جدیدترین مطالب

به گزارش ایرنا، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با ابراز خوشحالی از حضور در منطقه سیستان گفت: ایزمئو ایتالیا که یک موسسه باستان شناسی است با ورود به ایران در استان های اصفهان، فارس و سیستان وبلوچستان عملیات های حفاری و باستان شناختی داشته است.

پرفسور کارلو چرتی مهم ترین فعالیت موسسه ایزمئو در ایران را حفاری شهر سوخته ذکر کرد و اظهار داشت: این موسسه در سال ۱۹۶۷ میلادی با یک تیم پیشرفته در کنار علم باستان شناسی با علوم دیگر در شهر سوخته حفاری انجام داده است.
وی از امضا تفاهم نامه میان دانشگاه روم و زابل در آینده خبر داد و بیان کرد: این تفاهم نامه زمینه همکاری میان ۲ کشور ایتالیا و ایران برای حضور باستان شناسان ایتالیایی در ایران و بالعکس را فراهم می کند.
استاد دانشگاه روم افزود: بزرگترین پژوهشگاه ایتالیایی طرح پیشنهادی خود را در رابطه با حفاری در کوه خواجه به سازمان میراث فرهنگی ایران اعطا کرده که این طرح از سوی ایران پذیرفته شده است.
امام جمعه زابل نیز با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: شهرسوخته تنها با ۲ درصد اکتشاف ثبت جهانی شده است.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا اظهار داشت: آثار باستانی بدست آمده در این سرزمین نشان دهنده پیشینه قوی منطقه سیستان است به طوری که این آثار سبب شده تا از مسئولان این گلایه را داشته باشیم که چرا بیش از این شهر سوخته معرفی نشده است.
وی خواستار ترمیم مسیرهای تردد به آثار باستانی و ایجاد امکانات مناسب برای استراحت گردشگران داخلی و خارجی در منطقه شد و افزود: باید گروههای گردشگری از نقاط مختلف جهان به این استان سوق داده شوند تا آثار باستانی این خطه بیشتر برای جهانیان معرفی شود.
امام جمعه زابل برگزاری چنین همایشات را معرفی الگو به جامعه دانست و تصریح کرد: جوانان این خطه از ایران اسلامی باید بدانند تا کجا می توانند اوج بگیرند و در هر موضوعی در منطقه سیستان ورود کنند الگو برای پیشرفت دارند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل نیز گفت: وجود آثار مهم کوه خواجه، شهرسوخته، دهانه غلامان، تپه طالب خان و آتشکده ها نشان دهنده تاریخ و قدمت بالای این منطقه است.
هوشنگ ناظری اظهار داشت: کشور ایتالیا قبل و بعد از انقلاب اسلامی همکاری خوبی را با ایران داشته است که امیدواریم در دوران پسابرجام که دولت های خارجی مشتاق همکاری با ایران شدند اقدامات خوبی در حوزه میراث فرهنگی استان سیستان وبلوچستان انجام شود.
دبیر این همایش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش از سوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفته میراث فرهنگی برگزار شده است.
دکتر حسینعلی کاوش با بیان اینکه در همایش سیستان نگاهی به گذشته گامی به آینده نشست های تخصصی باستانی شناسی با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد اظهار داشت: تلاشگران در عرصه میراث فرهنگی سیستان در این همایش تجلیل شدند.
وی گفت: نمایشگاهی از توانمندی های دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل و میراث فرهنگی در حاشیه این همایش گشایش یافت.
زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۲۰۵ کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید