چاپ
دسته: يادداشت ها
بازدید: 212
از روز گذشته تک‌نگاری‌ها و یادداشت‌های دکتر شریف لک‌زایی از زیارت اربعین سال گذشته ایشان را منتشر کردیم. در این روزها که به‌واسطه کرونا سعادت زیارت از محبین اهل بیت علیهم السلام گرفته شده، خوب است با روایت دکتر لک‌زایی راهی مسیر شویم. در این گزارش، قسمت دوم روایت را می‌خوانیم.

شرط حرکت، ترک وابستگی‌­ها و تعلقات
همان‌قدر که اربعین برای عده‌ای عشق و ارادت به امام حسین علیه السلام را برجسته و پررنگ می­‌کند، اما برای برخی نیز این ایام تجارت و به قول امروزی­‌ها بيزنس است. در حالی که مسافران به عشق حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام در اتوبوس جای گرفته­‌اند اما راننده و شرکت تعاونی منازعه­‌ای را بر سر درصد پول بلیط دریافتی شکل داده‌­اند. این مسأله نشان‌دهندۀ آن است که این ظرف و تکنولوژی، آن فهم و درک عشق زائران حسینی و حرکت کاروان اربعین را ندارند. زبان تکنیک و تکنولوژی، زبان عشق را نمی‌­فهمد و بلکه شاید بتوان گفت در بسیای از مواقع، زبان صاحبان این تکنیک نیز، زبان عشق نیست و فهمی از عشق نهفته در آن ندارند. شاید برای برخی چنین ایامی بهترین ایام برای منفعت بردن و سود مادی است که شاید در دیگر ایام سال چنین فضایی وجود نداشته باشد. از این رو شاید این ظرف هم باید دچار تغییراتی شود که لایق مسافران خود بشود. ما البته هنگامی که در پیاده‌روی هستیم، گرفتار و درون این ظرف نیستیم؛ اگرچه گرفتار تکنولوژی­‌های دیگری هستیم که به اندازه زیادی ما را به خود وابسته کرده است. بگذرم از اینکه برخی 
صاحب‌نظران قصه بهره­‌مندی از تکنولوژی برآمده از مدرنیته را از باب اکل ميته برای خودشان توجیه کرده‌اند.
به نظرم در حرکت کاروان زیارت اربعین و پیاده‌­روی منتهی به این زیارت نباید به هیچ چیزی وابسته بود. نوعی رهایی از همه چیز باید رقم بخورد و فضایی ملکوتی پدید آورد تا بتواند مظروف خود را ارتقا و حرکت دهد. این رهایی در حرکت عظیم حج البته بیشتر به چشم می‌­آید زیرا فرد حتی در نوع پوشش هم از یک نوع رهایی برخوردار شده است. اگر حرکت کاروان زیارت اربعین که در پیاده‌­روی 80 کیلومتری جلوه­‌گر شده است، نتواند انسان را اندکی از زمین جدا كند، به نظر مظروف نتوانسته کالبد ظرف بسته خود را شکسته و به سمت معبود حرکت كند؛ بنابراین پیاده‌روی اربعین 
می‌­تواند به معنای حرکت به سمت رهایی از هر گونه وابستگی و دلبستگی تلقی شود و باشد. پیاده‌­روی البته آغاز حرکت است و شاید هم به نوعی وقتی در کاروان زیارت اربعین قرار می‌­گیری، یعنی خود به خود به یک حرکت وادار شده‌­ای؛ اما حرکت هم دارای ابعاد و اضلاع و ارکانی است که باید مورد توجه زائر قرار گیرد.
سنت پیاده­‌روی به لحاظ مذهبی البته سنت دیرینه‌­ای در میان ادیان مختلف است و در اسلام به‌ویژه بر این سنت تأکید شده است؛ شاید به دلیل خلوص زیادی که فرد با این عمل به دست می‌آورد. این خلوص درواقع به نوعی سلوکِ سالک را خالص می­‌کند. من اما از زاویه دیگری هم به این ماجرا می‌‌­نگرم و آن رهایی و خلوص از تمامی وابستگی‌ها و دلبستگی­‌هاست. این خلوص، آغاز سلوکِ سالک است. از همین رو است که حکما و عرفای مسلمان بر انجام آن تأکید داشته و عامل به آن بوده‌اند. برای نمونه می‌­توان از پیاده‌روی ملاصدرا برای انجام مناسک حج یاد کرد که به طور مکرر و گویا هفت‌بار با پای پیاده انجام داده است و سرانجام در آخرین سفر پیاده خود از حج در محدوده شهر بصره وفات کرده و بدن وی از آنجا به نجف منتقل و در جوار مولایش امام علی ؟ع؟ مدفون شده است؛ بنابراین گرم نگه‌داشتن این سنت می­‌تواند حسنات زیادی را به همراه داشته باشد؛ به ویژه اینکه امروزه صاحب‌نظرانی از وجه تمدنی پیاده‌روی اربعین هم سخن گفته­‌اند که در جای خود به نظرم باید تقریر صحیحی بیابد.
 
گذر از مرز جغرافیایی
هنگام عبور از مرز، یک توقف کامل و یک معطلی بی‌برنامه و یک سرگردانی چندساعته را تجربه کردیم. عبور از سمت گذرهای ایران، اگرچه با سرعت نسبی صورت گرفت اما در طرف عراقی ازدحام بیش از حد شده بود و تقریباً زائران از کندی گذرهای آن سو در هوای گرم و سوزان و گرد و خاک اطراف خسته و کلافه شده بودند. این در حالی بود که در طرف ایرانی، کارها باوجود کنترل­‌های متعدد، اما بسیار زود انجام می‌­شد ولی در طرف عراقی به عمد یا غیرعمد 
صف­ های طویلی شكل گرفته بود و اتلاف وقت زیادی صورت می­‌گرفت و از طرفی انرژی و ذوق و شوق زائران گرفته می‌­شد. ناگفته نماند اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف عراق، در نحوۀ خدمات‌دهی به زائران کاروان­‌های زیارت اربعین هم تأثیر گذاشته و در طرف عراقی هنوز آمادگی زیادی به وجود نیامده است. این توقف خسته‌کننده که به دلایل انسانی به وجود آمده، البته باعث پرخاشگری برخی زائران هم شده است. برخی از زائران هم بی توجه به دیگران، لب به سیگار می‌زنند که طبیعتاً باعث اذیت دیگران می­شود؛ البته دولتین ایران و عراق هم باید این آمادگی را در خود به وجود آورند. این آمادگی در سویۀ دولت ایران به نظر خوب است اما در سویۀ عراقی آن وجود ندارد؛ اما این معطلی‌­ها نباید باعث دلسردی شود که مقصود حرکت است. گو اینکه مرحلۀ نخست حرکت در کاروان زیارت اربعین هم آمادگی است؛ آمادگی برای رهایی از خود و هر آنچه انسان به آن وابسته است. در اینجا زائر به دلیل اینکه از حرکت بازداشته و معطل می‌­شود، شاید دلسرد شود اما در ادامۀ راه و به ویژه با حضور مردم عراق که پیاده­ روی و پذیرایی از زائران زیارت اربعین را  از همین ابتدای راه آغاز کرده‌­اند، مجدداً شور و نشاط به زائران بازمی‌­گردد.
کاروان سه نفرۀ ما و دیگر کاروان­‌ها و افرادی که خودشان به تنهایی آمده ­اند، تقریباً از برنامه‌ریزی انجام‌شده خود عقب مانده‌­اند. برنامه پیش‌بینی‌شده ما این بود که صبح زود از مرز مهران عبور کنیم و تا ظهر خودمان را به نجف رسانده باشیم و پس از زیارت حرم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای پیاده‌روی عازم جاده و کاروان زیارت اربعین شویم و در مسیر پیاده‌روی قرار گیریم و صبح چهارشنبه و روز پنجشنبه را هم به پیاده‌روی بپردازیم و غروب و شب جمعه در کربلا باشیم اما با تأخیر پیش‌آمده بعدازظهر یا غروب در نجف خواهیم بود.
تقریباً تأخیر و معطلی همه زائران را کلافه کرده است، 
به خصوص بانوان و کودکان خردسال آنان را. تقریباً چهار تا پنج ساعت را در مرز برای مهر ‌کردن گذرنامه‌­ها گذراندیم. مشکل البته بعد از ورود به عراق بیشتر آشکار می‌­شود. کمبود آب و به خصوص توزیع نامناسب آب و امکاناتی که بتواند از رنج معطلی چند ساعته زائران در مرز بکاهد، محسوس است. به نظر می­‌رسد اگر چند موکب در بدو ورود به عراق دایر شده بود که جواب‌گوی این تعداد زائر باشد، مناسب‌تر بود زیرا از خستگی زائران کاسته می‌­شد. افزون بر تأخیر ایجادشده و کمبود امکانات، آلودگی هوا هم زیاد است و محل ورود به خاک عراق، حتی کیوسک­ های ممهور ‌کردن گذرنامه فرورفته در غبار و آلوده است. این وضعیت البته بعداً در تمامی مناطقی که حرکت زیارت اربعین در آنجا اتفاق می ­افتد هم جریان دارد که به نظر در سال­‌های آینده باید فکری برای آن بشود؛ به خصوص که زیارت اربعین دیگر یک مراسم آیینی عراقی نیست بلکه از سرتاسر دنیا برای برگزاری این مراسم به عراق می‌آیند و باید حساسیت ­ها نسبت به ارتقای وضعیت بهداشتی بهبود یابد. من خودم که به غبار و ریزگردها حساسیت دارم، شروع به عطسه زدن کردم و این به معنای آن بود که آلودگی وجود دارد و البته در مواردی هم زیاد است؛ البته كمي که از محل ممهور ‌کردن گذرنامه گذشتیم، پذیرایی با هندوانه انجام می­شد که ما هم به آخرین قطعه­‌های هندوانه­‌ها رسیدیم. به تعدادی که بعد از ما می­‌رسیدند هم نرسید. این موارد نشان می ­داد هنوز آمادگی برای حضور زائران وجود ندارد یا اینکه امکانات مهیاشده نمی‌­تواند پاسخگوی این تعداد زائر باشد.

روزنامه صبح نو، یکشنبه، 13 مهرماه 1399.

مطالب مرتبط

ورای یک مناسک شیعی: سفرنامه زیارت اربعین به روایت شریف لک زایی - 1