جدیدترین مطالب

برنامه بعدى ما ديدار با نماينده انجمن مطبوعات نروژ بود، كه در ساختمان وزارت فرهنگ نروژ برگزار شد. فردى كه با وى ديدار داشتيم تقريباً مسن و جا افتاده بود، كه مباحث خودش را به طور منظم و در قالب پاورپونت آماده كرده بود و البته پرينت همه مباحث را در اختيار ما گذاشت. يكى از مكتوبات وى درباره اخلاق روزنامه نگارى بود، كه چيز جالبى به نظر مى رسيد، و ديگرى درباره ساختار انجمن، اعضا، ساز و كار و فرايند كار آن بود.

 _______________________________________

گزارش يك سفرمطبوعاتى (دوم تا نهم خرداد 1388)

 اشاره

متن حاضر دومين بخش از گزارش سفر مطبوعاتى شریف لک زایی است كه در خرداد ماه 1388 به نمايندگى از هفته نامه پگاه حوزه به سوئد و نروژ داشته است. اعضاى حاضر در اين سفر تعدادى از روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات كشور بودند كه به منظور ديدار و تبادل نظر با اصحاب رسانه و مطبوعات دو كشور مذكور و تبادل تجربيات به اين دو كشور سفر كردند. در بخش نخست این گزارش، كه در شماره 264 این هفته نامه منتشر شد، به کشور سوئد پرداخته شد و در این بخش اخير، كه واپسين بخش اين گزارش و ادامه رویدادهای روز چهارشنبه 6/3/1388 (2009//5/27) است، عمده مباحث در کشور نروژ مى گذرد.

    
        شيطان پرست ها
    در فاصله كوتاهى كه تا برنامه سوم باقى بود گشتى در خيابان زديم. بخشى از خيابان محل تجمع گروهى از شيطان پرستان بود كه با قيافه هاى مختلف و ويژه اى رژه مى رفتند و مشغول گفتگو با يكديگر بودند. به نظر پاتوق آنها بود. برخى به بينى، پايين لب و حتى ابروهاى خود چيزهايى آويزان كرده بودند كه قيافه آنها را زشت تر كرده بود و نشان از فعاليت زياد و البته عادى آنها در آنجا داشت. طى چند روز گذشته دو سه بار از اين محل عبور كرديم و انواع و اقسام قيافه ها كه اكثراً جوان و نوجوان؛ اعم از دختر و پسر بودند در اين مكان مشاهده مى شوند؛ به ويژه اينكه در اين گونه مسائل، از هم پاشيدگى خانواده ها و تنهايى مردم سوئد تاثير به سزايى دارد.
     
    وزير، نيامده بركنار مى شود
    آخرين برنامه روز چهارشنبه در شهر استكهلم، ملاقات با معاون سردبير امور خارجى تلوزيون سوئد آقاى Lngrid Tornquist بود. با كمى تاخير به ساختمان تلويزيون SVTسوئد رسيديم. چندين كانال تلويزيونى داشت و برنامه هاى متنوعى پخش مى كرد، كه البته بيشتر برنامه هاى آنها توليد ديگر كشورهاى اروپايى است.

    درباره نقش تلويزيون سوئد همين بس كه در پاره اى از موارد به دلايل كم اهميتى موجب بركنارى افراد مهم و جابجايى در سمت ها و مناصب سياسى شده اند. از جمله اين موارد اين بود كه در يكى از دولت ها صلاحيت يكى از وزراى كابينه به دليل پرداخت نكردن ماليات تلويزيون مورد پرسش قرار مى گيرد، اما فرد مورد نظر اعلام مى كند كه مالياتش را پرداخت كرده است. همين ادعا موجب افشاى اسناد عدم پرداخت ماليات توسط تلويزيون مى شود و تاكيد مى شود كه آنها وزير دروغگو نمى خواهند، از اين رو وزير مربوطه نيامده كنار گذاشته مى شود.

    هنگام ترك تلويزيون، آقاى محدث با خانمى در راهرو ساختمان گرم صحبت شد. بعداً براى ما تعريف كرد كه اين خانم، كه خبرنگار تلويزيون سوئد بوده است، در جنگ تحميلى در پوشش و انتشار اخبار مربوط به حملات شيميايى و گزارش از رزمندگانى كه مجروح شيميايى و در بيمارستان هاى سوئد تحت مداوا بوده اند با آقاى محدث كه هم وابسته مطبوعاتى ايران (ايرنا) بوده است و هم به مجروحان ايرانى كه براى مداوا به سوئد منتقل شده بودند كمك مى كرده، نقش زيادى داشته است.
      
   
 غذاى حلال
    پس از برنامه فشرده جهت صرف ناهار راهى رستوران شديم، در طول مسير تا به رستوران، جناب آقاى محدث تعريف مى كرد، در سال هاى اوايل انقلاب پيدا كردن غذاى حلال در اينجا بسيار سخت بود و مراكز معدود و محدودى غذاى حلال؛ مانند گوشت مى فروختند. از همين رو وضعيت سختى حاكم بود اما اكنون اين وضعيت وجود ندارد و همه جور غذاى حلال به وفور يافت مى شود و مشكلى در اين زمينه نيست و شايد يكى از عمده ترين دلايل اين است كه تعداد مسلمانان اين كشور زياد شده و برطرف كردن نياز اين تعداد مسلمان ضرورت عرضه گسترده اين نوع محصولات را موجب مى شود.
         
    مسجد
    براى پرواز به نروژ بايد راس ساعت شش در فرودگاه آرلاندا مى بوديم. پس از صرف ناهار به مسجد و مركز فرهنگى برادران اهل سنت كه بنيانگذار آن بن زايد بن سلطان، حاكم امارات بود رفتيم. چنان كه معلوم بود، اهل سنت از وضعيت بهترى نسبت به شيعيان برخوردار بودند. اين مركز، هم نقش مسجد را ايفا مى كرد و هم مركز فرهنگى بود، كه تمام هزينه هاى آن توسط حاكم امارات پرداخت مى شد. نماز جماعت آنها هم برقرار بود و در زمانى كه ما آنجا بوديم اذان نماز عصر گفته شد و مسلمانان كه غالباً آسيايى بودند، براى اقامه نماز به اين مركز كه در نقاط مركزى شهر بود مى آمدند. مركز امام على عليه السلام كه اختصاصى شيعيان است، در حومه شهر استكهلم واقع شده و به دليل طولانى بودن مسير، به نظر رفت و آمد را سخت مى كرد.

    پنجشنبه 7/3/1388 (2009//28/5)
     
 
   در اسلو
    برنامه هاى پنجشنبه در اسلو پايتخت نروژ بسيار فشرده بود و از ساعت 30/ 8 شروع مى شد. اولين برنامه، مصاحبه با دبير كل كليساى نروژ بود كه بنده و آقايان : گرجى، داورى و بيچرانلو حاضر شديم. در ابتدا وى مواضع و ديدگاه هايش در رابطه با مسائلى از قبيل صلح، عدالت، تبعيض نژادى، آزادى مذهبى، همجنس گرايى، مساله فلسطين و محيط زيست مطرح كرد كه پس از آن هم سوالاتى مطرح شد.

    به هر حال به نظر مى رسيد كه علايق مشتركى باشد، به ويژه اينكه مواضع آنها در بحث فلسطين و همچنين مسائلى مانند عدالت و صلح مشابه مواضع ما در ايران است. خداحافظى كرديم و اظهار اينكه او را در ايران ببينيم. گفتنى است، كه كليسا در نروژ رابطه ساختارى با دولت دارد و به طور رسمى از سوى دولت نروژ مورد حمايت قرار مى گيرد.
     
  
  معروف ترين روزنامه نروژ
    برنامه بعدى بازديد از روزنامه آفتن پستن Aften Posten)) بود كه نزديكى كليساى دولتى نروژ بود. در آنجا هم مدير بخش خاورميانه روزنامه به پيش باز ما آمد. روزنامه، آن گونه كه دوستان گفتند، نگاهى انتقادى به مسائل ايران داشت. اين روزنامه با تيراژ روزانه ششصد هزار نسخه معروف ترين روزنامه نروژى است.

    به هر حال جالب است كه با توجه به جمعيت چهار و نيم ميليونى نروژ، تيراژ روزنامه بالا است. روزانه تعداد زيادى بازديد هم از سايت روزنامه صورت مى گيرد. در بعداز ظهرها روزنامه به عنوان نسخه بعداز ظهر منتشر مى شود. اين روزنامه همچنين پنج نشريه ديگر هم منتشر مى كند و در روزهاى جمعه نيز يك ويژه نامه دارد كه در قالب مجله منتشر مى شود و دو روز تعطيلى آخر هفته؛ يعنى شنبه و يكشنبه را پوشش مى دهد.
     
    انجمن مطبوعات
    برنامه بعدى ما ديدار با نماينده انجمن مطبوعات نروژ بود، كه در ساختمان وزارت فرهنگ نروژ برگزار شد. فردى كه با وى ديدار داشتيم تقريباً مسن و جا افتاده بود، كه مباحث خودش را به طور منظم و در قالب پاورپونت آماده كرده بود و البته پرينت همه مباحث را در اختيار ما گذاشت. يكى از مكتوبات وى درباره اخلاق روزنامه نگارى بود، كه چيز جالبى به نظر مى رسيد، و ديگرى درباره ساختار انجمن، اعضا، ساز و كار و فرايند كار آن بود.

    به گفته وى هزار نفر در انجمن مطبوعات نروژ عضويت دارند و اعضاى آن شامل اتحاديه خبرنگاران نروژ، انجمن سردبيران نروژى، انجمن بازرگانى و رسانه هاى نروژى و تمامى شبكه هاى تلويزيونى كشور نروژ هستند. اين انجمن براى ارتقاى حقوق حرف هاى خبرنگاران و همگرايى روزنامه ها تلاش مى كند. اتحاديه خبرنگاران نروژ قوى ترين عضو انجمن مطبوعات است. اين اتحاديه در خصوص حقوق حرفه اى خبرنگاران فعاليت كرده و تلاش مى كند تا آزادى روزنامه نگارى را در جامعه تضمين كند.
     
  
  روزنامهVG
    برنامه بعدى بازديد از روزنامه وى گه VG)) يكى ديگر از روزنامه هاى معروف نروژ و ملاقات با يكى از خبرنگاران آن بود. خبرنگار اين روزنامه آقاى olav odeyurs قبلاً سه بار به ايران آمده بود و مطلبى درباره دكتر احمدى نژاد نگارش كرده بود، كه در آن ابعاد مثبتى از ايشان را مورد تاكيد قرار داده و براى همين هم مورد تشويق قرار گرفته بود. اين روزنامه از سال 1945 منتشر مى شود و روزانه تعداد زيادى آن را از طريق روزنامه و وب سايت مطالعه مى كنند. گفته مى شود كه اين روزنامه بزرگترين و پردرآمدترين جريده كشور نروژ است. پرسيدم VG به چه معنا است كه در پاسخ گفت: به معناى به روز بودن در دنياى مدرن، دنياى بهتر يا چشم انداز دنيا و يا حتى جام جهان نما است.

    پس از گفت وگو، از بخش هاى مختلف ساختمان ده طبقه روزنامه بازديد به عمل آمد كه با بخش هاى مهم آن آشنا شديم. آنچه به چشم مى آمد، نظم، سكوت، كار، تلاش، تميزى و نظافت بود. بخش اينترنت آنها هم فعال بود و مطالب و صفحات روزنامه در آن كار مى شد. حتى بخش تلويزيون هم داشتند. بستن صفحات آنها به اين شكل بود، كه هر كدام صفحه مربوط به خودش را كه آماده و صفحه آرايى مى شد بر روى تابلويى نصب مى كرد تا به ترتيب همه صفحات آماده شود. در برخى موارد مطالب صفحه آرايى شده بود، اما تصاوير مربوطه هنوز كار نشده بود و ظاهراً بعداً به صفحه ملحق مى شد.

    حُسن كار در اين بود كه همه مى توانستند مطالب را قبل از چاپ ببينند و احتمالاً درباره مطالب آن نظر بدهند. البته ويژگى ديگر اين روزنامه هم اين بود كه از تصاوير زياد بهره مى گرفت، به ويژه اين كه بيشتر صفحات با تصاوير بزرگ همراه بود و نوشتنى هاى آن اندك بود.
    يادآورى اين نكته خالى از لطف نيست كه كشور نروژ داراى حدود سيصد نشريه است، كه با دامنه انتشار و فواصل زمانى مختلف در اين كشور منتشر مى شوند. در اين ميان دو روزنامه آفتن پستن و وى گه از معروف ترين و تاثيرگذارترين روزنامه هاى اين كشور به شمار مى روند. البته روزنامه تاثيرگذار ديگرى هم با عنوان داگبلادت در اين كشور منتشر مى شود كه با توجه به مشى مستقل آن به عنوان ضد صهيونيست ترين روزنامه اين كشور شناخته مى شود. نروژ همچنين داراى چهار كانال تلويزيونى، سه كانال راديويى و يك خبرگزارى NTB)) است. گفتنى است، آن گونه كه دوستان سفارت مى گفتند، رگه هاى ضد صهيونيستى در اين كشور قوى است.
     
  
  ظرفيت هاى خوبى در بخش هاى فرهنگى وجود دارد
    گفته شد كه دانشگاه مفيد قم با دانشگاه اسلو همكارى فرهنگى دارد. تا آنجا كه به خاطر دارم دانشگاه مفيد هر دو سال يكبار همايش حقوق بشر را در قم برگزار مى كند و تعدادى از دانشگاه هاى اروپا در اين همايش حضور دارند. تا كنون دو همايش از اين نوع برگزار شده است. برخى مراكز ديگر نيز همكارى هايى با مراكز علمى و فرهنگى نروژ دارند، كه از جمله مى توان به موسسه گفت وگوى تمدن ها به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمى و موسسه صلح و امنيت به رياست بونديك، نخست وزير سابق نروژ، اشاره كرد.

    به نظر مى رسد ظرفيت هاى خوبى در بخش هاى فرهنگى وجود دارد كه مى تواند زمينه همكارى هاى مشترك را موجب شود. در اين بخش مى توان از كليساى لوتران نروژ ياد كرد، كه حوزه علميه قم مى تواند باب همكارى هاى مشتركى را با آنها پى بريزد.

    البته با توجه به فقدان آگاهى نسبت به فلسفه اسلامى و به ويژه فلسفه متعاليه در اين كشور و حتى سوئد، مى توان زمينه همكارى هايى را فراهم آورد كه مناسب است در برنامه سفارت خانه هاى ايران در اين قبيل كشورها قرار گيرد. تاكيد بر فلسفه به دليل زبان جهانى آن است كه مى تواند باب گفت وگو و بحث و نظر را بيش از هر موضوع ديگرى سبب شود.
     
  
  از جالب ترين برنامه هاى سفر
    برنامه بعدى كه از جالب ترين برنامه هاى سفر گروه اعزامى بود، بازديد و شركت در برنامه هاى كانون اسلامى توحيد بود. آقاى رضوان شمشادى اهل هندوستان به مناسبت روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها صحبت كرد و پس از آن هم شام مختصرى داده شد.

    قرار بود دعاى كميل هم خوانده شود، اما ما براى برنامه ديدار از مركز اسلامى امام على عليه السلام عازم شديم. در مركز اسلامى امام على عليه السلام مهمان فرازهاى پايانى دعاى كميل شديم. تركيب جمعيت هم ايرانى و افغانى بودند. برخلاف كانون اسلامى توحيد كه بيشتر عرب و غير ايرانى بودند.

    اگرچه فعاليت هاى مذهبى شيعيان عمدتاً در اين دو مركز انجام مى شود، اما تعداد پنج مركز اسلامى ديگر وابسته به شيعيان هم وجود دارد كه همه اين هفت مركز در مقايسه با مراكز اسلامى اهل سنت ناچيز است. تعداد مسلمانان در نروژ يكصد و پنجاه هزار نفر برآورد شده، كه اهل سنت حدود چهل مركز و مسجد بزرگ و سازمان يافته در اختيار دارند. البته اخيراً وهابيت در نروژ در حال انجام فعاليت هاى بيشترى است و به همين منظور ساختمانهايى را نيز خريدارى كرده است.

    جمعه 8/3/1388 (29/5/2009)
        
    يك جاى كار مى لنگد
    ساعت 1/30 در ساختمان وزارت خارجه نروژ بوديم و برنامه ملاقات با مدير رسانه اى آنجا برگزار شد. وى بيشتر درباره كارش توضيح داد و وقتى با پرسش هاى ما مواجه شد، واكنش نشان داد و درخواست كرد كه دوربين فيلم نگيرد و موضوع پرسش ها هم در حوزه فعاليت ها و كارهاى وى انجام شود. مطابق آنچه در برنامه پيش بينى شده بود قرار بود با ايشان مصاحبه شود، نه اين كه ايشان درباره كارش صحبت و به معرفى فعاليت هاى وزارت خارجه نروژ اقدام كند. به هر حال يك جاى كار مى لنگيد.

    نكته جالبى كه در شهر اسلو نسبت به استكهلم قابل توجه بود، حضور پررنگ تر بانوان مسلمان با پوشش اسلامى بود. حتى در خيابان كارل يوهان، مشهورترين و اصلى ترين خيابان اسلو، سه خانم چادر مشكى در حالى كه با پوشيه صورت خود را پوشانده بودند هم مشاهده شد. البته بدون اين كه پيش داورى و قضاوتى كرده باشيم، به نظر مى رسد كه شايد اين هم دليلى باشد بر اين كه وهابيت در اين كشور پيشرفت زيادى داشته است.

    قرار است الان به مركز اسلامى امام على عليه السلام برويم تا در مراسم سخنرانى و عزادارى شهادت حضرت فاطمه سلام الله عليها شركت كنيم. نمى دانم نماز جمعه هم در نروژ برگزار مى شود يا خير؟

    جمعه 8/3/1388 (29/5/2009)
         
    خبر انفجار انتحارى در مسجد على بن ابيطالب(ع) زاهدان
    به حمدالله جلسات مذهبى خوبى؛ اعم از سخنرانى، دعا و مداحى در مركز اسلامى امام على عليه السلام در اسلو برگزار مى شود. سخنران مراسم، سيد خوش صحبتى بود كه از ايران آمده بود. دوستان بعد از جلسه و هنگام صرف شام خبر انفجار در مسجدى از مساجد زاهدان را اطلاع دادند. ديشب سى ان ان خبر كوتاهى از انفجار در زاهدان را در خلاصه خبرهايش گفت، اما تفصيل آن را نمى دانستم. دوستان سفارت مى گفتند انفجار بمب در مسجد منجر به شهادت 25 نفر شده و جمع زيادى نيز مجروح شده اند. گفته شد كار گروهك تروريستى عبدالمالك ريگى است، كه چند سالى است با نام جندالله اقدام به انجام كارهاى تروريستى مى كند.

    متاسفانه انعكاس رسانه اى آن در اينجا خيلى ضعيف است. شايد چون هنوز چيزى از زمان بمب گذارى نگذشته است و شايد هم براى آنها خيلى مهم نيست، چرا كه بعد از هر عمليات خرابكارانه اى، راديو و تلويزيون هاى بيگانه، معاند و مخالف جمهورى اسلامى به پوشش خبرى پرداخته و با عبدالمالك ريگى، سركرده تروريست هاى جندالله، مصاحبه هاى مفصلى مى كنند و به تقويت اين جانى آدمكش و اقدامات ضد انسانى او و همدستانش مى پردازند. در ماجراى اخير نيز حتماً به اين موضوع مى پردازند و خبرهايى عليه جمهورى اسلامى منتشر مى كنند.

    شنبه 9/3/1388 (30/5/2009)

    پرواز به ايران
    روز شنبه صرفاً به برنامه بازگشت به ايران سپرى شد. صبح زود، ساعت 6 قرار بود به سمت فرودگاه اسلو راه بيفتيم تا با پرواز ساعت 8/15 حركت كنيم. يك ساعت تا فرودگاه راه بود و همه سفارشات شد كه چيزى جا نماند، به ويژه بليط و گذرنامه كه اصلِ كارى است!

    پس از پرواز و بعد از 45 دقيقه، هواپيما در فرودگاه آرلاندا در استكهلم فرود آمد. اين دومين فرود ما در اين فرودگاه بود. بايد در چهار ساعتى كه تا زمان پرواز به ايران فرصت داشتيم صبحانه مى خورديم و آماده مى شديم. نماز ظهر هم مى بايست داخل هواپيما اقامه مى شد.

    خوشبختانه هواپيما در سر ساعت حركت كرد و ما قبل از آن با آقاى كمالى، جانشين سفير جمهورى اسلامى ايران در سوئد و آقاى رضايى از كاركنان سفارت خداحافظى كرديم. حدود ساعت 8 پرواز ما در فرودگاه بين المللى امام خمينى به زمين نشست و سفر يك هفته اى ما به كشورهاى سوئد و نروژ در شمال اروپا خاتمه يافت.

    در ايران انجام بخشى از تشريفات پرواز مانند مهر كردن گذرنامه ها توسط نيروهاى انتظامى كه يونى فرم مخصوص اين نيرو را پوشيده اند انجام مى گيرد. لذا هر مسافر در بدو ورود سروكارش با پليس است، در حالى كه در فرودگاه هاى سوئد و نروژ كسانى كه اين قبيل كارها را انجام مى دادند يونى فرم پليس بر تن نداشتند و انسان احساس فضاى پليسى و امنيتى نمى كرد. 
    
 
 شريف لك زايى

منبع: هفته نامه پگاه حوره، شماره 268، آذر 1388.

گزیده گزارش سفر شریف لک زایی به سوئد و نروژ (1)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید