چاپ
دسته: يادداشت ها
بازدید: 221
اگر کرونا، مهمان شوم و ناخوانده این روزهای‌مان نبود، الان لابد بسیاری‌مان در راه پیاده‌روی اربعین بودیم. حالا تک‌نگاری‌ها و تحلیل‌ها و یادداشت‌ها تنها راه‌مان برای یاد‌آوری خاطرات سال‌‌‌های خوب همراهی با زوار حسین (ع) است. در ادامه بخشی از یادداشت سال قبل دکتر شریف لک‌زایی، عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را می‌خوانید.

طلیعه­‌ای در استقبال از پیاده­‌روی اربعین
زیارت اربعین اگرچه ریشه دیرینی دارد اما در چند سال اخیر به یک مسأله جدید در ارائه مناسک تازه از شیعیان امامیه نیز بدل شده است. این تنها مناسکی از شیعیان است که تمامی شیعیان را گرد هم می‌­آورد، چونان حج که همۀ مسلمانان را یک‌جا گرد می‌­آورد. جمعیت اما در اینجا بیش از آن مقداری است که در موسم حج مشاهده می­‌شود و البته اعمال مختصه­‌ای هم ندارد که همه ملزم به انجام آن باشند. برای حضور در کاروان راهپیمایان اربعین نیز هیچ محدودیتی نیست؛ فقط کافی است که اراده‌­ای باشد و دعوت و طلبی صورت گیرد. گویا من هم امسال برای این مراسم دعوت شده‌­ام. با پیشنهاد دوستان برای نخستین بار عزمم را جزم کرده­‌ام که به زیارت اربعین بروم و در مراسم پیاده‌روی کاروان اربعین از نجف تا کربلا شرکت کنم؛ البته بهتر است بگویم که این اولین سفر مستقلم به عتبات عالیه مقدسه است. اسفند 1396 که برای همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در بیت‌الحکمه بغداد شرکت کرده بودم، یک روز آخر حضور در عراق به اتفاق همراهان به زیارت مرقد امام علی علیه السلام در نجف و امام حسین علیه السلام در کربلا گذشت. در هر کدام از این دو مکان هم حدود دو ساعت بودیم و آن هم در روز جمعه که زمان شلوغی برای حضور در این اماکن است. یک زمانی یکی از دوستان که در سفر روسیه با هم بودیم، با تعجب می‌­گفت چگونه کشورهای مختلف رفته ولی تاکنون کربلا و نجف نرفته­‌ای؟!
به نظرم چنین سفری فقط یک سفر سیاحتی نیست و نباید هم این‌گونه تلقی شود بلکه سفری پررمز و راز و پرمعناست که باید موعد و زمانش برای رفتن فرا برسد و انسان لایق برای این سفر پرمعنویت شود، فرد باید مسافرِ سالک دعوت و ‌‌طلب شود و شوق و ‌انگیزه رفتن در انسان به وجود آید. زیارت اولیا و انبیا و ائمه نباید عادت شود. وقتی عادت شد، عادی می‌شود و اثرات معنوی خود را از دست می­‌دهد. زیارت باید تازگی داشته باشد و بتواند روح و جان آدمی را صیقل داده و ارتقا دهد. من هر سال حداقل یک بار به زیارت امام رضا علیه السلام می­روم. این سفر به نوعی شاید عادی و عادت شده است. زمانی در سفر دیگری با یک شهروند شیعه کویتی همراه و هم‌سفر بودم. می­‌گفت طی یک سال حداقل ماهی یک‌بار برای زیارت امام رضا علیه السلام به ایران آمده است. شوق و ذوق حضور در این مکان از برق چشمانش هویدا بود. گو اینکه هر بار به زیارت می­‌رود، آن زیارت برایش تازگی دارد و عادتی که باید انجامش دهد، نشده است. او برای اینکه باورم شود که راست می‌گوید، گذرنامه خودش و دفعاتی که مهر ورود و خروج به شهر مشهد بر آن حک شده بود را هم نشانم داد. به نظرم زیارت اربعین به کنگره‌­ای عظیم برای گردهمایی شیعیان و اگر بخواهیم دایره‌­اش را گسترده­‌تر کنیم، همۀ دوستداران اهل‌بیت علیهم السلام از سراسر جهان تبدیل شده است زیرا در آن فقط شیعیان حضور ندارند و این مراسم فقط رنگ شیعی ندارد. در کاروان اربعین کسی از ملیت و مذهب و حتی دین زائر پرسش نمی­‌کند. نه‌تنها اهل سنت بلکه متدینان مسیحی نیز در این مراسم حضور می­‌یابند و راه را می­‌جویند و بر آن هستند تا حرکت کنند. حرکت خود موضوعیت دارد و واجد اهمیت است. هیچ‌گاه نباید توقفی صورت گیرد جز برای برداشتن توشۀ سفر.

مراسم اربعین امسال البته در فضای خاصی انجام خواهد شد. مردم برخی از مناطق مختلف عراق که در شمار شیعیان هم هستند در روزهای گذشته اعتراضاتی را نسبت به دولت شکل دادند. برای هر آشنای با حوادث منطقه روشن است که برخی بر آن هستند از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کنند؛ دقیقاً کاری که در سوریه انجام و اعتراضات مردم آنجا به انحراف کشیده شد و آنها را به فضایی سوق داد که تقریباً با تخریب زیرساخت‌­های این کشور همراه شده و متأسفانه آسیب‌­های جدی به این کشور وارد آورده است. اکنون، اعتراضات عراق بهانه‌ای را پدید آورده است که عده‌­ای عقده‌گشایی شکست­ه‌ای خود را در سوریه و لبنان و یمن بر گرده خواسته‌های مردم عراق سوار کنند و بر خر مراد سوار شوند و بتازند. این در حالی است که خواسته‌­های اصلی مردم نه در تضاد با ارزش­‌های زیارت اربعین بلکه در راستا و هماهنگ با آن است. آنها که بر آن هستند از این اعتراضات برای خود کلاهی بسازند، آخرین تقلاها را دارند انجام می‌­دهند تا بلکه از این اعتراضات منافع خود را صید كرده و همراهی دو ملت عراق و ایران را خدشه‌­دار كنند. وجود عتبات عالیه مقدسه و حوزه علمیه شیعه در نجف و نیز حضور مراجع و علمای بسیاری که در عراق بوده و هستند، مبنای بسیار خوبی برای همبستگی ایرانی‌ها و عراقی‌ها پدید آورده است که باید در حفظ و حراست از آن تلاش کرد.
یقیناً اربعین امسال، اربعین به‌یاد‌ماندنی­‌تری خواهد بود و حرکت کاروان اربعین را پرشتاب­‌تر خواهد كرد.
 
آغاز راه و حرکت
امروز نخستین روز سفر به سمت عراق برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی است. همسفرانم آقایان دکتر رسول نوروزی و دکتر مختار شیخ حسینی هستند. هر دو عزیز از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند. مسوولیت برنامه و کاروان با آقای دکتر شیخ‌حسینی است و زحمت کارهای این سفر شخصی بر دوش ایشان است. کاروان سه‌نفرۀ ما شاید یکی از کوچک­‌ترین کاروان­‌ها در این حرکت عظیم است و همچون قطره­ای است در میان اقیانوسی که دل­‌های عشاق اباعبدالله الحسین علیه السلام را به همدیگر نزدیک کرده.
از قدیم اربعین برایم خاطره ‌انگیز بوده است. آنچه از گذشته­‌های نه چندان دور به یاد دارم، توزیع حلیم سیستانی (به لهجه سیستانی، غُلُور) در روز اربعین حسینی است که در غالب مساجد و محلات سیستان انجام می‌­شد. برای من مراسم اربعین در سیستان با همین حلیم آن آشناست. اصلاً گویا اطعام به شکل­‌های مختلفی که در این‌گونه مراسم انجام می­‌شود، به جزء لاینفکی از این آیین­‌ها مبدل شده است. مراسم سینه‌زنی در سیستان در گذشته به 10 شب نخست ماه محرم منحصر بود؛ البته دو، سه شب اول هم باز تقریباً خبری از سینه‌زنی و حرکت هیأت­‌ها در خیابان­‌ها نبود ولی کم‌کم از شب­‌های چهارم به بعد بازار سینه‌زنی و زنجیرزنی هم گرم می­‌شد و چهره‌های تازه زیادی هم در مسجد آمد و شد داشتند، آن هم بعد از نماز و منبر و روضه. اغراق نکرده‌ام اگر بگویم جمعیت حاضر در ابتدای شب تا انتهای آن کاملاً دیگرگون می­‌شد و تیپ­‌های انتهای برنامه کاملاً افراد جدیدی بودند که به ندرت هم در مسجد پیدایشان می‌­شد اما باوجود این 10 شب، در طی دیگر ایام ماه محرم و صفر گرچه مراسم سخنرانی و روضه برقرار بود اما دیگر از سینه‌زنی خبری نبود و مخاطبان هم همان چهره‌­های قدیمی بودند که غالباً به مسجد رفت و آمد داشتند.
اکنون اما در همان ایامی که خاطرات قیام امام‌حسین ؟ع؟ در سیستان در خاطرم زنده شده، به سمت کربلا، مهم‌­ترین محل رویارویی حق و باطل، می­‌روم؛ گو اینکه باید حرکتی صورت گیرد. در اینجا حرکت، خود مقصود و مراد است. تا حرکتی هم انجام نشود، هیچ هدفی محقق نمی­‌شود؛ اما از سویی «کرب و‌بلا» هم واژه خاطره‌‌انگیزی برای عشاق امام‌حسین ؟ع؟ است. برای آنان که می­‌خواهند رنج و مرارت­‌های اهل بیت علیهم السلام را در این مورد بازگو كنند از کرب و بلا سخن می­‌گویند که آشکارا نشان‌دهندۀ ظلم و ستمی است که بر خوبان امت پیامبر و سلالۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رفته است.
حرکتم با دوستانم از قم شروع شد؛ البته من خودم را از تهران به قم رساندم و در ترمینال مسافربری قم به دوستان ملحق شدم. همانند همۀ ایامی که تقاضا برای سفر با وسایل نقلیۀ عمومی زیاد است، با زحمت خودم را به قم رساندم. گو اینکه حرکت نمی­‌تواند بی‌زحمت باشد؛ اما در هر حال این ایام، روزهای پادشاهی شرکت­‌های مسافربری هم هست که هر گونه می­‌خواهند با مسافران برخورد می‌كنند. گویا باید موکب‌­های مرکب حمل‌ونقل رایگان هم شکل گیرد و موکب­‌ها فقط به ارائۀ خدمات تغذیه در بین راه محدود نشوند؛ البته به صورت اندک و جسته و گریخته چنین موکب‌هایی وجود دارد؛ چه در ایران و چه در عراق.

روزنامه صبح نو، شنبه، 12 مهرماه 1399.