جدیدترین مطالب

«درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» نوشته شریف لک‌زایی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود. در این کتاب فلسفه سیاسی از منظر امام صدر بررسی شده است.

شریف لک‌زایی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» در هفت فصل به تبیین ابعاد مختلف اندیشه سیاسی این متفکر جهان اسلام می‌پردازد. «شرح حال، فعالیت‌ها و آثار»، «بنیان‌های اندیشه»، «آزادی»، «عدالت»، «انسجام و همبستگی»، «ولایت» و «حکومت» به ترتیب عناوین فصول هفتگانه کتاب است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کتاب به مباحث فقه سیاسیِ امام موسی صدر نپرداخته و بیشتر مباحث با رویکرد فلسفه سیاسی مورد بحث قرار گرفته است عنوان کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» انتخاب شد. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانم دیگر ابعاد اندیشه سیاسی امام صدر را پژوهش و تبیین کنم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره ابعاد اندیشه سیاسی امام موسی صدر گفت: توجه به اندیشه سیاسیِ صدر به دلیل طرح اندیشه این عالم و متفکر شیعی در جامعه متنوع و متکثر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی لبنان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

لک‌زایی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی اندیشه سیاسی امام موسی صدر وجود شرایط فرهنگی متفاوت و متنوع لبنان است که خوانش این اندیشه را در نگاه به مساله آزادی و عدالت، و دولت و حکومت جذاب و خواندنی می‌کند. این خوانش به ویژه در خلق تلفیق اندیشه و عمل امام صدر بسیار مهم است.

لک‌زایی در پایان گفت: چاپ دوم کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین» نیز از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز منتشر شد. چاپ نخست این کتاب در زمستان سال گذشته (1395) در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

شریف لکزایی دارای مدرک دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و هم‌اکنون با درجه علمی دانشیاری در گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تدریس و تحقیق اشتغال دارد.

«آزادی و دانش»، «آزادی»، «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین»، «آزادی سیاسی از منظر آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی»، «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه»، «بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه» و «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت وفقیه» عناوین شماری از تالیفات منتشر شده شریف لک‌زایی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید