جدیدترین مطالب

یادمان شهداي تاسوکی همچنان در گمنامي به سر برده و بعد از گذشت 9 سال مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت عصر هامون، شاید هنوز خیلی ها حادثه دردناک اسفند ماه سال 84 که توسط عده ای از وطن فروشان از خدا بی خبر در منطقه تاسوکی سیستان منجر به شهادت 22 نفر از عزیزانمان شد را در خاطر داشته باشند.
شهادت این عزیزان که در بین آنان نوجوان محصل، روحانی و طلبه،بازاری و کارگر و کارمند حضور داشتند فضای استان سیستان و بلوچستان را عطر آگین نمود و باعث شد در آن مکان یادمانی به پاس احترام و یادبود این بزرگواران ساخته و ورودی آن به «مجتمع فرهنگی – خدماتی» تبدیل و محلی برای انجام امور فرهنگی شود اما اکنون که نزدیک به 9 سال از آن  می گذرد برای وضعیت این یادمان غریب ، تعبیری جز اسف بار بودن آن نمی توان یافت که حتی مردم هم برای رفت و آمد به آنجا کم رغبت شده اند.
 
متولی حفظ یادمان شهدای تاسوکی بنیاد شهید است
علیرضا زینلی مشاور و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار عصر هامون گفت: از سالی که استارت یادمان شهدا در منطقه تاسوکی زده شد متولی حفظ آن بنیاد شهید استان بوده است.

پاسخ هایی که بی جواب ماند
پس از گفته های زینلی مسئول هماهنگی ایثارگران استانداری خبرنگار ما به بنیاد شهید مراجعه کرد که غلامی مدیر کل بنیاد شهید خبرنگار ما را جهت دریافت پاسخ در خصوص یادمان شهدا به معاون فنی استانداری سیستان و بلوچستان ارجاع داد.

وقتی استاندار پیگیر حفظ یادمان شهدا می شود

پس از حضور خبرنگار ما ،محمود نارویی مدیر دفتر فنی استانداری سیستان و بلوچستان ضمن اینکه مسئول پاسخگویی به سوالات شما بنیاد شهید که متولی حفظ یادمان است گفت: از زمان آغاز یادمان شهدای تاسوکی 100 هکتار زمین جهت شکل گیری آن واگذار شد تا محلی برای حرمت و احترام شهدا و هم به لحاظ تاریخی ماندگار شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر مشکلاتی در نگهداری یادمان صورت گرفته که استاندار سیستان و بلوچستان پس از اطلاع دستور ساماندهی این مکان را دادند و خواستار این شدند که پیگیری شود و مشخص شود متولی آن چه کسی بوده و چرا این کار به درستی انجام نشده است.
نارویی بیان کرد: طی جلساتی که برای رسیدگی به وضعیت یادمان برگزار شد از آنجایی که مطرح شد که اعتبارات بنیاد شهید در خصوص حفظ یادمان کم بود و نمی توانست این مکان به خوبی ساماندهی شود مقرر شد میراث فرهنگی و گردشگری استان متولی حفظ این یادمان شود.
مدیر فنی دفتر استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص حفظ یادمان شهدا و اعتبارات آن دستور دادند تا در ردیف بودجه های ملی قرار بگیرد و این مکان تبدیل به تفرجگاهی برای مسافرین شود.
وی خاطر نشان کرد: مقرر شده است که در صورت واگذاری به بخش خصوص اولویت با خانواده شهدا و معرفی بنیاد شهید باشد.
افتتاح مجتمع گردشگری کویر نوردی در یادمان شهدای تاسوکی
مجتبی میرحسینی قائم مقام و معاون توسعه و مدیریت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه کل تاسیسات یادمان شهدا با نواقص و مشکلاتی که تاکنون تاسیس و بهره برداری شده است از بدو ایجاد آن بهره برداریش با بنیاد شهید استان بوده افزود: طی جلسه ای بنیاد شهید درخواست کرد که یادمان شهدا با کلیه تاسیسات به دستگاه دیگری واگذار شود.
وی ادامه داد: طی جلساتی که برگزار شد مقرر شد این یادمان در ردیف اعتبارات ملی قرار بگیرد و در کنار یادمان شهدا مجتمع گردشگری کویر نوردی در این منطقه افتتاح شود.
میر حسینی با اشاره به اینکه در این مکان هتل و فضاهای تفریحی و پمپ بنزین افتتاح می شود بیان کرد: از نیمه مرداد استارت کار از اعتبارات سال 93 و 94 در این یادمان زده می شود که مقرر شده پس از آن به بخش خصوصی واگذار شود.
وی در پاسخ به خبرنگار ما" که چه زمانی استارت کار برای رفع مشکلات جزیی در این محل زده می شود " گفت: نماینده این سازمان جهت تحویل گرفتن نقشه های یادمان شهدا به بنیاد شهید معرفی شده که به محض واگذاری قطعی یادمان شهدا به این سازمان تعمیرات جزیی در این مکان صورت می گیرد و موارد دیگر که نیاز به احداث و اعتبارات ملی دارد پس از دریافت اعتبارات انجام می شود.
در شرایطی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همیشه به یاد و گرامیداشت شهدا تاکید داشتند و در زمان حاضر نیاز بیشتری به ترویج فرهنگ شهادت داریم یادمان شهدای تاسوکی 9 سال است که از دید مسئولین به فراموشی سپرده شده و کوتاهی خود را دلیل بر نبود بودجه کافی عنوان می کنند، بی تردید برای حفظ میراث ماندگار شهدا، این قبیل اقدامات شایسته نیست و امیدواریم با عزم جدی مسئولان و مدیریت جهادی آنها شاهد احداث یادمانی در خور و شأن شهدای عزیزمان باشیم تا همگی ما در مقابل شهدا، روسفید باشیم.
منبع: عصر هامون
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید