جدیدترین مطالب

متأسفانه با گذشت سه سال از فاجعه تروریستی تاسوکی هنوز درخواست نخستین روزهای این فاجعه، که دستگیری، محاکمه و مجازات عاملان اصلی حادثه تروریستی تاسوکی و قاتلان شهروندان جمهوری اسلامی بود، به قوت خود پابرجا است. با این وصف گویا قصه فاجعه تروریستی تاسوکی را به این زودی ها پایانی نیست! ما همچنان بر همان خواسته روزهای نخستین این فاجعه تروریستی تأکید کرده و از نهادهای مسؤول می خواهیم آن را عملی سازند که هر چه بگذرد خسارت است.
 _____________________________
آیا قصه پرغصه فاجعه تروریستی تاسوکی را پایانی هست؟

در 25 اسفندماه 1384 که گروه تروریستی موسوم به جندالله تعدادی از هموطنان را در منطقه تاسوکی سیستان به گلوله بسته و به شهادت رساند، کسی گمان نمی کرد اقدام به دستگیری، محاکمه و مجازات عاملان این فاجعه تروریستی سه سال طول بکشد و هیچ اتفاقی نیفتد و عاملان این فاجعه، و فجایع و حوادث تروریستی بعدی، همچنان به کشتار و انفجار و گروگان گرفتن هموطنان و شهروندان عزیز ایران اسلامی سرگرم باشند و نهادهای سیاسی، امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی واکنش جدی و مؤثری از خود نشان ندهند و این گروه شرورِ مزدور همچنان در حال انجام اقدامات تروریستی باشد.

بسیاری از هموطنان می پرسند مشکل در برخورد با گروهی جاهل و حقیر که نامی مبارک را یدک می کشد -گرچه بحمدلله اخیراً از آن دست برداشته است – و جز به تکفیر و کشتار نمی اندیشند، چیست و کجاست؟ تا کی باید تاوان بی تدبیری ها و قصورها را هموطنان بی گناه و جوانان برومند این مرزوبوم تحمل کنند؟ به راستی تا کی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران، که آمریکا و رژیم صهیونیستی را به ظاهر به زانو درآورده است، باید در این زمینه هزینه بپردازد؟ آیا با مرتبط کردن تروریست ها به سرویس های بیگانه - که البته تردیدی در نقش و جهت دهی آنها نیست - و استقرار آنها در کشورهای همسایه، می توان از خود سلب مسؤولیت کرده و از انجام اقدام مؤثر و مستمر سرباز زد؟

پاسخ به پرسش های مذکور بر عهده نهادها و سازمان هایی است که مسؤول تأمین امنیت شهروندان هستند اما شاید بتوان گفت عدم سازماندهی و انسجام نهادهای مسؤول در این زمینه می تواند مهم تلقی شود. اگر بنا باشد بخش هایی از نیروهای مسؤول در زمینه تأمین امنیت مرزها با گرفتن مبالغ بسیار ناچیزی موجبات ورود عناصر شرور و تروریست، که در بسیاری از مواقع اجیر شده اند، را فراهم سازند، آیا بخشی دیگر می تواند با آن مقابله کند و هزینه هم بپردازد؟

همچنان که در بیانیه مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان، که به مناسبت سومین یادبود شهدای مظلوم فاجعه تروریستی تاسوکی منتشر شده، بایستی یادآور شد که: «متأسفانه ورود و خروج سهل و آسان اتباع بیگانه و بعضاً شهروندان جمهوری اسلامی ایران، که گاهی با پرداخت مبالغ بسیار ناچیزی رشوه، انجام می گیرد نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. مسلماً کنترل دقیق مبادی ورودی و خروجی مرزی می تواند ضمن سالم سازی فضا عرصه را برای ایجاد اخلال های امنیتی بسته و تروریست ها، اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و کالا را در دست یابی به اهداف خود ناکام خواهد گذارد. آنچه که به عنوان پیشگیری می توان به آن جامه عمل پوشید.»

متأسفانه با گذشت سه سال از این فاجعه هنوز درخواست نخستین روزهای فاجعه تروریستی تاسوکی که از نهادهای مسؤول تقاضا شده است به قوت خود پابرجا است. این درخواست همانا دستگیری، محاکمه و مجازات عاملان اصلی حادثه تروریستی تاسوکی و قاتلان شهروندان جمهوری اسلامی بود. بگذریم که یکی از درخواست ها، که آزادی گروگان ها بود، به هر دلیل، که البته در جای خود باید به آن پرداخت و نقش نهادهای مسؤول را در این زمینه بررسی کرد، خوشبختانه محقق شد.

با این وصف گویا قصه فاجعه تروریستی تاسوکی را به این زودی ها پایانی نیست! ما همچنان بر همان خواسته روزهای نخستین این فاجعه تروریستی تأکید کرده و از نهادهای مسؤول می خواهیم آن را عملی سازند که هر چه بگذرد خسارت است و ... .

در این راستا البته مقابله با ریشه ها و تمهیدات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی می تواند شرایطی مطلوب را در این زمینه ایجاد کند و بستری را فراهم آورد که هیچ گروهی نتواند از شرایط طبیعی متکثر قومی و مذهبی منطقه در جهت اهداف پلید خود بهره ببرد و همه توان و استعداد منطقه در راه رشد و توسعه و آبادانی به کار گرفته شود.

به یقین آنچه شایسته استان پهناور سیستان و بلوچستان است، بیش از این هاست که نبایستی بازیچه گروهکی جاهل و متعصب و تروریست شود. نبایستی اجازه داد تا اقدامات نابخردانه افراد شرور و مزدور در وجهه استان سیستان و بلوچستان خللی وارد سازد و وحدت و همبستگی مردم را نشانه رود.

شریف لک زایی
همین یادداشت در سایت آینده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید