جدیدترین مطالب

پرونده‏ای که رازگشایی نمی‏شود؛
emam_mousa_sadr.jpgامام موسی صدر
از تأثیرگذاری بر شیعیان لبنان فراتر رفته بود و در سطح جهان اسلام، مسیحیت و نظام بین الملل به عنوان رهبری لایق مطرح شده بود، لذا موجب برانگیختن رقابت‏هایی گشت که زمینه ربایش و فقدان او را سبب شد. البته در این میان نباید از شیطنت‏های صهیونیست‏ها و اقدامات آنان در مقابله با امام موسی صدر غافل بود. مقابله صهیونیست‏ها با امام موسی صدر روشن است زیرا در نظر امام موسی صدر، «اسرائیل شرّ مطلق است.»

_______________________________

در هفته گذشته اقدام غرور آمیز نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در دستگیری شرور تروریست عبدالمالک ریگی جان تازه­ای به ملت ایران بخشید و اقتدار و سرافرازی ایران را در دنیا به اثبات رساند. تحلیل ابعاد مختلف این اقدام مقتدرانه نیازمند فرصت دیگری است اما روشن است که این اقتدار حاصل ساعت­ها، روزها، شب‏ها و ماه‏ها کار مداوم و پیگیری مستمر است. از این رو است که به رغم حمایت چندین سرویس اطلاعاتی کشورهای مختلف به صورتی پیروزمندانه و موفق تحقق یافت.

نگارنده ضمن تقدیر و سپاس مجدد از همه دست‏اندرکاران این اقدام موفقیت‏آمیز و بزرگ ملی و بین المللی به ویژه سربازان گمنام امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ  و نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که توان اطلاعاتی و امنیتی ایران به گونه‏ای است که می‏تواند گره بسیاری از پرونده‏های مبهم سالیان اخیر را بگشاید و از آنها ابهام زدایی و رازگشایی کند.

پرونده «امام موسی صدر» در صدر این پرونده‏ها است که متأسفانه پس از گذشت «سی و یک سال» از ربایش این متفکر بزرگ جهان اسلام در کشور لیبی، هنوز سرنوشت این عالم جلیل القدر روشن نشده است.

امام موسی صدر رهبر ایرانی شیعیان لبنان است که طی حضور بیست ساله خود در لبنان توانست به احیای جامعه شیعی لبنان اقدام کند و فقر، محرومیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را از چهره شیعیان این دیار بزداید و جان تازه­ای به شیعیان لبنان ببخشد.

این تنها بخشی از اقدامات امام موسی صدر است و صد البته فعالیت‏های او تنها به شیعیان لبنان منحصر نشد. او اجرایی کردن طرح گسترده‏ای را در اندیشه داشت و بر آن بود که مهرورزی‏هایش تنها مختص جامعه شیعی لبنان نباشد. از این رو به منظور نزدیک کردن طوایف مختلف لبنان، طرح گفت و گوی ادیان و مذاهب را قریب پنجاه سال پیش پیشنهاد کرد و برای تحقق آن اقدامات زیادی به عمل آورد.

طرح جامعه مقاوم لبنان که در سال های پایانی ربایش وی در لبنان به ثمر رسید و همه طوایف و ادیان و مذاهب لبنانی را در بر، داشت به نوعی همه جامعه لبنانی را درگیر می‏کرد و آنان را به تعیین سرنوشت خویش فرا می‏خواند. چنان که قبل از آن شیعیان را به این خوانش مؤثر فراخوانده بود. امام موسی صدر با اجرای چنین طرح هایی خودش را از سطح یک رهبر مذهبی شیعی به سطح رهبری جامعه لبنانی و حتی منطقه‏ای - اسلامی ارتقا بخشد.

بی تردید همین مسأله موجبات ربودن وی را فراهم ساخت. او که از تأثیرگذاری بر روی طایفه شیعه لبنان فراتر رفته بود و در سطح جهان اسلام، مسیحیت و نظام بین الملل به عنوان رهبری لایق مطرح شده بود موجب برانگیختن رقابت‏هایی گشت که زمینه ربایش و فقدان او را سبب شد. البته در این میان نباید از شیطنت‏های صهیونیست‏ها و اقدامات آنان در مقابله با امام موسی صدر غافل بود. مقابله صهیونیست‏ها با امام موسی صدر روشن است زیرا در نظر امام موسی صدر، «اسرائیل شرّ مطلق است.»

در هر حال امام موسی صدر سی و یک سال پیش در کشور لیبی ربوده شد و تا کنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست اگرچه برخی اخبار از صحت و سلامت وی خبر داده‏اند اما سرنوشت ایشان همچنان برای ما مبهم و راز آلود است و عناصر دخیل در ربایش وی به ویژه دولت لیبی و شخص قذافی نیز تا کنون همکاری‏های لازم را در این زمینه به عمل نیاورده‏اند. همان طور که اقدام جدی و مؤثری از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز برای حل این پرونده به عمل نیامده و روز به روز بر مناسبات فی مابین با لیبی افزوده شده است.

اقدام مقتدرانه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران در دستگیری شرور تروریست عبدالمالک ریگی ثابت کرد که می‏توان بدون هرگونه خشونتی حتی به دستگیری شروری مبادرت کرد که مورد حمایت حداقل «شش سرویس اطلاعاتی» از کشورهای مختلف بوده است. البته پرونده عبدالمالک ریگی بسیار قطور است. وی تا کنون، قریب پانصد نفر را با قساوت تمام به شهادت رسانده، به گروگان گرفته و مجروح کرده است که باید در این رابطه محاکمه و به مجازات برسد. چه بسیار خانواده‏هایی که در پی اقدامات شرورانه این تروریست داغدار عزیزان خود گشته‏اند.

در این میان سی و یک سال است که ملت لبنان و بلکه ایران و حتی بسیاری از ملت‏های آزاده در فراغ و سوگ فقدان این رهبر آزاداندیش می‏سوزد و می‏سازد. از این رو مسؤولیت سنگینی متوجه دستگاه‏های مسؤول در جمهوری اسلامی است تا با تمرکز اطلاعاتی و دیپلماتیک بر روی این پرونده و سعی و تلاش در حل آن به چشم انتظاری یک ملت و بلکه تمام ملت‏های آزاده خاتمه دهند.

به یقین ورود با انگیزه نیروهای اطلاعاتی با همکاری سایر مقامات مسؤول و تمرکز آنها بر روی این پرونده می‏تواند کمک شایانی در حل این پرونده بنماید و به چشم انتظاری خانواده‏ها و ملت‏های آزاد دنیا خاتمه بدهد. چنان که در هفته اخیر به چشم انتظاری خانواده‏های بیشماری و بلکه ملتی مبنی بر دستگیری یک تروریست خاتمه داد و روح شادی و نشاط را به کالبد ملتی دمید.

 شریف لک‏زایی

 مطالب مرتبط

انسجام و همبستگي اسلامي در انديشه و عمل امام موسي صدر

فكر سياسى امام موسى صدر (1)

فکر سياسى امام موسى صدر(2)

فكر سياسى امام موسى صدر (3)

موسی! تو سی شب وعده کرده بودی نه سی سال

راز محبوبیت امام موسی صدر؟

امام موسي صدر همان وقت نيز آدم روشني بود

دکتر سریع القلم: مجذوب اندیشه امام موسی صدر شدم

ايران و ليبي و قصه غربت امام موسي صدر

امام سید موسی صدر در غربت غربی

برای نخستین بار: تدوین اندیشه سیاسی امام موسی صدر

توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان

گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان

امام موسی صدر و مصطفی عقاد

یادی از امام موسی صدر

نای و نی

شریعتی، چمران و امام موسی صدر

درباره امام موسی صدر

امام موسی صدر و اولویت آزادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید