جدیدترین مطالب

لکزایی با بیان اینکه در علوم انسانی شاهد سیطره آثار ترجمه ای هستیم، تاکید کرد: از همان ابتدا نقش علوم انسانی در مدارس ما کوچک دیده می شود؛ اساساً از عجایب روزگار است که افرادی که تخصصی در علوم انسانی ندارند برای آن تصمیم می گیرند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برای بسیاری این پرسش ایجاد شده است که چرا با وجود انبوه فارغ التحصیلان علوم انسانی از دانشگاه، بازخوردی را که باید از دانش این افراد در جامعه نمی بینیم و علت آنکه دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی عموماً بیکار هستند، چیست؟ از یک طرف بیشترین میزان حضور دانشجویان در دانشگاه ها در این رشته ها است و از طرف دیگر کمترین حضور و نفوذ را برخلاف دیگر جوامع، از آنان شاهد هستیم. به بیان دیگر، پژوهش های متعددی در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته های علوم انسانی در دانشگاه ارایه می شود اما عمدتا از آنها برای رفع مشکلات جامعه استفاده نمی شود.

 

بر آن شدیم برای بررسی این مسئله با «شریف لک زایی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت وگو کنیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

امام موسی صدر بر خلاف بسیاری از روشنفکران و عالمان، ایده‌های خود را عملی می‌کند

شریف لک‌زایی در آیین رونمایی کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» گفت: نکته مهم در اندیشه و عمل امام موسی صدر این است که او بر خلاف بسیاری از روشنفکران و عالمان، وقتی ایده‌ای را طرح می‌کند، از راه‌های مشروع نیز به آن تحقق می‌بخشد. کار مهم من در این کتاب نشان دادن این نکته است که اندیشه و عمل امام صدر از هم جدا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، آیین رونمایی از کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» نوشته شریف لک‌زایی عصر سه‌شنبه 15 آبان 1397 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری، شریف لک‌زایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری، و مهدی فیروزان در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.
 
گفت‌وگو با نویسنده کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر»
 
دکتر لک زایی می‌گوید وقتی ما به آرا و آثار امام صدر رجوع کنیم، متوجه خواهیم شد که اثر خالص فلسفی نداشته است. با این اوصاف اما مضامین بسیاری در سخنان او وجود دارد که نشان می‌دهد کاملا با فلسفه صدرایی آشناست و از این فلسفه متاثر است.
 
محمد آسیابانی - کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» تالیف دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی در 368 صفحه منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب در هفت فصل برای نخستین بار به تبیین اندیشه سیاسی امام موسی صدر پرداخته است. به باور نویسنده امام صدر فیلسوفی صدرایی است و اندیشه سیاسی‌اش نیز در امتداد حکمت متعالیه قرار می‌گیرد.

به مناسبت برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر اندیشه‌ سیاسی امام موسی صدر» در 15 آبان 1397 در مرکز فرهنگی شهرکتاب، گفت‌وگویی کوتاه با دکتر لک‌زایی انجام داده‌ایم تا موضوع صدرایی بودن امام صدر را بررسی کنیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

گروه سیاسی ــ عضو اندیشکده سیاست مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت درباره انتقادات وارد شده به متن سند الگوی پایه گفت: یکی از انتقادات این است که نظریه پشتیبان فلسفی مبانی و کل سند مشخص نیست. در واقع نمی‌دانیم که چه نظریه و فلسفه سیاسی از این سند پشتیبانی می‌‌کند که باید روشن شود تا بتوان آن را به یک بحث نظری ارجاع داد. به عقیده من باید از اینکه تنها چیزهای خوب را بیان کرد دست برداشت و گزاره‌های اندک و دارای انسجام درونی را کنار هم گذاشت تا ما را به عمل منتهی کند که در آن صورت می‌توان گفت این الگو یک نقشه راه است. به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در پیامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخواندند؛ سندی که قرار است الگوی پیشرفت کشور برای پنجاه سال آینده باشد.

 در این باره با شریف لک زایی، عضو اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی شده تا نقاط قوت و ضعف متن منتشر شده فعلی تبیین شود.

 متن گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

تلاش امام موسی صدر برای تکمیل کار ناتمام سیدجمال با تشکل‌سازی

گروه اقتصاد ــ شریف لک‌زایی در نشست «بررسی شیوه نهادسازی امام موسی صدر» تصریح کرد: آنچه امام موسی صدر پیگیری کرده و در واقع می‌خواهد کار ناتمام سیدجمال‌الدین اسدآبادی را تمام کند، همین تشکل است و به همین دلیل آن را واجب عینی معرفی می‌کند؛ مسیر امام، مسیر گفت‌وگو، تجمیع آرا و اجماع است و اینکه براساس هدف مطلوب، طی طریق کند.
 
به گزارش ایکنا، نشست «بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر» عصر یکشنبه، ۲۹ مهرماه ۹۷ با سخنرانی شریف لک زایی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجتبی احمدی، جامعه شناس و امام موسی‌صدر پژوه، از سوی کانون اندیشه جوان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
لک زایی در ابتدا ضمن تشکر از دست‌اندرکارانی که یاد و نام امام موسی صدر را زنده نگه می‌دارند، اظهار کرد: چون در جمع دانشجویی صحبت می‌کنیم، سعی‌ام بر این است که روشن کنم برای موفقیت‌ تشکل‌های دانشجویی، چه الهامی از امام موسی صدر می‌گیریم و این تشکلات ما باید چه نظمی داشته باشد.

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خدمت و حضور در بین مردم رمز موفقیت امام موسی صدر در فعالیت های تشکیلاتی بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، شریف لک زایی عصر یکشنبه در نشست بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر در دانشگاه شهید بهشتی، معنای اخلاق در نگاه امام موسی صدر را راه بی پایان آراسته شدن به اخلاق خدایی عنوان کرد.

وی افزود: اگر تشکیلات برای خدا باشد به این معناست که به مردم خدمت کنند در غیر این صورت چنین تشکیلاتی در چارچوب اخلاق نیست. 

تفکیک اخلاق از سیاست، از عوارض دوران جدید است

کیخا در کتاب «مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه» که در پنج فصل به نگارش درآمده کوشیده است تا براساس «عالم خیال» نسبت اخلاق و سیاست را تبیین کند. به اعتقاد او عالم خیال با رفع دوگانگی اخلاق و سیاست، بستر مشترک ارتباط این دو مقوله را فراهم می‌آورد.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه» عنوان جدیدترین اثر نجمه کیخا، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی است که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. کیخا در این کتاب که در پنج فصل به نگارش درآمده کوشیده است تا براساس «عالم خیال» نسبت اخلاق و سیاست را تبیین کند. به اعتقاد او عالم خیال با رفع دوگانگی اخلاق و سیاست، بستر مشترک ارتباط این دو مقوله را فراهم می‌آورد. نویسنده در فصل اول به توضیح کلیات می‌پردازد، در فصل دوم چیستی و اهمیت عالم خیال را توضیح می‌دهد و در فصول بعد به ترتیب اخلاق، سیاست و سرانجام نسبت این دو را مشخص می‌کند. مشروح گفت‌وگوی ما با این استاد دانشگاه را از منظر می‌گذرانید.

 دکتر شریف لک زایی هم درباره کاربرد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی به ارائه سخن پرداخت و گفت: در این زمینه ما نیازمند آن هستیم که وضعیت گذشته و فعلی فلسفه سیاسی مورد تأمل قرار دهیم. درواقع این پرسش قابل طرح است که آیا در گذشته فلسفه سیاسی اسلامی تاثیری در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است یا خیر؟ تا این که سپس بحث شود که اکنون و در آینده چگونه باید باشد.

fه گزارش خبرنگار مهر، هفتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع پاسخ اعضاء به مباحث کاربردی فلسفه سیاسی در جامعه با حضور اعضای گروه چهارشنبه ۱۸ مهرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

نشست “بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر“ از سلسله نشست‌های همایش ” بررسی و بازخوانی آراء و اندیشه های امام موسی صدر ” به همت کانون اندیشه جوان و با همکاری‌ موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این نشست که روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ساعت ۱۴ در تالار الزهرا (س) دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، دکتر شریف لک زایی و دکتر محمدمهدی مجاهدی به بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی رهبر ایرانی شیعیان لبنان خواهند پرداخت.

اساسا اگر شما عمل را از حکمت بگیرید فلسفه می‌شود چون در تفاوت فلسفه و حکمت این ذکر می‌شود که فلسفه فقط نظر است و توجه به حیث نظر دارد ولی حکمت فقط حیث نظری ندارد. هم حیث نظر و هم حیث عمل دارد.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نکته اول این است که ملاصدرا در آثار مختلف خود در باب حکمت سخن گفته و موضوع حکمت را مورد توجه قرار داده و ابعاد مختلف آن را تبیین کرده است. از‌جمله در کتاب «شرح هدایة أثیریه»، «زادالمسافر»، «مبدأ و معاد» و همچنین به‌طور اهم در مقدمه کتاب «اسفار اربعه» و دیگر آثار خود به این بحث پرداخته است. حتی در کتاب مرآت الاکوان که شرح هدایة أثیریه است نیز نکات مهمی آمده است.

اجمالا برخی از این نکات در باب حکمت، ناشی از تاثیر حکمت مشاء بر نگاه ایشان و برخی از آنها تاثیر نگاه اشراقی در تبیین مفهوم حکمت از دیدگاه ملاصدرا است. در هر حال، هر کجا که ایشان درباره مفهوم حکمت صحبت کرده ما باید آن مباحث را در دستگاه حکمت متعالی مورد سنجش قرار دهیم و طبیعتا از این منظر به آن بپردازیم.

البته به‌رغم این تکثر و تنوعی که در باب تبیین مفهوم حکمت ملاصدرا دارد و نکات بعضا مهمی درباره آن طرح می‌کند اما در هیچ کدام از آثار خود بحث بسیار مبسوطی ارائه نمی‌کند. تنها جایی که بحث مبسوطی درباره حکمت مطرح کرده و سیر حکمت را مورد توجه قرار داده‌ در رساله کسر اصنام جاهلیه است. بنابراین اینجا بحث مبسوطی می‌توانیم داشته باشیم و آثار ملاصدرا را فهرست و مباحث حکمتش را ردیف کنیم و بگوییم در هر اثری، ایشان چه بحثی ارائه داده است که آن زمان بتوانیم به یک بحث مفهوم‌شناسی منسجمی در آثار ملاصدرا برسیم.