جدیدترین مطالب

نهم شهريور سالگشت ربوده شدن امام سيد موسی صدر بود. امسال برای نخستين بار تا اندازه‌ای نسبتاٌ خوب به وضعيت ايشان پرداخته شد. دو روزنامه ايران و همشهری ويژه‌نامه‌هايی در روزهای نهم و دهم شوريور منتشر کردند و صدا و سيما نيز در بخش های مختلفی برنامه‌هايی پخش کرد. آنجه در اين ميان از آن غفلت شد انديشه و فکر امام موسی صدر است. البته در دو روزنامه مذکور تا اندازه‌ای اين نقيصه جبران شده بود. اما به طور کلی گرچه امسال بيش از سال‌های گذشته در اهميت و ضرورت حضور امام سيد موسی صدر در جامعه پرداخته شد اما بخش های عمده‌ای از فکر ايشان به ويژه فکر سياسی ايشان مورد غفلت قرار گرفت.

امام صدر انديشمندی است که دستی در فلسفه و به ويژه حکمت متعاليه دارد و با توجه به مکتوبات موجود از وی اشراف و تسلط ويژه‌ای بر مباحث صدرايی دارد. بخش‌هايی از مقايسه حکيم صدرالمتألهين با بزرگ‌ترين انديشمندان قرن بيستم، که نشان از پويايی فکر و اشراف و تسلط وی بر فلسفه صدرايی دارد را می‌توان در کتاب اسلام و قرن بيستم مشاهده کرد.

از سوی ديگر فقيهی روشن‌انديش و نوآور است. به ويژه در اين رابطه می‌توان به فتوای پاک بودن اهل کتاب اشاره کرد که در ميان انديشمندان مسلمان بی‌سابقه بود. در پی اين رأی بود که آيت‌الله حکيم، مرجع شيعيان، فتوای خود را به پاک بودن اهل کتاب تغيير داد. نيز می‌توان به عدم قصر نماز در شرايط کنونی اشاره کرد. و مباحثی از اين قبيل. مباحث وی در اقتصاد جالب و آموزنده است.

نيز بايد از مباحث تفسيری وی ياد کنم که درک و فهم قرآن را برای جوانان و قشر روشنفکر ميسور کرده و آنها را با قرآن آشتی داده است.

افزون بر همه اينها بايد بنويسم که امام سيد موسی صدر در شمار نخستين دانش‌آموختگان حوزوی است که به دانشگاه وارد می‌شود و به تحصيل دانش جديد اشتغال می‌ورزد. آن هم در رشته حقوق و اقتصاد. در زمينه تحول در ساختار حوزه نيز تأملات و تلاش‌هايی از ايشان به يادگار مانده است. تأسيس مجله مکتب اسلام در دهه سی در شمار نخستين کارهايی است که حوزه را از لاک خود بيرون می‌آورد و نوانديشان دينی را در مسيری قرار داد که امروزه بسی بسيار پيشروتر از آن زمان و قوی‌تر و سازماندهی شده‌تر به حرکت خود ادامه می‌دهد. تحولی که ايشان در لبنان ايجاد کرد از جنبه عملی بسيار قابل توجه و تأمل است. و....

برای مطالعه اخبار و گزارش‌هايی درباره امام سيد موسی صدر اينجا را کليک فرماييد.

يادش به خير و با آرزوی اينکه به زودی خبرهای خوشی از ايشان برسد.

شریف لک‌زایی ، ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۸٤.

مطالب مرتبط

انسجام و همبستگي اسلامي در انديشه و عمل امام موسي صدر

فكر سياسى امام موسى صدر (1)

فکر سياسى امام موسى صدر(2)

فكر سياسى امام موسى صدر (3)

موسی! تو سی شب وعده کرده بودی نه سی سال

راز محبوبیت امام موسی صدر؟

امام موسي صدر همان وقت نيز آدم روشني بود

دکتر سریع القلم: مجذوب اندیشه امام موسی صدر شدم

ايران و ليبي و قصه غربت امام موسي صدر

امام سید موسی صدر در غربت غربی

برای نخستین بار: تدوین اندیشه سیاسی امام موسی صدر

توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان

گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان

امام موسی صدر و مصطفی عقاد

یادی از امام موسی صدر

نای و نی

شریعتی، چمران و امام موسی صدر

درباره امام موسی صدر

امام موسی صدر و اولویت آزادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید