چاپ
دسته: سيستان و بلوچستان
بازدید: 2479
در حالي كه همه مراجع مسئول، بر انتقال مأموران ربوده‌شده به پاكستان اجماع دارند، همزماني استرداد برادر «عبدالمالك ريگي» با حمله به پاسگاه «ناجا» در سراوان، ربودن شانزده مأمور و انتقال آنان به پاكستان، مشكوك به نظر مي‌رسد و همكاري امنيتي پاكستان را به شدت زير سؤال برده است؛ به ويژه كه پيشتر سرپرست وزارت كشور از تحويل قريب‌الوقوع شش عضو گروه تروريستي جندالله به ايران خبر داده بود، اما اين هفته صرفا تحويل برادر ريگي به ايران اعلام شد.

در حالي كه معاون امنيتي استانداري سيستان‌وبلوچستان از سلامت كامل شانزده گروگان ايراني در دست تروريست‌ها خبر مي‌دهد، اخبار رسيده از شهادت مظلومانه دو تن از مأموران «ناجا» توسط تروريست‌ها در پاكستان حكايت دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، روز گذشته، جلال سياح با ادعاي پيش‌بيني برنامه تروريست‌ها براي حمله به پاسگاه «ناجا» از شش ساعت قبل و اطلاع دادن به آنان، از سلامت كامل آنها خبر داده بود و حتي از استقرار آنان در منطقه «پنج‌گور» بلوچستان پاكستان خبر داده بود.

با اين حال، اخبار رسيده از تيرباران دو رزمنده غيور «ناجا» در بامداد سه‌شنبه حكايت دارد

همچنين در حالي كه همه مراجع مسئول، بر انتقال مأموران ربوده‌شده به پاكستان اجماع دارند، همزماني استرداد برادر «عبدالمالك ريگي» با حمله به پاسگاه «ناجا» در سراوان، ربودن شانزده مأمور و انتقال آنان به پاكستان، مشكوك به نظر مي‌رسد و همكاري امنيتي پاكستان را به شدت زير سؤال برده است؛ به ويژه كه پيشتر سرپرست وزارت كشور از تحويل قريب‌الوقوع شش عضو گروه تروريستي جندالله به ايران خبر داده بود، اما اين هفته صرفا تحويل برادر ريگي به ايران اعلام شد.

هرچند استرداد اين تروريست در كنار بازپس‌گيري امام جمعه فهرج بم و توريست ژاپني را بايد از توفيقات دستگاه امنيتي كشور دانست.

اكنون بايد منتظر ماند و ديد، آيا دهمرده، استاندار سيستان‌وبلوچستان كه چندي پيش با اتكا به روابط خود با مقامات ايالات بلوچستان پاكستان بيست گروگان ايراني را به سرعت آزاد كرد، اين بار نيز مي‌تواند براي چهارده مأمور باقيمانده اقدامي مثبت چون گذشته انجام دهد؟

برادر ريگي در اختيار دستگاه‌هاي امنيتي

 معاون امنيتي وزارت كشور درباره اخباري مبني بر حمله اشرار و نيروهاي وابسته به عبدالمالك ريگي به پاسگاه سراوان و انتقال افرد اين پاسگاه به پاكستان و كشتن دو نفر از اعضاي آن توسط اشرار گفت: هنوز خبري در مورد اين‌كه دو نفر از اعضاي اين پاسگاه توسط اشرار كشته شده‌اند، دريافت نكرده‌ايم.

به گزارش ايسنا عباس محتاج صبح روز چهارشنبه در حاشيه‌ جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران افزود: اشرار تهديد كرده بودند كه اگر خواسته‌هاي‌شان عملي نشود، اقداماتي را انجام مي‌دهند، ولي ما هنوز خبري مبني بر اين‌كه دو نفر از نيروهاي پاسگاه را كشته‌اند، دريافت نكرده‌ايم.

وي خاطرنشان كرد: اين گروه خواسته‌هاي خود را در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه از جمله‌ اين خواسته‌ها آزادي مجرماني بود كه با حكم دادگاه زنداني شده‌اند.

وي در مورد اقدامات جمهوري اسلامي ايران در برابر اقدامات اشرار گفت: ما در اين ارتباط نامه‌اي را به وزارت كشور پاكستان نوشته‌ و از آن‌ها درخواست كمك كرده‌ و به آن‌ها گفته‌ايم كه انتظاري نداريم كه از داخل كشور پاكستان عملياتي عليه ايران صورت بگيرد. البته وزارت كشور پاكستان تاكنون همكاري‌هاي خوبي با ما داشته از جمله در مورد استرداد برادر عبدالمالك ريگي.

معاون امنيتي وزارت كشور، ادامه داد: تماس‌هاي ما با وزارت كشور پاكستان برقرار است.

وي درباره دليل تكرار چندين باره حادثه‌اي مانند پاسگاه سراوان كه از سوي خبرنگاران مطرح شد، گفت: من نمي‌دانم كه اين چندمين بار است كه شما مي‌گوييد ولي اين يك ضعف است. حوادث اينچنيني حوادث تلخي است و اميدواريم اگر اين اتفاقات در گذشته رخ داده در آينده تكرار نشود.

وي همچنين به اقدامات امنيتي و اطلاعاتي كه تاكنون براي ايجاد امنيت در مرزها صورت گرفته اشاره كرد و گفت: مثلا دو گروه اخيرا توسط قرارگاه شرق كشور دستگير شده‌اند.

محتاج همچنين بار ديگر در پاسخ به اين سوال كه درخواست گروه‌هايي كه به پاسگاه سراوان حمله كرده‌اند چيست؟ گفت: آن‌ها درخواست‌هاي‌شان را طي بيانيه‌اي اعلام كرده‌اند كه از جمله‌ي آن آزادي مجرميني است كه به حكم دادگاه زندان رفته‌اند و قطعا ما نمي‌توانيم درخواست‌هاي غير قانوني را اجابت كنيم.

وي همچنين در مورد ترور قاضي سراوان، گفت: در اين ارتباط تعدادي دستگير شده‌اند و ما در حال بررسي در اين مورد هستيم.

معاون امنيتي وزارت كشور هم‌چنين درباره اخباري مبني بر وابستگي دو گروه از نيروهاي اشرار كه گفته شده توسط نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي دستگير شده‌اند گفت: اين گروه‌ها وابسته به جريان عبدالمالك ريگي بوده‌اند.

وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين‌كه برادر عبدالمالك ريگي پس از تحويل از سوي نيروهاي پاكستاني به ايران در كجاست؟ گفت: اين فرد در اختيار دستگاه‌هاي امنيتي است تا بررسي‌هاي لازم در مورد وي صورت ‌گيرد.

وي درباره هزينه آزادي تبعه ژاپني به گروگان گرفته شده براي جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: اين امر براي ما هزينه‌اي نداشت و در واقع ما معامله‌اي نكرديم، بلكه توسط كار اطلاعاتي دوستان وزارت اطلاعات آزاد شد.

محتاج همچنين درباره تاثير بودجه‌هايي كه تاكنون مجلس شوراي اسلامي براي امنيت كشور اختصاص داده است، گفت: اين بودجه‌ها تاثير خاص خود را داشته است و شما بايد توجه كنيد كه ما داراي مرزهاي طولاني هستيم و مسائل در يكسال يا چند ماه حل نمي‌شود. البته پيشرفت‌هاي خوبي در اين زمينه داشته‌ايم ولي به نقطه مطلوب و نهايي خود نرسيده‌ايم و اين چندين سال طول مي‌كشد و زمانبر است.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر امنيت در كشور نسبت به سال‌هاي قبل از جمله دو سال قبل بهتر شده ولي ما هنوز به نقطه مطلوب نهايي‌مان نرسيده‌ايم.

بازداشت 6 نفر در رابطه با ترور قاضی سراوان

 نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی از بازداشت 6 نفر در خصوص ترور قاضی ابراهیم کریمی معاون دادگستری سراوان خبر داد.

حسینعلی شهریاری با اعلام این خبر به خبرنگار پارلمانی مهر گفت : مسوولان امنیتی و انتظامی با جدیت در حال پیگیری هستند و امیدواریم در روزهای آینده نسبت به دستگیری کسانی که 16 مامور ناجا را در سراوان به گروگان گرفته اند، اقدام شود.

لازم به ذکر است قاضی ابراهیم کریمی از قضات استان سیستان وبلوچستان روز گذشته حین عزیمت ازمحل کار به منزل، توسط دو ناشناس با شلیک چند گلوله مورد سوء قصد قرار گرفت و ضاربان ازمحل متواری شدند.

قاضی کریمی بعد ازانتقال به بیمارستان رازی سراوان پس از این عملیات تروریستی به علت شدت جراحات وارده ، به درجه رفیع شهادت نائل شد .

پیکر مطهر این شهید ، امروز صبح در سراوان و سپس زاهدان توسط مردم شهید پرور تشییع شد.

دستگيري اشرار مسلح در ايرانشهر

 ك منبع آگاه گفت: شب گذشته تعدادي از اشرار مسلح كه قصد ترور مسئولين را داشتند در ايرانشهر دستگير شدند.

اين مقام آگاه در گفتگو با فارس افزود: اين گروه قصد داشتند مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي را ترور و در چندين نقطه نيز عمليات خرابكارانه انجام دهند كه توسط نيروهاي امنيتي قبل از هرگونه اقدامي در يكي از روستاهاي بخش بمپور شهرستان ايرانشهر دستگير شدند.

همچنين يك گروه از اشرار مسلح وابسته به گروهك تروريستي ريگي نيز كه براي انجام اقدامهاي خرابكارانه ديروز وارد كشور شده بودند، توسط ماموران نيروي انتظامي در شهرستان خاش دستگير شدند.

دستگیری 3 تروریست مسلح در خاش

 يك مقام آگاه گفت: سه شرور مسلح عضو گروهك تروريستي عبدالمالك ريگي ، در شهرستان خاش دستگير شدند .

اين مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس افزود: يك گروه از اشرار مسلح وابسته به گروهك تروريستي ريگي كه براي انجام اقدامهاي خرابكارانه ديروز وارد كشور شده بودند، توسط ماموران نيروي انتظامي دستگير شدند.

وي گفت: با هماهنگي دستگاههاي امنيتي ، ماموران نيروي انتظامي با انجام عملياتي غافلگيرانه سه شرور مسلح بنامهاي محمد.گ ، عبدالرحمان. ف و عبدالحميد را پيش از انجام هرگونه عمليات خرابكاري دستگير كردند و از اين افراد چندين قبضه سلاح از جمله آرپي جي هفت ، ام 16 ساخت آمريكا، كلاشينكف و چند قبضه سلاح ديگر به همراه مقادير زيادي مهمات كشف و ضبط شد .

خاش در فاصله 185 كيلومتري جنوب زاهدان واقع شده و هم مرز با شهرستان سراوان و كشور پاكستان است .

منبع: تابناك