جدیدترین مطالب

حالا داستان تک‌نگاری‌های دکتر شریف لک‌زایی از زیارت اربعین سال گذشته به قسمت سوم رسیده است. روزهایی که کرونا بین ما و بین‌الحرمین فراق افکنده، خواندن یادداشت‌هایی از مشایه که فعل‌های مضارع دارد، تسکینی بر دل‌های پر از هجران است. در این گزارش، قسمت سوم روایت را می‌خوانیم.
از روز گذشته تک‌نگاری‌ها و یادداشت‌های دکتر شریف لک‌زایی از زیارت اربعین سال گذشته ایشان را منتشر کردیم. در این روزها که به‌واسطه کرونا سعادت زیارت از محبین اهل بیت علیهم السلام گرفته شده، خوب است با روایت دکتر لک‌زایی راهی مسیر شویم. در این گزارش، قسمت دوم روایت را می‌خوانیم.
اگر کرونا، مهمان شوم و ناخوانده این روزهای‌مان نبود، الان لابد بسیاری‌مان در راه پیاده‌روی اربعین بودیم. حالا تک‌نگاری‌ها و تحلیل‌ها و یادداشت‌ها تنها راه‌مان برای یاد‌آوری خاطرات سال‌‌‌های خوب همراهی با زوار حسین (ع) است. در ادامه بخشی از یادداشت سال قبل دکتر شریف لک‌زایی، عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را می‌خوانید.

شریف لک زایی نوشت: این که کرونا در حداقل زمان ممکن فتیله و زمام ایده دولت حداقلی را پایین بکشد جای چون و چرا و گفت‌وگو دارد و حداقل نیازمند ارائه بدیل‌هایی برای این منظور است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تیتر روزنامه فرهیختگان با «کرونا؛ پایان ایده دولت حداقلی» به تاریخ دوشنبه ۱۸ فروردین نوشت:

پایان ایده دولت حداقلی؟

دوستان روزنامه فرهیختگان تیتر اول زده‌اند که "کرونا، و پایان ایده دولت حداقلی". اما این شاید آرزوی محال و تا اندازه‌ای خام باشد. سال‌ها طول کشیده تا ایده دولت حداقل به بار بنشیند و گوشه‌هایی از دنیا با فرض ایده دولت حداقلی به سر ببرند.

این که کرونا در حداقل زمان ممکن فتیله و زمام ایده دولت حداقلی را پایین بکشد جای چون و چرا و گفت‌وگو دارد و حداقل نیازمند ارائه بدیل‌هایی برای این منظور است.

فعلاً که این دولت‌ها در وضعیت خروج از گیجی حمله کرونا هستند و اندیشمندان در این زمینه در حال گپ و گفت و ارائه نظر.

با این حال شاید این تعبیر صحیح‌تر باشد که کرونا اندکی و بلکه بیشتر باعث تعلیق موقت ایده دولت حداقلی در عمل شده است. از این رو به نظر نمی رسد که هیچ بازگشتی ناظر به گذشته رخ دهد. شرایطی که کرونا ایجاد کرده موجب شده است وظایف حداکثری برای سلامت شهروندان ایجاد شود. درواقع دولت‌های حداقلی خود در پی ایجاد این شرایط هستند و از امکانات موجود در این زمینه بهره می‌برند و این به معنای تداوم این وضعیت نیست.

این دولت‌ها خود از ارتش و نیروهای انتظامی و امنیتی خواسته‌اند تا برای مدیریت و کنترل بحران کرونا به آنها کمک کنند. بنابراین تیر خلاصی زدن به این دولت‌های مبتنی بر این ایده هنوز زود است.

شهادت سردار سلیمانی نشان داد که ایشان در دل مردم جای دارد و مزد سال‌‌ها فعالیت مستمر و مداوم وی را این‌گونه پرداخت کردند. از این منظر به‌نظرم او بیشتر یک چهره فرهنگی تلقی می‌‌شد تا یک چهره نظامی.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، من از نوجوانی به‌دلیل ارتباط با رزمندگان سیستانی، حاج‌قاسم سلیمانی را دورادور می‌شناختم. او فرمانده لشکر همیشه پیروز 41‌ ثارالله بود و یک شخصیت سیستانی هم‌نام خودش یعنی سردار شهید حاج‌قاسم میرحسینی هم قائم‌مقام وی بود. شاید همین هم‌نامی و فرماندهی مجموعه رزمندگان استان‌های کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان ایشان را برایم شخصیت محبوبی ساخته بود. افزون‌بر اینکه بسیاری از رزمندگان سیستان‌وبلوچستان خاطراتی از ایشان نقل می‌کردند که محبوبیت ایشان را دو‌چندان می‌کرد.با این‌ حال من هیچ‌گاه ایشان را از نزدیک ملاقات نکردم، اما با همان خاطراتی که از رزمندگان درباره این سردار در خاطرم مانده و آنچه دورادور می‌شنیدم، همواره احساس آشنایی با او داشتم.

شهید حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده نظامی و شخصیتی که از ابتدای انقلاب دارای مسئولیت و فرماندهی بوده است، براساس نظر ملاصدرا همواره آماده شهادت بود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حضور در مسائلی که در جامعه وجود دارد و اتخاذ موضع در این‌گونه موضوعات و مباحث برجسته جامعه و پیگیری بحث‌ها از سنخ اندیشه بسیار لازم است.درباره ویژگی‌‌های رهبر در یک جامعه، در مجموعه مباحث حکمت اسلامی مباحث بسیاری مطرح و شاخص‌‌های مختلفی هم ذکر شده است. مهم‌ترین این ویژگی‌‌ها در بحثی با عنوان «دوازده ویژگی رئیس اول» مطرح است که بیشتر فلاسفه مسلمان در آثارشان به آنها اشاره کرده‌‌اند. اما افزون بر این، ملاصدرا ویژگی‌های دیگری را برای رهبران جامعه ذکر کرده که در نزد دیگر متفکران پیش از وی -تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد- مطرح نشده است. این ویژگی منحصر‌به‌فرد، آمادگی رهبر و رهبران یک جامعه برای شهادت است. افزون بر اینکه جهاد به‌منظور «تمهید شرایط زیست مومنانه انسان» در ابعاد مادی و معنوی صورت می‌‌گیرد و رهبران جامعه نقشی اساسی در پیدایش این وضعیت دارند. از این‌رو، براساس دیدگاه ملاصدرا، رهبران جامعه باید در مسیر خدمت به جامعه، همواره برای مقاومت، جهاد و شهادت آمادگی داشته باشند. بنابراین در بیان ویژگی‌‌های رهبران جامعه، ملاصدرا از آمادگی دائم برای شهادت سخن به میان می‌آورد و از سویی مرگ‌دوستی را یادآور می‌‌شود.

به‌راستی دانش سیاسی ما به‌دنبال چه داده‌ها و اطلاعاتی از وضع موجود است که موفقیت‌های نظامی حاج‌قاسم خود را نمی‌بیند اما تحلیل‌های کارشناسان بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و اساتید دانشکده‌های خارج از ایران برایش جذاب‌تر است.

 به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نجمه کیخا، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: در چند سال اخیر بارها بحث جایگاه رشته علوم‌سیاسی به میان آمده است. بحث شده که در تحولات مختلفی که در ایران رخ نموده است، رشته علوم‌سیاسی چقدر توانسته آن تحولات را پیش‌بینی، کنترل و مهار کند و از خود پرسیده‌ایم به‌راستی علوم‌سیاسی به چه کار می‌آید؟ انجمن علوم‌سیاسی سخنان مختلفی را از زبان اساتید این رشته منتشر کرده و ایده دانشگاه به بحثی محوری تبدیل شد.
نرگس آبیار در این فیلم به‌خوبی از زمینه یک صلح به ترور و خشونت می‌رسد. گو اینکه فیلم می‌خواهد بگوید ما فرزندان صلح هستیم و جنگ و ستیز بر ما عارض می‌شود که اگر این خشونت‌ها نباشد، ما مفهوم صلح را متوجه نمی‌شویم.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شریف لک‌زایی، فرزند سیستان است. یادداشت ایشان درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد» از چند جهت خواندنی است: اول اینکه این یادداشت مبتنی‌بر تجربه زیسته خاصی نگاشته شده است. او و خانواده‌اش قربانیان یکی از مهم‌ترین و هولناک‌ترین ترورهای دهه ۸۰ شمسی در سیستان و بلوچستان هستند. در واقعه تاسوکی در سال ۸4، شوهرخواهر و برادرزاده‌اش ترور شدند و برادرش رضا به مدت چندماه توسط جندالشیطان به سرکردکی عبدالمالک ریگی به گروگان گرفته شد. دوم اینکه نوع تحلیل او از این فیلم، در عین سلاست، از منظر «مساله صلح» روایت می‌شود. از نظر او، «ما در شرایط فقدان جنگ، ستیز و منازعه، از چیزی با‌عنوان صلح و سازش ناآگاه و بی‌خبریم. صلح در هنگامه جنگ رونمایی می‌شود و در آن هنگام است که صلح فهم می‌شود». یادداشت شریف لک‌زایی، دانشیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی را در ادامه می‌خوانید.

راهپیمایی اربعین یک حرکت و یک سیر و سفر پر برکت معنوی است. این سیر و سفر و حرکت یک سیر و سفر بیرونی و ظاهری است که باید در درون فرد هم تداوم و استمرار یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره سنت پیاده روی اربعین نوشته است:

چند سالی است که راهپیمایی اربعین در مرکز توجهات رسانه‌ها قرار گرفته است. این سنت البته سنت جدیدی نیست بلکه ریشه در گذشته های دوری دارد و از درون اعتقادات مردمانی پدید آمده که بر ارزش‌هایی الهی تأکید دارند. ظلم را در هیچ صورتی برنمی تابند و بر پای ارزش های خود می ایستند.

کتاب «احضاریه» منظومه ای است از استعاره ها. مهمترین استعارهای که رمان احضاریه در دل آن سامان یافته است، سفر است. سفر خود نوعی حرکت است که هم می تواند درونی باشد و هم برونی.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر در مورد رمان احضاریه تألیف علی مؤذنی نوشته است: