چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 907
معاون اول رئیس جمهوری گفت: تاریخ سیستان برای هر ایرانی یکی افتخار است چرا که این سرزمین تمدنی کهن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر اسحق جهانگیری ظهر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات سیستان در زابل اظهار داشت: خدمت به مردم این دیار امری واجب است که با اهتمام ویژه ای از سوی دولت در دست اجرا است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی سیستان گفت: مرز میلک باید به یک مرز صادراتی تبدیل و به چابهار متصل شود تا چرخه ترانزیت از شمال تا جنوب استان فعال شود.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف سیستان باید به سوی تجاری شدن حرکت کند به طوری که دریچه ای برای صادرات میلیاردها دلار کالا باشد و به این منظور تمام زیرساخت ها باید در منطقه مهیا شود.

جهانگیری گفت: یکی از برنامه های مهم دولت در سیستان ایجاد طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله است که این موضوع توسط رئیس جمهوری به رهبر معظم انقلاب ارائه و پس از تصویب ایشان ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یافت.

وی بیان کرد: طرح لوله کشی آب به مزارع دشت سیستان باید به سرعت انجام شود و کشاورزان نیز در این طرح باید از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.

در تلاشیم تا هفته بعد منطقه آزاد تجاری سیستان در هیئت دولت تصویب شود

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به خواست مردمان سیستان اشاره کرد و گفت: امید است نهایتا هفته دیگر موضوع منطقه آزاد تجاری سیستان در هیئت دولت تصویب شود و از این طریق بتوانیم به بهبود مسائل معیشتی این منطقه کمک کنیم.

وی گفت: سیستان با برخورداری از مرز نقطه ای راهبردی برای ایران اسلامی به شمار می رود.

گفتگوی بین المللی برای احیای هامون در دستور کار قرار می گیرد

جهانگیری با اشاره به خشکسالی تحمیلی به مردم گفت: برای آبگیری رودخانه هیرمند باید با کشور افغانستان گفت و گو شود که از این طریق بتوان تالاب بین المللی هامون را احیا کرد چرا که هامون از واجبات مردم این دیار است.

وی افزود: مشکلات سیستان در حوزه آب و کشاورزی قابل بیان نیست، باید با یک اهتمام ویژه در راستای حل بحران سیستان تمامی دستگاه های مربوط با هم پیش قدم باشند.

تشکیل کارگروه توسعه سواحل مکران و هامون ضروری است

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: تشکیل کارگروه توسعه سواحل مکران و هامون با توجه به نقش راهبردی هر دو امری ضروری است و خواستاریم از دولت که کارگروه توسعه سواحل مکران را به کارگروه مکران و هامون تغییر دهد.

علی اوسط هاشمی گفت: امروز معیشت و اقتصاد مردم آسیب دیده است، شاید اگر نگاه برنامه‌ای به سیستان می‌شد امروز شاهد این مشکلات در این منطقه نبودیم.

وی گفت: لایروبی چاه‌نیمه‌ها یکی دیگر از درخواست‌های مردم منطقه برای جلوگیری از هدر رفت آب است، شبکه آب و فاضلاب زابل و زهک خراب بوده و هدر رفت آب از این طریق زیاد است که نیازمند ترمیم شبکه هستیم.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با تاکید بر ارایه راهکار برای جلوگیری از تبخیر چاه‌نیمه‌ها، بیان کرد: قطره قطره آب در منطقه سیستان برای مردم ارزشمند است و نباید گذاشت به راحتی از بین برود.

مرز تهدید نیست بلکه فرصت است

استاندار همچنین در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت مرز اشاره کرد و گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است باید نگاه از مرز را تغییر داد تا بتوان به بهترین شکل برای توسعه سیستان و بلوچستان قدم برداریم.

وی افزود: سیستان با بهره گیری مناسب از مرز می تواند اثرگذاری مطلوبی را در روند توسعه منطقه ای ایفا کند چرا که تامین بازار مصرف افغانستان راهش از این دیار می گذرد و باید از این ظرفیت بین المللی به نفع خود بهره برد.

 وی گفت: در چنین شرایطی جدای از مدیریت مرز، ایجاد بازارچه ها و گذرهای مرزی برای تبادل کالا، اثرگذاری مطلوبی را در رفع محرومیت مردم خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهوری iهمچنین گفت: مشکلات سیستان در حوزه آب و کشاورزی قابل بیان نیست و باید برای رفع آن اهتمام ویژه ای داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری که برای نخستین بار به سیستان سفر کرده است به خبرنگاران گفت: استمرار رفت و آمد ها و پیگیری مسئولان در رفع مشکلات مردم سیستان امری جدی است.

وی با ابراز خوشحالی از سفر به سیستان افزود: باید مشکلات سیستان را جدی گرفت و برای رفع آن برنامه جدی داشت و تلاش خواهیم کرد علی رغم تمامی محدودیت های برای توسعه سیستان قدم های ارزنده ای برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: مرز ظرفیت بسیار مناسب برای این خطه است که در تلاشیم در این سفر با بررسی مسایل مرزی شرایط مناسبی را برای منطقه رقم بزنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که اکنون که همه مسئولان گرد هم جمع شده اند، شرایط برای برون رفت سیستان از وضع کنونی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون اول رییس جمهوری روز شنبه در راس هیئتی متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فناوری و علمی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان وزرا وارد سیستان و شهر زابل شد.