جدیدترین مطالب

شریف لک زایی بیان کرد: آیت‌الله مصباح به امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی پرداختند و بحث‌های ایشان از دوره پس از دوم خرداد شکل گرفت که دو ویژگی دارد؛ یکی تبیین بحث‌های نظری و فلسفی در راستای بسط امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی و یکی نیز، نقد فلسفه سیاسی غرب و نقد در حوزه داخلی که ممکن است در داخل، نیم‌نگاهی به اندیشه‌های غربی داشته باشند.
 

شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،

به گزارش ایکنا، نشست «فلسفه سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی»، شامگاه سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با موضوع «حدود آزادی فرد و قدرت دولت در اندیشه آیت‌الله مصباح» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بحث‌هایی را در مباحث ولایت فقیه با آیت‌الله مصباح داشتم و در مجموعه بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه، به تفصیل دیدگاه‌های ایشان را در کنار دیگر نظریه‌ها بررسی کرده‌ام در آنجا آمده است، اما نکته مهمی که از این زاویه باید بحث را آغاز کنم، مبحث امتدادبخشی به بعد سیاسی و اجتماعی فلسفه اسلامی در اندیشه آیت‌الله مصباح است. خیلی از متفکرین ما ورود مستقل و مستقیمی به عرصه سیاسی و اجتماعی نداشتند و این حوزه تا اندازه زیادی مغفول واقع شده و نحیف مانده است.

لک زایی با بیان اینکه به فرمایش آیت الله جوادی آملی انقلاب اسلامی تا حدودی علوم و معارف وحیانی را آزاد کرد گفت: ارزش علوم انسانی اسلامی در جامعه ما همچنان در یک سطح بسیار نازلی قرار دارد،
 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، به دلیل ماهیت اسلامی بودن انقلاب 1357 در ایران، موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی در اوایل انقلاب و سالهای بعد از آن از سوی رهبران انقلاب اسلامی برجسته شد، انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین رویداد ارزشی در تاریخ معاصر ایران، نتایج و پیامدهای فراوانی در حوزه‌های علمی و مطالعاتی به همراه داشته است. علوم انسانی و اسلامی به عنوان بخشی از این حوزه مطالعاتی از جمله دستاوردهای انقلاب بوده است. علیرغم اهمیت و تأثیر گسترده علوم انسانی در زندگی فردی و اجتماعی و نقشی که در روند توسعه کشور دارد، متأسفانه وضعیت این رشته در سالهای قبل از انقلاب اسلامی در کشورمان مطلوب نبوده است. زیرا در آن زمان علوم انسانی، ترجمه متون غربی و کاملاً وارداتی بوده و این‌گونه واردات فرهنگی غرب، از یکسو سبب بی‌اعتقادی و تضعیف باورها و بنیانهای دینی جوانان در کشور گردید و از سوی دیگر نتوانست نیاز فکری و فرهنگی نسل جوان کشور را برآورده سازد.اما علوم انسانی در سالهای پس از انقلاب با علوم اسلامی در هم آمیخته شد و این پدیده توانست  تا حدودی خلاء‌های فراوان موجود در علوم انسانی وارداتی غربی قبل از انقلاب را پر کند لذا در این خصوص با دکتر ‌«شریف لک زایی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

گروه های سیاسی وخطرتفسیر به رأی دیدگاه امام

دکتر شریف لک‌زایی

در نظام جمهوری اسلامی که بر پایه ولایت فقیه سامان پیدا کرده این پرسش به طور جدی مطرح است که بالاخره نسبت میان نظریه ولایت فقیه و نظریه تفکیک قوا به عنوان یک نظریه جاافتاده در نظام‌های سیاسی کنونی چیست و از آنجایی که هر دو این دیدگاه‌ها در قانون اساسی نیز پذیرفته شده است، الگویی که می‌تواند مناسبات بین این‌ها را به خوبی مطرح کند چه می‌تواند باشد.

در یک نگاه کلی‌تر، نگاه فرد و دولت بر اساس این نظریه چگونه ساماندهی می‌شود؟ ما در گفت‌وگو با دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه» و «بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه» سعی کرده‌ایم به پاسخ این پرسش‌ها نزدیک شویم. 

شفقنا- دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از منظر امام موسی صدر دوری از هلاکت، جهاد و شجاعانه به استقبال دفاع و مبارزه با دشمن رفتن است گفت: مقاومت مبتنی بر نگاه تمدنی و آموزه های وحیانی و قرآنی است.

به گزارش شفقنا، شریف لک زایی در هم اندیشی مقاومتِ امت محور که به مناسبت سالگرد شهدای مقاومت و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه «وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» اظهار داشت: امام موسی صدر در تفسیر این آیه آورده که بخش اول بر انفاق تأکید کرده و بخش دوم فرموده که خویشتن را به دست خویش به هلاکت نیندازید و بخش سوم هم به تعبیر وی دل انگیز است و فرموده نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد.

شریف لک زایی با بیان اینکه رویکرد امام موسی صدر، اصلاح اجتماع در همه زمینه‌هاست،‌ اظهار کرد: بررسی اجمالی مباحث تفسیر قرآن امام موسی صدر نشان می‌دهد که قالب بحث‌های ایشان از این نگاه به نوعی اخلاقی تلقی می‌شود و مباحث تفسیر قرآن ایشان در حوزه اخلاق قرار می‌گیرد که از این مسیر جامعه، انسان و دولت اصلاح می‌شود. 

به گزارش ایکنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های «نگاه امام موسی صدر به مسائل قرآنی»، ۲۷ آذر با سخنرانی شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به صورت مجازی برگزار شد که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

بحث‌های تفسیری امام موسی صدر را اجتماعی می‌بینم و تفسیر قرآن امام کاملاً اجتماعی و برای زندگی است و رجوع به قرآن و تلاوت برای این نیست که در آخرت ثوابی ببریم، بلکه ایشان به دنبال اصلاح عینی مادی و معنوی زندگی است. این اصلاح و تمدن و پیشرفت جز با تعامل به وجود نمی‌آید و این تعامل، یک تعامل مثبت بین انسان با محیط است. امام در لبنان دارد برای این تغییرات برنامه‌ریزی می‌کند و بهره‌ای از قرآن نیز برای همین است. تمامی تحولاتی که ایشان در لبنان رقم می‌زند را از این منظر می‌دانم و این مجموعه مباحث تفسیری ایشان این نکته را نشان می‌دهد. این اصلاح جامعه، انسان‌سازی و جامعه‌سازی نیز یک‌بُعدی نیست و در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اقداماتی دارد.

شریف لک زایی در تشریح نگاه تمدن‌ساز امام موسی صدر به قرآن بیان کرد: زمانی تحول، پیشرفت و تمدن به وجود می‌آید که تعاملی شکل بگیرد. امام موسی صدر قائل به یک نظریه تعاملی بر این مبناست و این تعامل را در ارتباط با آموزه‌های قرآنی، تعامل انسان با هستی و قرآن می‌فهمد. تعاملی که مبتنی بر اندیشه و عمل است. 

شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش ایکنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های «نگاه امام موسی صدر به مسائل قرآنی» با محوریت کتاب «حدیث سحرگاهان»، شب گذشته، ۲۴ آذر با سخنرانی شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به صورت مجازی برگزار شد که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

شریف لک زایی با اشاره به آرای تفسیری امام موسی صدر بیان کرد: تلقی امام موسی صدر از قرآن این است که آیات با زندگی انسان درگیر می‌شوند. آنچه امام موسی صدر توقع دارد این است که این انسان در این تحول و پیشرفت به تمدن برسد و تعبیر صریح ایشان این است که قرآن تمدن‌ساز است.
 

شریف لکزایی

به گزارش ایکنا، نشست «نگاه امام موسی صدر به قرآن» شب گذشته، ۲۰ آذرماه، با سخنرانی شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به صورت برخط در اینستاگرام برگزار شد که در ادامه متن آن را می‌‌خوانید؛

نگاهی که به تفسیر امام موسی صدر دارم، شاید برای برخی از صاحب‌نظران متفاوت باشد. کتاب‌های «برای زندگی» و «آیات منتخب» کتبی هستند که در زمینه آرای تفسیری امام موسی صدر در ایران منتشر شده است. به اعتقاد بنده نگاه ایشان به قرآن نسبت به چیزی که برخی دیگر از متفکران دارند، متفاوت است و رویکرد اجتماعی دارد. تلقی امام موسی صدر از آیات قرآن این است که با زندگی انسان درگیر می‌شوند؛ یعنی آیات قرآن طوری است که برای زندگی نازل شده و برای این نیست که فقط تلاوت شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت آزاداندیشی بیان کرد: یک مسئله مهم، دفاع از آزادی اندیشه و تأکید بر لزوم آزاداندیشی است که بتوانیم در این فضا دست به تولید دانش بزنیم و دیدگاهم این است که هرچقدر تولید آزادی‌های سیاسی بسط پیدا کند، می‌تواند به این امر کمک کند که روند تولید دانش تسریع شود.
 
فیرحی همانند میرزای نائینی تلاش کرد خاستگاهی بومی برای تحزب دست و پا کند
شریف لک‌زایی، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از پروژه فکری دکتر داود فیرحی می‌گوید:

فیرحی همانند میرزای نائینی تلاش کرد خاستگاهی بومی برای تحزب دست و پا کند

شریف لک‌زایی گفت: دکتر فیرحی با درک این وضعیت آشفته و البته شدیداً بحرانی در اندیشه بازخوانی سنت تحزب از منظر فقه سیاسی بود که بتواند همانند نائینی خاستگاهی بومی برای تحزب دست و پا نماید و این سنت وارده را با سنت‌های  جامعه ما سازگار نماید.
جای بسی خرسندی است که جناب استاد خسروپناه در گفت‌وگوی مختصر خود که در صفحه اندیشه روزنامه «فرهیختگان» به زیور طبع آراسته شده به نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین پرداخته است. در طی سه چهار سال اخیر که از چاپ و انتشار کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین می‌گذرد تاکنون نقدهای مختلفی بر این کتاب صورت گرفته که همه آنان مغتنم است. ازجمله تاکنون در سه نشست علمی در تهران، قم و اصفهان و با حضور اساتید بزرگواری مانند محمدعلی فتح‌اللهی، ابراهیم برزگر، عماد افروغ و سیدمهدی امامی‌جمعه کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین مورد نقادی قرار گرفته است. نگارنده از این نقدها بسیار آموخته و تجربه اندوخته است. اینک استاد خسروپناه نیز به جمع اساتید ناقد این اثر پیوسته و دیدگاه خود را درباره این اثر ارائه کرده است.