجمع در مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان بار دیگر بر این درخواست و تبدیل سیستان به منطقه آزاد اصرار ورزیدند و از نماینده رهبری خواستند تا در خصوص این خواسته تلاش جدی تری از خود نشان داده و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

سیستان را دریابید

به گزارش خبرنگار مهر، در همین رابطه عکاسان و مستند سازان جهادی نیز با  انتشار نامه ای خطاب به رییس جمهور خواستار توجه جدی به سیستان و خروج آن از بن بست اقتصادی شدند.

در این نامه که خطاب به رییس جمهور نوشته و در اختیار رسانه ها قرار گرفته است آمده است: آن روز تنها روزی بود که جوانه‌ امید در دل مردم سربرآورده بود، که تدبیر شما امیدشان را بارور خواهد کرد و ورق روزگار برایشان برخواهد گشت.

در این نامه بیان شده است: آن روز همه سیستان به این فهم رسیده بودند که مشکلات منطقه چهار راه حل دارد؛ نخست تثبیت شن‌زارها و مقابله با ریزگرد‌ها، دوم مدیریت علمی منابع آب و توسعه‌ کشاورزی، سوم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو و چهارم توسعه‌ گردشگری و این چهار راه حل ناممکن است مگر با خروج سیستان از بن‌بست تجاری.

در این نامه تاکید شده است: بن بست تجاری به این معنا است که در سیستان، دامدار اجازه‌ فروش دامش را به خارج از شهر زابل ندارد و مجبور است دام زنده را همین جا به نرخ ناچیز در اختیار دلالان بگذارد تا آنها گوشت را از منطقه خارج کرده و به چند برابر قیمت در استان‌های دیگر بفروشند.

در این نامه آمده است: بن بست تجاری به این معنا که آن طرف مرز، افغانستان و پاکستان، نیاز روز افزون به کالاهای قابل تولید در سیستان دارد اما مرز به روی مردم بسته است و نمی‌توانند به تولید و صادرات پرداخته و برای کشور ارزآوری کنند و لذا تبدیل سیستان به منطقه آزاد ضروری است.

..................

گزارش: بابک رحیمیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید