جدیدترین مطالب

تأثیر وحدت اسلامی بر هم افزایی فکری و علمی جهان اسلام

شریف لک زایی با بیان اینکه گسترش وحدت اسلامی به نوعی هم افزایی مباحث علمی در جهان اسلام ایجاد می کند، گفت: وحدت به ویژه بر تصحیح افکار و تعدیل آراء و ایجاد تعادل علمی هم تأثیرگذار خواهد بود.

شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأثیر وحدت میان مسلمین در تقویت اندیشه‌ورزی و رویکردهای علمی در جهان اسلام گفت: وحدت اسلامی می‌تواند در ابعاد مختلفی تأثیرگذار باشد و یکی از آن ابعاد عرصه فکری و علم است. در مراکز علمی و نهادهایی که کار علمی و کار فرهنگی انجام می دهند اگر شاهد تحقق وحدت باشیم در این صورت به مرور تجمیعی از آرا و نظرات شکل می گیرد که می تواند در پیشبرد مسایل علمی جهان اسلام نقش آفرین باشد.

لک‌زایی با بیان‌اینکه استکبارستیزی نخبگان در عرصه قلم و مطالعه مستمر نمود می‌یابد، گفت: فضای سیاسی ما باید این حرکت نخبگانی را پشتیبانی کند. اساساً استکبارستیزی در این سطح نیازمند مجاهدت‌های فکری است.
 

 خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: یکی از مهمترین مولفه هایی که می تواند رشد و پیشرفت در یک جامعه را تضمین کند تکیه بر داشته های بومی و تسری آن به بخش های مختلف است. اما این مهم محقق نمی شود مگر آنکه اندیشمندان و نخبگان تراز اول با بهره گیری از عنصر فکر وارد میدان شده و این فرهنگ را ترویج دهند تا از این رهگذر با استکبار فکری و اندیشه ای قالبی که از سوی برخی قدرت ها تحمیل می شود، مبارزه کنند.

به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی و در راستای بررسی راه های مقابله با استکبارهای فکری فرهنگی با «شریف لک‌زایی»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

کشف حلقه واسطی که بتواند همچون پلی میان مبانی و نظریه دولت در حکمت متعالیه ایجاد کند، در فهم ما از دولت راهگشاست.

باشگاه خبرنگاران پویا
شاید بتوان در پاسخ به پرسـش از دولت مطلوب در حکمت متعالیه گفت، چنان دولتی را باید بتوان "دولت متعالیه" نامید، بنابراین باید در پی بحث و گفت‌وگو از جزئیات آن بود. 
"دولت متعالیه" متصف و برگرفته از حکمت متعالیه است؛ مهم‌ترین ویژگی این دولت آن است که باید از دل جامعه برخیزد و غالب اعضای جامعه آن را پذیرا باشند؛ گو این که بتوان گفت منظور از برخاستن از دل جامعه همانا "جسمانی الحدوث" بودن آن است؛ این نگاه البته بر اساس رابطه نفس و بدن نیز تقریر می‌شود.

از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام‌ موسی‌صدر با "حکومت اسلامی" امام‌خمینی

 

masir

 قسمت سوم از برنامه‌ تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما با موضوع «اندیشه سیاسی امام موسی صدر» روی آنتن رفت.

به گزارش سوره سینما، ویژه برنامه «مصیر» در چهل و یکمین سال‌روز ربوده‌شدن امام موسی صدر، به بررسی ابعاد فکری و اندیشه ایشان می‌پردازد و هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. در قسمت اول به پرونده‌ی ربودن امام موسی صدر  و در قسمت دوم به موضوع صهیونیسم و مقاومت پرداخته شد.

مهمان این قسمت دکتر شریف لک‌زایی، پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی، در ابتدا درباره‌ی اندیشمند بودن امام موسی صدر اشاره کرد: «ما نباید امام موسی صدر را فقط یک کنشگر سیاسی و یک عالم دینی ببینیم، امام موسی صدر یک اندیشمند سیاسی هم هست و تفکر فلسفی ایشان مهم است. ایشان فردی است که با توجه به فلسفه صدرایی وحکمت متعالیه عمل می‌کند.»

حج مسئله‌ای است که از ابتدا مورد توجه همه مسلمانان بوده و حضور اقوام و نژادهای مختلف کشــورهای اسلامی در کنگره عظیم حج، مؤید آن است.

 جمعی که معادل آن را در هیچ کنفرانس و هم‌اندیشی نمی‌توانیم ببینیم. در فضای فلسفه حج آنچه توســط ملاصدرا در حکمت متعالیه مطرح می‌شود، توجه به انسجام و همبستگی همین جمع است. یعنی توقعی که از این گونه مناســک می‌رود این است که بتواند به همبستگی بین مسلمانان کمک کند.

 انتظار از برگزاری این مناســک ایجاد انس و الفت و محبت بین مســلمین و افزایش همبستگی میان آنان است.  ظرفیتی که اگر به درســتی استفاده شود می‌تواند مسائل جهان اسلام را حل کند. حضور مســلمانان از تمامی کشورهای اســلامی و همبستگی به وجود آمده در آن، نکته‌ای اســت که بانیان مراســم برگزاری حج سال‌هاســت به آن توجهــی ندارند.

حل تضادهای اجتماعی بصورت مستحکم نیازمند پشتوانه فلسفی است که می‌توان با رویکرد نهادی به حل این معضلات اجتماعی پرداخت.

پرونده "ما و دیگری"| برای یافتن هویت خودمان نیازمند دیگری هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نحوه مواجهه درباره تمایلات و مفاهیم متضاد در هر جامعه نیازمند داشتن تحلیل از شرایط جامعه در بستر تاریخی، اجتماعی و همچنین بعضا با رویکرد فلسفی است. درواقع، جامعه‌ای می‌تواند مفاهیم و عناصر متضادش را به اتحاد(بصورت نسبی یا مطلق) برساند که دریافت مناسبی از آن‌ها داشته باشد. یکی از منظرهای اساسی برای تحلیل وضع مفاهیم و تمایلات متضاد و نحوه متحد کردن‌ آن‌ها، اندیشه سیاسی با رویکرد فلسفه صدرایی است. این رویکرد که قائل به تبیین عناصر متضاد در ذیل دو مفهوم اصلی فلسفه صدرایی یعنی "اصالت وجود" و "وحدت در کثرت و کثرت در وحدت" است به صورت بندی خاصی نسبت به تضادهای اجتماعی رسیده و تجویزی را برای نحوه مواجهه با آن‌ها ارائه می‌کند. از این جهت، به گفت‌وگو با دکتر شریف لکزایی(عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) پرداختیم.

ولایت فقیه را به‌معنی تعطیلی عقل و کار حزبی نمی‌دانست

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آینده‌نگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی درون‌دینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهر‌ه‌برداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم.
 

در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزه‌های اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سال‌ها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت.

همین تفکر و رویکرد نظام‌مند و آینده‌نگرانه ایشان بهانه‌ای شد تا با شریف لک ز‌ایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفت‌‌های احزاب امروز کشور را بررسی کنیم.     

اشاره
اندیشکده عدالت در راستای گفتمان نخبگانی درباره نظریه عدالت و تبیین رابطه فرهنگ و عدالت و معیارهای آن در عرصه فرهنگ با تنی چند از صاحب‌نظران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به گفتگو و مصاحبه علمی پرداخته که در این شماره گوشه‌ای از مصاحبه با آقای دکتر شریف لک‌زایی پرداخته می‌شود؛ ایشان، دانشیار، گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. «آزادی و دانش»، «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین»، «آزادی سیاسی از منظر آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی»، «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه»، «بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت‌فقیه» و «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت‌فقیه» عناوین شماری از تألیفات منتشر شده دکتر شریف لک‌زایی است.

 

فقه قدرت حکمرانی دارد نه فلسفه و عرفان

دومین جلسه از سلسله جلسات نقد کتب علوم‌سیاسی که به همت «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و با همکاری روزنامه «فرهیختگان» برگزار می‌شود، به کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» نوشته دکتر شریف لک‌زایی اختصاص داشت. در این نشست دکتر عماد افروغ به‌عنوان منتقد به نقد کتاب پرداختند. محسن جبارنژاد نیز دبیری این نشست را برعهده داشت. نخستین جلسه از این جلسات نیز به نقد کتاب «احیای علوم سیاسی» اثر دکتر حسین بشیریه اختصاص داشت و متن آن نشست، 8اسفندماه97 در «فرهیختگان» منتشر شد. اینک متن دومین نشست ازاین سلسله جلسات را از نظر می‌گذرانید.

شریف لک‌زایی گفت: غالب تحقیقات در زمینه امام خمینی(ره) مجال بحث نمی یابند و به جز چند اثر انگشت شمار، کم‌تر اثری جامع، درخور و قوی در تحلیل و تبیین اندیشه سیاسی امام نگاشته شده است.
اثر جامعی در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نگاشته نشده است
به گزارش خبرگزاری رضوی، آزادی از مهمترین مفاهیم علوم سیاسی است که با توجه به ارتباط نزدیک و عملی با سطح جامعه، برای عموم مردم دارای جایگاه ویژه ای است. این موضوع با توجه به ادعای کشورهای غربی و پیشرفته به آزادی و همچنین نگاه بدبینانه به کشورهای اسلامی به فقدان آن، بسیار مناقشه برانگیز است. از طرف دیگر بحث آزادی در اندیشه امام خمینی (ره) با توجه به اینکه هم بنیانگذار انقلاب اسلامی است هم به عنوان اسلام شناس و هم به عنوان رهبر جامعه اسلامی که بایستی تفکرات خود را در جامعه پیاده و اجرا کند بسیار جالب و درخور توجه است. اخیراً هم شریف لک زایی مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتابی با عنوان امام خمینی (ره) و مسئله آزادی به این بحث مهم پرداخته است. در گفتگویی با وی به ابعادی از این مسئله پرداختیم که اکنون متن آن پیش روی شماست.