جدیدترین مطالب

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به علت به وجود آمدن شر بیان کرد: از نگاه فلسفی، شر یا بدی در هستی وجود ندارد و هستی خیر مطلق است، اما امام موسی صدر در باب علت شر می‌گویند هنگامی حاصل می‌شود که یک چیزی در جایگاه خودش نباشد. وقتی عدالت وجود نداشته باشد، باعث ایجاد شر می‌شود، چون عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیزی به جای خودش است و وقتی چیزی در جای خودش نباشد یا حق چیزی ادا نشود، شر به وجود می‌آید. 

به گزارش ایکنا؛ سومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با محوریت آراء و اندیشه‌‌های امام موسی صدر در کتاب «برای زندگی»، شب گذشته، ۲۷ فروردین‌ماه، برگزار شد که در ادامه مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ. مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ. وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ. وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ. وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ».

در جلسه دوم، سوره ناس را به بحث گذاشتیم و امشب به سوره فلق می‌پردازیم. این سوره نیز در ادامه سوره ناس به ابعاد دیگری از معنای پناه بردن به خداوند اشاره دارد و اینکه چطور از شر اشرار و شر شرور به خدا پناه ببریم. به نوعی به تعبیر صدر، این سوره و این قبیل سوره‌ها، تربیتی هستند و مضامین تربیتی و اجتماعی آنها بسیار پررنگ است و این نگاه تربیتی، تأثیرات اجتماعی دارد و در صورت عمل، در حوزه مباحث و مناسبات اجتماعی و روابط اجتماعی دچار تأثیراتی از این مضامین می‌شویم. چونان که در بحث‌های گذشته گفته شد، تفاوت این سوره با سوره ناس در این است که در سوه فلق انسان از سه شر به یک صفت خداوند، یعنی پروردگار روشنایی و پگاه پناه می‌برد، اما در سوره ناس، ما از یک شر، یعنی وسواس خناس به سه صفت خدا پناه می‌بریم که اهمیت بیشتری هم داشت.

شریف لک زایی با اشاره به آرای تفسیری امام موسی صدر در مورد آیات سوره ناس بیان کرد: در این سوره، پناه بردن به خداوند بدین معناست که انسان متصف به صفات خدا شود و به تعبیر دیگر، تخلق به اخلاقی الهی اتفاق بیفتد که همان حکمت عملی است و در فلسفه اسلامی به صورت برجسته‌ای مطرح می‌شود. 

به گزارش ایکنا، دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با محوریت آرای و اندیشه‌‌های امام موسی صدر در کتاب برای زندگی، شب گذشته، ۲۶ فروردین‌ماه، برگزار شد که در ادامه مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

وقتی امام موسی صدر از نگاه اجتماعی دین سخن می‌گوید، این را در آیات قرآن هم نشان می‌دهد و از نگاه ایشان دین و قرآن برای زندگی است و می‌توانیم زندگی‌مان را با ابتنا بر قرآن و دین با این قرائتی که امام موسی صدر دارد، بنا کنیم. بحث در این جلسه پیرامون سوره الناس است. آنچه که امام در اینجا مورد تاکید قرار می‌دهد این است که ما به خداوند پناه ببریم و راهکار پناه بردن به آفریدگار روشنایی را بیان می‌کنند.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نظرات تفسیری امام موسی صدر در مورد تفسیر سوره اخلاص به وجه اجتماعی این تفسیر اشاره و بیان کرد: امام موسی صدر وجه اجتماعی سوره و این آیه را نیز بیان کرده‌اند که در پیشگاه خداوند انسان‌ها هیچ تفاوتی ندارند و سیاه و سفید و غنی و فقیر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه موجودات جهان در برابر خدا مانند دانه‌های شانه هستند.  

شریف لکزایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش ایکنا، نخستین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با محوریت آرای و اندیشه‌‌های امام موسی صدر در کتاب برای زندگی، شب گذشته، ۲۵ فروردین‌ماه، برگزار شد که در ادامه مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

دومین اثری که در مورد تفسیر قرآن امام موسی صدر منتشر شده، کتاب «برای زندگی» است که به تفسیر سوره‌های قصار قرآن پرداخته است. آنچه در این مباحث دنبال می‌کنیم مروری بر برخی مباحث امام موسی صدر در این مجموعه است. تلاش ما این است که در این فرصت مباحث اجتماعی قرآن را براساس این نگاه تفسیری برجسته کنیم. چون نگاه ایشان به دین اجتماعی است و دین را این طور می‌بینند که می‌تواند در مورد مسائل زندگی، نقش‌آفرینی کند و سرنوشت انسان و جامعه را مورد توجه قرار دهد. بنابراین از نگاه ایشان، قرآن برای زندگی تلقی می‌شود و نه برای صرف تلاوت کردن که البته آن هم مهم است، اما تدبر در آیات قرآن و بهره‌گیری از آیات در زندگی در مباحث تفسیری امام بسیار برجسته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه استقامت به معنای رضایت و تن دادن به وضعیت موجود نیست و این خلاف آموزه‌های قرآنی و دینی است. گفت: تواصی به معنای برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با چیزی است که وضعیت موجود را ایجاد کرده‌ و در این راستا مدیران و متولیان امر، باید با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان این شرایط نامساعد را به وضعیت مطلوب بازگردانند. 

اعتراض به شرایط نامطلوب جامعه یک نوع استقامت استشریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: تواصی به معنای استقامت، مقابله و مبارزه بدون برنامه‌ریزی و کورکورانه در برابر تهاجم دشمنان نیست بلکه به آن معناست که برای مقابله با چیزی که وضعیت موجود را ایجاد کرده‌، برنامه‌ریزی مناسبی کنیم تا وضعیت مطلوب برقرار شود.

وی اظهار کرد: عده‌ای ممکن است، تواصی به صبر و حق را باری بر دوش مردم و مسئولان تلقی کنند اما نگاه درست آن است که این امر راهگشای مسیر مطلوبی است که باید طی شود.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است معضل امروز کشور که اخلاق متفاوتی را در میان مسئولان ایجاد کرده، افزایش فاصله آنها با مردم است، لذا اولین اقدام برای حرکت به سمت حکمرانی اخلاقی شفاف‌تر شدن رابطه و تعامل بین مردم و مسئولان است و منظور از شفاف‌‌تر شدن هم مردمی‌تر شدن مسئولان است.

شریف لک‌زایی

یکی از مسائل مهمی که به نظر می‌رسد در نظام اسلامی و در سطح حاکمان به بوته فراموشی سپرده شده و علیرغم سر دادن شعارهای بسیار اما در عمل با بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان نظام مواجه شده است مسئله اخلاقمداری و توجه به مسئله حکمرانی اخلاقی است.

در عین حال حکمرانی هم اخلاق و آدابی دارد که از آن به عنوان اخلاق حکمرانی تعبیر می‌شود که در حقیقت بیانگر شاخص‌ها و اصول حکمرانی است که این شاخص‌ها در حکمرانی دینی و غیر دینی غالباً مشترکند اما در عین حال حکمرانی دینی شاخص‌های متفاوت و مخصوص به خود نیز دارد که این از جهت اهمیت مؤلفه اخلاق در حکمرانی دینی است لذا می‌توان گفت اخلاق حکمرانی در حکومت دینی ایجاب می‌کند که حکمرانی به سمت اخلاقی‌تر شدن حرکت کند.

برخی کارشناسان نگاه فرصت‌محور به این سفر دارند و نیمه پر لیوان را مهم‌تر می‌دانند. دکتر شریف لک زایی، پژوهشگر اندیشه سیاسی ضمن مهم‌دانستن اصل این دیدار می‌گوید: «اینکه دو مرجع عالی‌مقام دینی بنشینند، به نظر اتفاق و حادثه مهمی است. این دو نفر در ضمن این دیدار می‌توانند کارهایی را که می‌شود برای انسان انجام داد بررسی کنند، چرا که بنیاد هر دین و مکتب و همه پیامبران این بوده است که مصائب مادی و معنوی‌ انسان کم شود».

این کارشناس اندیشه سیاسی در ادامه نقبی به تاریخ زده و می‌افزاید: «اگر اندیشه امام موسی صدر را درباره نزدیکی بین ادیان دنبال کنیم می‌بینیم مسیری که ایشان پیشنهاد کرد می‌تواند به دین‌ورزی و دینداری و تعمیق ایمان موحدان ابتدا در لبنان و سپس در منطقه و جهان کمک کند. امام موسی صدر، دیدارهای زیادی نیز با اصحاب کلیسا داشته و حتی بارها به واتیکان سفر کرده است. ایشان همچنین در خود لبنان سخنرانی‌های متعددی در کلیسا داشته است، که تأکید دارد عالمان دین و روحانیت و حوزه‌های دینی و کلیساها به‌گونه‌ای حرکت و رفتار کنند که دین‌ورزی در جامعه با این نگاه که دین یک امر اجتماعی است تعمیق یابد. یعنی نگاه این بزرگواران این است دین یک نگاه اجتماعی به پدیده‌های سیاسی است و به‌همین دلیل از این منظر می‌تواند به انسان و حل مشکلات انسان معاصر کمک و مسیرهایی را ایجاد و طی کند که این انسان از آرامش بیشتری برخوردار شود».

لک زایی اضافه می‌کند: «قصه عراق و خشونت‌هایی که در این سال‌ها در این کشور وجود داشته است هم به‌زیان مسلمانان و هم به‌زیان غیرمسلمانان بوده است. به‌نحوی که مطابق آمار، ۸۰درصد مسیحیان عراق از این کشور مهاجرت کرده‌اند. به‌همین دلیل به نظرم این گفت‌وگوها می‌تواند کمک کند این فضای خشن کمرنگ‌تر شود.

شریف لک زایی معتقد است که برای حل مشکلات جامعه باید به گفت‌وگو روی آورد که البته این روزها در جهان اسلام نیز کمتر با این مقوله رو‌به‌رو هستیم و دلایل عمده آن را باید در سیطره فرمالیزم و مصلحت‌سنجی‌ها بدانیم که اجازه نمی‌دهند گفت‌وگوهای سازنده در حیطه مسائل دینی شکل بگیرند. از طرفی عدم تحمیل دیدگاه‌ها به طرف مقابل و درک حقیقت دیگران هم باید مورد نظر ما باشد که عمدتاً با آن فاصله داریم. 

شریف لکزایی، دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش ایکنا، گفت‌وگو از اهمیت فراوانی برخوردار است و ادیان نیز به گفت‌وگوهای آزاد و سازنده فراخوانده‌اند. به منظور بررسی این مسئله و چگونگی رسیدن به یک گفت‌وگوی سازنده با شریف لک زایی، دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

ایکنا ـ در ابتدا مناسب است مصاحبه را با تعریف گفت‌وگو آغاز کنیم. یک گفت‌وگوی سازنده و آزاد به چه گفت‌وگویی اطلاق می‌شود و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یک گفت‌وگو دو طرف دارد؛ به تعبیری باید بگویم، این فرایند عبارت از گفت‌وشنود است و یک طرف می‌گوید و یک طرف می‌شنود و بالعکس. لذا یک تبادل زبانی و ارتباط لسانی، سمعی و استماعی اتفاق می‌افتد. از این‌رو یک فرایند یک‌طرفه نیست و حتماً دوطرف، در یک گفت‌وشنود دائمی با یکدیگر هستند، اما اینکه چقدر سازنده باشد، تلقی بنده این است که اگر دوطرف بتوانند با یکدیگر، فارغ از هر مسئله‌ای به یک نحو آرامش‌بخشی سخن بگویند و به اصطلاح گفت‌وشنود داشته باشند، خود این موضوعیت دارد و در نهایت به نتایج خوبی می‌رسند.

تغییر ماهیت مغول‌ها به تمدن ایلخانی هنر خواجه‌نصیر بود

یک پژوهشگر گفت: تصورم این است که جز خواجه نصیر کسی در دربار ورود نکرده که این قدر به صورت مستقیم و غیرمستقیم منشأ اثر باشد به طوری که پایه گذار یک تمدن شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است. دانشمندی بزرگی که در عرصه های مختلف علمی حضور مقتدرانه داشته و با حضور در دربار هلاکوخان مغول و پسرش توانست خدمات بزرگ علمی به جهان اسلام ارائه کند. اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس، شرح الاشارات، تجرید الاعتقاد از آثار مهم و مشهور او هستند. نصیرالدین طوسی احیاگر فلسفه و مبتکر روش فلسفی در کلام شیعه دانسته شده است. در واقع بعد از حملات غزالی و فخررازی به فلسفه، این خواجه نصیر بود که حیات عقلی و فلسفه را در جهان اسلام احیا کرد و زنده نگه داشت. برخی از علمای بزرگ شیعه که شاگرد وی بوده‌اند، عبارت‌اند از: علامه حلی، ابن میثم بحرانی و قطب الدین شیرازی. خواجه نصیر همچنین ریاضیدان بزرگی بوده است که با یک دهم اوقاف ایران و عراق، رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه را با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بنا نهاد. در گفتگویی با مرتضی یوسفی راد و شریف لک زایی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقش خواجه در حیات عقلی جهان اسلام پرداختیم که در ادامه از نظر شما می گذرد.

شریف لک زایی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تلاش در جهت تحقق عدالت و مبارزه با بی عدالتی در جامعه، حرکت در مسیر جهاد اُمیدآفرینی است.

دکتر شریف لک زایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به اهمیت و جایگاه خاص مقوله عدالت در آموزه های اسلامی اظهار داشت: این که آیا ما توانسته ایم در طول این سال ها عدالت را محقق کنیم، جای بحث دارد و به نظر می رسد که در برخی عرصه ها در مبارزه با تبعیض و بی عدالتی به آن شکل موفق نبوده ایم که باید دلایل و زمینه های آن ریشه یابی و تحلیل درست شود.

وی افزود: آن چه مسلم است این که تحقق عدالت، ضمن ارتقای سطح کارآمدی نظام اسلامی، اُمید را در بین مردم و نسل جوان زنده نگاه داشته و حرکت در مسیر جهاد امیدآفرینی به شمار می رود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در جریان نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامی بر روی تحقق عدالت علوی تأکید بسیار می شد و ما باید بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان آن آرمان ها را دنبال کنیم چرا که به این وسیله می توان در مسیر اُمیدآفرینی و تقویت روحیه امید در بین ملت گام برداشت.

کرسی ترویجی عدالت در حکمت متعالیه برگزار می‌شود

چهارمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمے ذیل کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان عدالت در حکمت متعالیه 29 بهمن ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت پژوهشکده تحول و ارتقا علوم انسانی و اجتماعی، به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان نظریه دولت بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمے ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه با عنوان عدالت در حکمت متعالیه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید باقری دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ناقدان این نشست هستند. همچنین شریف لک زایی دانشیار گره فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دبیر این نشست است.

نشست یادشده چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برپا می‌شود و علاقه مندان برای مشاهده این نشست می‌توانند به لینک http://dte.bz/danaee مراجعه کنند.