جدیدترین مطالب

این روزها همایشی با عنوان «جايگاه آزادی در اصلاحات و نوگرايی»  به همت مرکز مطالعات و تحقيقات امام موسی صدر در روزهای دوم و سوم دسامبر 2004 مطابق با دوازدهم و سيزدهم آذر ماه 1383 در حال برگزاری در بيروت برگزاری است. اين نهمين کنفرانس «کلمه سواء» است که امسال نيز مانند سال های گذشته با سخنان رهبران طوايف دينی و نماينده پاپ و با حضور رؤسای سه قوه و مقامات لبنانی و ايرانی افتتاح می شود. بر طبق اخبار منتشر شده، در اين همايش بين المللی شخصيت ها و متفکرين برجسته مسلمان و مسيحی آخرين تحقيقات خود را پيرامون آزادی، اصلاحات نو انديشی و نسبت اين پديده ها با يکديگر مطرح می کنند. همچنين، بررسی و نقد آراء و منظومه علمی امام موسی صدر، پرچمدار گفتگوی اديان و نوانديشی دينی، يکی از محورهای اصلی بحث ها و گفتگوهای آن انست.

 

متأسفانه تا آنجایی که خبر دارم تا کنون در ایران همایشی که به اندیشه ژرف ایشان بپردازد برگزار نشده است. چنان که درباره اندیشه دوست دیرین امام موسی صدر، یعنی آیت الله شهيد دکتر سید محمد حسینی بهشتی، نیز جای خالی چنین همایش هایی بسیار محسوس است. مناسب دیدم به همین مناسبت به فرازهایی از اندیشه ژرف و عمیق این متفکر روشن اندیش مسلمان اشاراتی داشته باشم.

 

شاید جالب باشد بدانیم محور اندیشه امام موسی آزادی و کرامت انسان است. این موضوع با مطالعه اجمالی از آرا و آثار آن بزرگمرد قابل حصول است. به ویژه می توان از سخنرانی ایشان، که در ایران با عنوان صیانت از آزادی جز با آزادی میسر نیست منتشر شده است یاد کرد. در این سخنرانی که به مناسبت ترور یکی از روزنامه نگاران ایراد شده است در اهمیت آزادی بیان و مطبوعات و اولویت آزادی مباحث بسیار مهمی را مورد اشاره قرار داده است.

 

«برادران! آزادي، برترين سازوكار فعال كردن همه تواناييها و ظرفيتهاي انساني است. هيچ كس نمي تواند در جامعه محروم از آزادي خدمت كند، تواناييهايش را پويا سازد و موهبتهاي الهي را بپروراند. آزادي يعني به رسميت شناختن كرامت انسان و خوش گماني نسبت به انسان. حال آنكه نبود آزادي، يعني بدگماني نسبت به انسان و كاستن از كرامت او. كسي مي تواند آزادي را محدود كند، كه به فطرت انساني كافر باشد. فطرتي كه قرآن مي فرمايد: «فطره الله التي فطر الناس عليها». فطرتي كه پيامبر باطني و دروني انسان است.»

 

نظیر چنین تأکیداتی را در باب آزادی می توان در بحثی که ایشان درباره عبادت و عبودت ایراد کرده نیز مشاهده کرد. ایشان با تفکیک عبودیت از عبادت بر این باور است که عبودیت همانا بندگی است و در بندگی نوعی ذلت و حقارت نهفته است و خداوند نمی خواهد بهترین مخلوش او را از روی ذلت و حقارت پرستش نماید. پرستش خداوند و به عبارت دیگر عبادت، عین آزادی است. عبادت همراه با آزادی و عشق سزاوار خداوند است و نه عبودیت. شاید مناسب باشد سطری از سخن اصلی او را با هم مرور کنیم:

 

« من مي خواهم بگويم كه اساسا عبادت خداوند به معناي عبوديت و تقيد نيست.بلکه، عبادت خداوند دقيقاَ برابر است با آزادي. عبادت خداوند يعني آزادي  مطلق. و هر اندازه عبادت فزوني يابد و در راه عبادت بيشتر گام نهي،  آزادتر خواهي شد.»

 

نگارنده امید می برد در نخستین فرصتی که به چنگ می آورد به نقد و بررسی، توصیف، تبیین و تحلیل اندیشه سیاسی این اندیشمند مسلمان برجسته ایرانی بپردازد. به ویژه در این زمینه توجه و تأکید ویژه‌ای می بایست بر آرای وی در باب مفهوم و منزلت آزادی صورت گیرد. باشد تا با مطالعه آثاری از این دست با آموزه های اصیل دینی بیش از پیش آشنا شویم. فعلاً برای آشنایی بیشتر با پاره ای از آثار ایشان می توانید به پایگاه اطلاع رسانی امام موسی صدر رجوع فرمایید. دو مطلب مورد اشاره در متن نيز در پايگاه مذکور موجود است.

شریف لک‌زایی ، ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۳.

مطالب مرتبط

انسجام و همبستگي اسلامي در انديشه و عمل امام موسي صدر

فكر سياسى امام موسى صدر (1)

فکر سياسى امام موسى صدر(2)

فكر سياسى امام موسى صدر (3)

موسی! تو سی شب وعده کرده بودی نه سی سال

راز محبوبیت امام موسی صدر؟

امام موسي صدر همان وقت نيز آدم روشني بود

دکتر سریع القلم: مجذوب اندیشه امام موسی صدر شدم

ايران و ليبي و قصه غربت امام موسي صدر

امام سید موسی صدر در غربت غربی

برای نخستین بار: تدوین اندیشه سیاسی امام موسی صدر

توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان

گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان

امام موسی صدر و مصطفی عقاد

یادی از امام موسی صدر

نای و نی

شریعتی، چمران و امام موسی صدر

درباره امام موسی صدر

امام موسی صدر و اولویت آزادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید