جدیدترین مطالب

امام موسی صدر معتقد است که وقتی همه جامعه در خدمت انسان است، انسان نیز باید در خدمت جامعه باشد که این را با بحث ایمان تقویت می‌کند. در نتیجه باید حق جامعه با ادای خمس پرداخت شود. بنابراین پرداخت خمس وظیفه‌ای است که برای ارتقای اجتماعی باید آن را مورد توجه قرار دهیم. 

به گزارش ایکنا، پانزدهمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب ‌گذشته، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر درباره مسئله خمس و نقش آن در ایجاد اعتدال در جامعه بود که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در این جلسه دو بحث داریم که هر دو به مباحث مالی اختصاص پیدا کرده است؛ یکی ضرورت خمس و یکی هم حرج و مشمولان آن. هر دو به نوعی آسیب‌شناسی تلقی می‌شود و جامعه را به اعتدال می‌رساند و این نشان می‌دهد که اعتدال کلیدواژه بسیار مهمی است. موضوع خمس موضوع مهمی است به ویژه در باب چرایی و ضرورت پرداخت خمس که عمدتاً امام موسی صدر در این بحث به دلایل پرداخت خمس اشاره می‌کند. در اینجا همان نگاه اجتماعی را دارد و اینکه در جامعه، اتفاقی رقم بخورد و سطح برخورداری افراد به سطح قابل قبولی برسد و جامعه به مراتب خوبی ارتقا پیدا کند. لذا هدف ایشان این است که حوزه اجتماعی از آسیب‌هایی که حوزه اقتصادی و مالی دارد، برکنار بماند و مصون شود.

شریف لک‌زایی با بیان اینکه امام موسی صدر، مرگ امت را به معنای مرگ ضروریات و عناصر تشکیل‌دهنده آن تعریف می‌کند، اظهار کرد: به باور امام موسی صدر وقتی اجل امتی می‌رسد و به مرگ منتهی می‌شود، ناشی از فقدان اعتدال است.

به گزارش ایکنا، چهاردهمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب ‌گذشته، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر درباره مسئله اعتدال در جامعه بود که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در این جلسه مبحث زندگی و مرگ را بحث می‌کنیم که به نوعی بحث اعتدال است. البته زندگی و مرگ به معنای فردی نیست، بلکه امام موسی صدر حیات و ممات امت را مطرح می‌کند. قبلاً در مورد معاد حرف زدیم و در ادامه نیز امام گفتاری در این باب دارند، اما در اینجا در مورد حیات و ممات امت‌ها و جوامع سخن می‌گویند که یک جامعه چطور ممکن است بمیرد یا زنده بماند.

غیبت کردن به این معنا است که ما اعتماد و اطمینان را از آن فرد گرفته‌ایم و به تعبیر مهمی که امام موسی صدر مطرح می‌کنند آن فرد وقتی غیبتش می‌شود، یعنی از نظر اجتماعی او را کشته‌ایم. مرگ اجتماعی با غیبت اتفاق می‌افتد که تعبیر بسیار مهمی است. 

به گزارش ایکنا، یازدهمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب‌گذشته، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر درباره مسئله غیبت بود که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در جلسه قبل دو بحث مهم داشتیم؛ یکی بحث مفهوم معاد بود که به نظرم نگاه امام موسی صدر به این مسئله و آنچه ما در دنیا انجام می‌دهیم و ارتباط عمل ما در دنیا، با جزای ما در آخرت را همراه هم می‌دید. گویی دوربینی وجود دارد که سرتاسر زندگی ما را زیر نظر دارد و در آخرت نیز جلوی چشم ما است. همه ارکان بدن هم در آنجا علیه ما شهادت می‌دهند و این نکته مهمی است که چون غفلت داریم شاید به مشکل برمی‌خوریم.

امام موسی صدر معتقد است اگر در جامعه‌ای انفاق صورت نگیرد، در نیازمندان عقده‌هایی شکل می‌گیرد که نتیجه آن نیز انقلاب‌ها و انفجارهایی خواهد بود. بنابراین برای عدم هلاکت جامعه، باید دست به انفاق زد. 

به گزارش ایکنا، نهمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر درباره مسئله انفاق بود که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در جلسات قبل به مسئله آسیب‌های اجتماعی پرداخته شد. از جمله اینکه بحث دروغ یک آسیب بسیار مهم اجتماعی بود که روابط اجتماعی را مختل می‌کرد و امام موسی صدر معتقد بود که کفر نیز سبب اختلال در مناسبات اجتماعی می‌شود. همین بحث نفاق را داشتیم که فرمودند مجمع دروغ و کفر است. بحث‌های مفصل دیگری نیز در این مباحث داشتند که آنها نیز می‌تواند در این فضا مطرح باشد.

شریف لک‌زایی با بیان اینکه نفاق به تعبیر امام موسی صدر سه خطر افساد، سفاهت و استهزا دارد، گفت: وقتی کسی براساس مناسبات درست اجتماعی حرکت نمی‌کند، به یک معنا فساد را گسترش می‌دهد. هنگامی که جامعه در معرض رفتارهای نادرست منافقان قرار می‌گیرد، توانایی‌هایش کم می‌شود، همچنان که پیوندهای اجتماعی را از بین می‌برند و در نتیجه جامعه به فساد کشیده می‌شود. 

به گزارش ایکنا، هفتمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر درباره مسئله دروغ و نفاق بود و در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

بحث دروغ در روابط و مناسبات اجتماعی اخلال زیادی ایجاد می‌کند. رو در روی این بحث نیز صداقت است که امام موسی صدر در بحث‌های دیگری در مورد آن بحث می‌کند و از اهمیت آن در روابط اجتماعی سخن می‌گوید. در یک یادداشت بحث صداقت از دیدگاه امام موسی صدر را مطرح کردم که در فضای مجازی وجود دارد.

مسئولیت‌پذیری انسان از نگاه امام موسی صدر، او را تشویق می‌کند که هم برای خودش در جامعه نقش تعریف کند و هم اینکه به نقش‌آفرینی بپردازد؛ یعنی هم خود را صاحب مسئولیت بداند و هم در حوزه اجتماعی بتواند دست به حرکتی بزند و این مسئولیت تنها مربوط به فرد انسان نیست، بلکه نسبت به همه موجودات است که انسان شایسته نام و عنوان خلیفةالله می‌شود. 

به گزارش ایکنا؛ چهارمین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۹ اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بررسی نگاه تفسیری امام موسی صدر به آیه

«وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و، چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت [فرشتگان]گفتند آیا در آن کسى را مى‏‌گمارى که در آن فساد انگیزد و خون‌ها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را]تنزیه مى‌‏کنیم و به تقدیست مى‌‏پردازیم فرمود من چیزى مى‌دانم که شما نمی‌دانید». بود که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛
امام موسی صدر معتقد است آنچه انسان در آنها نقص دارد، با «الله» تکمیل می‌شود و یک تفسیر مهمی ارائه می‌کند که از حیث اجتماعی اهمیت دارد؛ هر عملی که از انسان سر بزند، اگر برای خدا باشد، انسان را به خدا می‌رساند. 

به گزارش ایکنا؛ سومین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۸ اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برگزار شد که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

موضوع جلسه، تفسیری است که امام موسی صدر از آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» ارائه می‌دهد. او در ابتدا و قبل از اینکه به بحث خود آیه بپردازد، یک مقدمه‌ای مطرح می‌کند و گویا در مجلسی که صحبت می‌کند، علامه «شیخ علی الزین» سخنانی در مورد آیه اکمال دین ایراد کرده که بحث نعیم را به ولایت اهل بیت(ع) و علی(ع) تفسیر کرده است. مقدمه ایشان بر این اساس که با توجه به تفسیری که علی الزین نسبت به آیه اکمال دارد و اتمام نعمت را به علی(ع) و ولایت اهل بیت(ع) منطبق می‌کند است، ایشان بحث مهمی را مطرح می‌کند و می‌گوید گونه‌های تفسیری مختلفی داریم که یکی از آنها تفسیر قرآن بر مبنای روایات است.

شریف لک‌زایی ضمن اشاره به مبانی قرآن‌شناسی امام موسی صدر تصریح کرد: ایشان معتقد است در همه زمان‌ها و مکان‌ها تحدی وجود دارد تا هر‌کس معتقد است قرآن کلام خدا نیست، یک سوره مانند آن بیاورد. 

به گزارش ایکنا؛ دومین جلسه تفسیر قرآن امام موسی صدر با ارائه شریف لک‌زایی به صورت مجازی برگزار شد. وی در این جلسه اظهار کرد: قرار ما بر این بود مباحثی که در جلد دهم کتاب «گام به گام با امام» آمده و ناظر به مباحث تفسیری امام موسی صدر است را به بحث بگذاریم. دیشب بحث مقدماتی امام موسی صدر درباره تفسیر قرآن را مرور کردیم و برداشت ایشان نسبت به قرآن مورد توجه قرار گرفت. خلاصه بحث دیشب این بود که بر اساس برداشت امام موسی صدر، ما امروز می‌توانیم در بحث انفاق، خودمان را مخاطب قرآن قرار دهیم، چراکه قرآن کلام خداوند است و هرچه معرفت ما نسبت به قرآن بیشتر باشد، فهم ما هم بیشتر خواهد بود و اینکه بحث انفاق آثار مهمی در حوزه اجتماعی دارد.

کرونا فرصتی است که فلسفه سیاسی اسلامی توان خود را نشان دهد

مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فرصت مناسبی است که فلسفه سیاسی اسلامی در مقابل بحران کرونا توانایی‌های خود را نشان دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نود و ششمین جلسۀ گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع هم اندیشی کرونا و فلسفه سیاسی ۲۷ فروردین و ۳ اردیبهشت ماه به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.

شریف لک‌زایی مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مباحث مطرح کرده در این نشست گفت: اصحاب فلسفه سیاسی در ایران به خصوص اندیشمندان حوزوی در قم تاکنون راجع به این موضوع واکنش خاصی به لحاظ رسانه‌ای از خود نشان ندادند، به لحاظ علمی هم بحثی را مشاهده نکردیم. بنابراین در این فضا بحث را از منظر فضای مجازی و رسانه‌ای باید بیشتر دنبال کنیم و ایده‌هایی که توسط همکاران مطرح می‌شود در سطح فضای مجازی ارسال شود تا اصحاب فلسفه سیاسی هم در این بحث و موضوع بحرانی در جامعه از منظر فلسفه سیاسی بحثی را ارائه کنند و مشارکت داشته باشند.

امام موسی صدر صراحتاً می‌گوید که استنباط معانی نو از قرآن با تأمل در قرآن و مطالعه نو به نوی قرآن رخ می‌دهد و هر بار که ما با دانسته‌ها و اندوخته‌هایمان به قرآن رجوع کنیم، فهم جدیدی را از قرآن به دست می‌آوریم. شاید به یک معنا نوعی حرکت جوهری وجود دارد و در قرآن نیز می‌توانیم قائل به حرکتی شویم که مطابق زمان پیش می‌رود و مطابق فهم و دانسته‌های ما می‌تواند خودش را تطبیق دهد. 

به گزارش ایکنا، شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته، ۶ اردیبهشت‌ماه، به ارائه نکاتی درباره نظرات امام موسی صدر در مورد تفسیر قرآن پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در مورد تفسیر قرآن، تا الان دو کتاب مستقل تفسیری از امام موسی صدر چاپ شده است. یکی با عنوان «برای زندگی» و یکی نیز با نام «حدیث سحرگاهان». این کتاب «برای زندگی» مجموعه تفسیر سوره‌های کوچک قرآن است که امام موسی صدر آن را در جمع اعضای جنبش امل ایراد کرده و حدیث سحرگاهان نیز مطالبی بوده که ایشان در سحرهای ماه مبارک در رادیو لبنان بیان کرده‌اند. البته یکسری تفاوت‌ها دارند و تفسیر «برای زندگی» مختص همین سور کوچک است و در «حدیث سحرگاهان»، برخی آیات و برخی از سوره‌های کوچک تفسیر شده است.